Uppbindningsanordning i stallgången

tinafinis

Trådstartare
Vad har ni för uppbindning i stallgången?

Vad anser ni att man ska ha?
Något som tål lite tag eller något som går sönder direkt om hästen får panik?

Jag tycker det är svårt att avgöra.
En unghäst som håller på att lära sig borde kanske känna att man kan inte sticka ifrån om man är uppbunden.
Den kanske lär sig att man kommer loss om det lossnar lätt.

Jag ser bara rep, kedjor och dom där svartgula öglorna framför mig.

Sv: Uppbindningsanordning i stallgången

Jag binder upp mina unghästar i bindring med en säkerhetsknut som jag kan lossa även om hästarna drar i grimskaftet.
När de vet hur man står uppbunden i boxen börjar jag introducera att stå uppbunden på "gången".
Då med rep och panikhakar.

Jag säger inte att mitt sätt är det bästa, men det har funkat för mej. Jag gillar inte de där plastkedjorna, tycker att hästarna leker med dem för mycket som unga. Det prasslar så roligt i dem när man rör i dem och så har man en häst som inte står still.
Tunga kedjor går bort just pga tyngden. Det är ok för äldre hästar, men inte för unghästarna.

Vi har vanliga ordentliga kedjor, får hästen total panik är det grimman och inte uppbindningsanordningen som ryker. Och det finns inga unghästar eller andra knepiga individer här, bör tilläggas.
Har aldrig reflekterat över vad som skulle vara bäst, jag kör på den vanliga "folk får göra som de vill"-linjen.

Har två transportgrimskaft i ena stallet, andra stallet har vi plastkedjor i. Personligen gillar jag transportgrimskaften bäst (med panikhakar att fästa grimman i)

I nuvarande stall har vi vanliga grimskaft och transportgrimskaft. Har själv satt snören i grimman så de inte fastnar om de får panik, vill inte ha hästar liggandes på gången... Gillar de vanliga grimskaften bättre, enklare spännen och så tycker jag att transportgrimskaften är lite för korta.

jag har metall kedjor, men mellan kedjan och själva haken så har jag knutit en liten bit balasnöre, så händer det något så kommer hästen loss.

I vårt stall har vi kedjor och så närmast hästen har vi sånt där helgjutet gummi.

420570.jpg

I spolspiltan har vi dock balsnören istället för dom i gummi och det är inget bra!
Min häst och en till som stod i stallet tidigare lärde sig att dom kunde rycka sönder snörena jätteenkelt.
Det med gummit är dock bra då det ger lite vika vid panik utan att släppa lös hästen.

Hemma har jag vanliga bomulssgrimskaft, fästa i balband så att man har nåt att ta tag i om de skulle slita sig (hela grimskaftet sitter kvar i grimman). Mina hästar är inte sånna som sliter sig i tid och otid (står oft lösa), och om det verkligen händer något vill jag inte ha dem hängandes.

På jobbet har vi också vanliga gromskaft, men inga balband. De hästarna är lite mer "slitbenägna" :crazy::D Får de verklig panik går grimman.

Vi har två altenativ till varje uppbidningsplats. Antingen elastiska typ "gummiband" med säkerhetshake eller såna svartgula öglor.

Brukar föredra de svartgula öglorna för i de elastiska kan dom ju går hur långt som helst :p Tycker oxå det känns som att öglorna går sönder lättare om dom får panik.
Min häst står snällt i gången så hon drar inte sönder dom med flit.

I vårt stall har vi kedjor och så närmast hästen har vi sånt där helgjutet gummi.

420570.jpg

Sånna har vi också, dock utan kedjor, bara gummigrejorna. Men jag tycker dom är för tunga så jag använder bara ett grimmskaft med säkerhetsknut ist.
Har använt gul-svarta plastkedjor innan och dom tyckte jag var bäst, dels för att dom är lätta och så kunde man ändra längden på dom (den längd jag vill ha till min stora dam är på tok för långt för mammas o systers kallblod o ponnyer)

Gummiklädda kedjor fästa högt upp. Det är lite opraktiskt ibland när man har ponny på 137 och häst på 183 i samma stall, men de går att knäppa loss och fästa längre ner.

mellan kedja och knäppet man fäster i grimman finns en ögla av balsnöre som går av om någon rycker tillräckligt hårt.

I stallet har vi transportgrimskaft med panikhakar som man sätter i grimman. Mellan ringen och transportgrimskaftet sitter det en bit balsnöre.

I stallet står det en unghäst, en äldre häst som kan få sina ryck, ett lugnt halvblod och min brötfjant.

Vi har kedjor som sitter fästa högt upp och närmst hästen har vi gummirep, de riktiga från Horseguard. Skulle aldrig köpa plagierade gummirep. Hästarna står på gummimatta för att inte halka o de alla får lära sig att sitta fast. Efter det så lär vi dem stå lösa. Nu används uppbindningen typ aldrig eftersom vi inte haft ngn ny häst sedan vi köpte Tiger :)

Jag vill ALDRIG att de ska komma loss o ju yngre häst desto bättre att lära den sitta fast. Däremot vänjer jag den succesivt vid att sitta fast.

Jag har balsnören och sen grimskaft. Får dom panik vill jag att dom ska komma lös då jag sett vad som händer om dom inte gör det.. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 759
Senast: cassiopeja
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 608
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 637
Senast: tara
·
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 842
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden