Uppbindning på stallgången

L

Lillpella

Jag är lite less på mina gamla grimskaft som jag använder när jag ställer upp min häst på stallgången, mitt stall är värd bättre grejer.. Är det någon som har ett bra förslag? Har uppbindningsringarna ganska högt upp på pelarna.

Sv: Uppbindning på stallgången

I princip alla stall jag har haft häst i har haft kedjor i stallgången.

Gummitampar...Det hade vi i fd stallet. Himla bra då dom drar i hop sig och inte hänger i vägen. Sen blir dom jättekorta när dom inte används. Enda felet med dom är om man har en häst som envisas med att traska fram och tillbaka...dom kommer ganska långt i och med tamparna är så töjbara ;-). Kedjor gillar jag inte, dom skrammlar för mycket.

vi har sådanadär svarta förtöjningsgrejjer (båttillbehör igentligen).
De är töjbara med riktigt sega, och fjädrar om nån häst skulle försöka resa sig

finns snygga uppbidningar typ elastiska transportgrimskaft i olika länder, såg dem bla på ekohallen sista jag var där. Töjer sig lite väl mkt med en våldsam häst bara...Även "båttillbehören" är bra, men kan vara väl korta...Gillar inte kedjor, de låter så förfärligt + att de blir så långa om du har en bred stallgång.

Jag kan tipsa om uppbindningskedjor med ofärgade plast"höljen" om, har nyligen köpt sådana från H***s till mitt stall. Det ser snyggt och propert ut och de skramlar inte alls! Det enda som är aningen joxigt är att de är lite för långa, men de ska gå enligt försäljaren gå att korta av om man är någotsånär händig...

Vanlig vattenslang går lika bra att trä på kejorna. Ta nån gammal slang och klipp/ksär tilld en längd som behövs.

Jag föredrar kedjor som är klädda med vattenslang, sen en bit balband att fästa kabinhaken i, dom jag har haft har suttit ganska högt.

Jag har gjort som så att jag har flätat balaband och hängt upp. De är jättestarka, men går i sönder om hästen får panik. De är också jättefina, tycker jag.

Vi har Sånna Här gummigrejjer. De töjer sig lite om hästen skulle dra iväg, och går av vid fästena om hästen skulle få panik eller liknande.
Nackdelen är priset...

Vi har haft vanliga rep man kan köpa på nån båtfirma. Eller vanliga grimskaft, eller kedjor.

uppbindningen är säkert bra.... men vilken snygg häst du har!! :)

Plastkedjor. Lätta, hållbara, enkla att korta upp mha att man kan sätta kabinhaken vart man vill.

Senast ändrad:

Om man använder balsnöre att binda fast karbinhaken i kedjan så är ju kedjan en helt onödig utgift. Varför inte använda balsnöre hela vägen?

Kedja klädd i gummislang tycker jag är jättebra. Sen föredrar jag att ha panikhakar men vet att en del inte tycker om det.

Det är en klok lösning ! Man binder ju upp hästen för att den INTE ska ta sej lös, eller? Vill man att hästen ska sitta fast så sitter den fast, och med panikhakar så kan man snabbt lossa den! Klyftig och bra lösning!

Tycker inte heller om balsnören! De går av alldeles för lätt! Hästar lär sig ganska kvickt att viftar jag lite på huvudet så kommer jag loss. Hellre panikhakar i så fall.

Vi använder panikhakar, Balsnören lossnar så lätt.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Kristall10
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
905
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar