uppbindning i transport

G

glimmie

Har en unghäst som tycker det är "jätte roligt" att hoppa över bommen i transporten. Senast hittade vi henne liggandes som ett U längst fram (säkerhetsbommarna löste ut sig, tack för dom) det var inte ett dugg roligt.
Av alla råd jag fått hittils har bara ett verkar vettigt för mig, att binda henne i en krok i golvet istället.
Men sen började jag fundera, kan jag verkligen göra det? Balanserar dom inte med huvudet?
Tack för tips och råd!

Sv: uppbindning i transport

Binder du henne med ett grimskaft eller en sån som töjer sig? Om du binder med en som töjer sig så råder jag dig att byta. Hade det på min förrförra ponny och han hoppade ut genom framdörren som är lika bred som en halv meter, med en lagårdsdörr till as:eek:

Ofta är det just när dom lärt sig hoppa över bommen som det verkar jätte-roligt att göra detta. Har dock ett sto som alltid gjorde det, helt coolt hängde hon på bommen och väntade på att bli nedsläppt. Det som funkade med henne var att binda jättekort så hon inte kunde snirkla upp frambenen på bommen och sen köra lugnt och försiktigt så hon stod stadigt. Efter ett tag kunde vi sen länga på grimskaftet så hon fick lite mer rörelse med hals. Men än idag, hon är nu 10 år, åker hon bäst kort uppbind. Kanske inte det bekvämaste för henne, men känns säkrast för mig.

Jag binder henne med kort vanligt transportgrimskaft med panik-hake. Alltså inte ett sådant som töjer sig.

Till Tinap:
Jag band henne verkligen jätte jätte kort, men eftersom att jag har säkerhetsbommar så kan jag ju inte binda henne i bommen utan måste göra det i framväggen. Så på något sätt lyckades hon hoppa över ändå (smidig liten häst :devil: )

Kan du inte ha två grimskaft till samma krok, en över och en under bommen?

Jo det skulle vara smart, men inte så bra om säkerhetsbommen löser ut sig (eller vi är tvugna att lösa ut den) vågar inte ens tänka på vad som skulle hända med hästen då.

Puttar upp lite med ursprungsfråga, KAN jag sätta en uppbindningskrok i golvet och binda henne där?

glimmie skrev:
Puttar upp lite med ursprungsfråga, KAN jag sätta en uppbindningskrok i golvet och binda henne där?

Hur skulle en hö"matta" som hänger som en hängmatta framför hästen vara, när inte golvet syns kanske det inte är så intressant att försöka kravla sig över??

kanske stapla små höbalar där fram? Går det inte att sätta krokar på sidorna (i väggen) och sätta fast henne ur den?

Jag har foderbord framfor min hast, men han forsoker lik forbannat hoppa over. :mad: Fastnar alltsa med hovarna uppe pa fordebordet, for det ar ju alltid lattare att ta sig upp an ned.:smirk:

Visst balanserar de med huvudet. Det är ju inte så illa att sätta dem lågt som högt, men det är ju väldigt tvingande position.

Normalt sett hade jag tipsat om en halsrem tight fäst i bommen, men det går ju inte om det är säkerhetsutlöst bom.

Varför hoppar hon över? Blir hon stressad av att åka? Kan hon åka brett istället?

Ah, tänkte inte på det.

Ringen du har idag är alltså mitt på framväggen? En ring max 50cm över golvet skulle jag prova med då. Det är så jag bundit mina (fanns en sån ring i mitt släp) och det ska till en riktig akrobat om de ska kunna klättra över bommen då.

Jag har min häst fästad i golvet. En lina som ser ut som en stor telefonsladd m panikhake. Han e så stor så jag kan inte ha honom fästad i bommen utan huvudet måste få komma längre fram. Funkar hur bra som helst. De håller ju balansen m huvudet men sänker oftast halsen för att få bättre balans så jag tror inte att det stör balanseringen. Men min häst lägger sig inte eller hoppar över några bommar så om det hjälper mot det vet jag inte - men som sagt, min häst står fästad i golvet å det går utmärkt! :d

Jag vet faktiskt inte varför hon hoppar över, hon går in villigt och är inte speciellt stressad när man tar upp bakluckan eller något annat.
Nu har vi köpt en kamera att ha i transporten så att vi kan se hur hon beter sig iallafall.
Nej jag har också tänkt på det där med halsrem, men det är ju tyvärr alldeles uteslutet.
Tyvärr fick vi med fel teleskopbom när vi köpte transporten, men så fort vi fått den rätta så jag testa att låta henne åka bredare, vill inte ta bort mellanväggen helt då det är en liten häst.

Till Madick: Ska testa med det, att sätta en ring lite längre ner. Nu är ju tyvärr fönstret väldigt brett och ganska långt ner, men det borde gå att ordna på något sätt.

anni0301: Vad har du fäst ringen i i golvet? Intressant att veta att det faktiskt finns folk som har det så, men tyvärr kan jag ju inte ha ett elastiskt grimskaft till min.

El Karisma: Har faktiskt precis beställt ett hösegel, hoppas att det hjälper. Hade en vanligt IKEA-kasse sist men höseglet täcker ju verkligen hela golvet, undra hur jag ska få plats med alla uppbindningar och seglet bara..hmm..ja det löser sig :D

Tack för alla era kloka svar, kom gärna med fler infallsvinklar.

Ja ringen sitter i golvet, allra längst fram i transporten. Funkar säkert utmärkt att ha "vanligt" grimskaft i den oxå men vi har elactiskt eftersom det fanns tillgängligt. Skulle det inte kunna funka att ha ett vanligt grimskaft fästat i golvet - bara så pass långt så att hästen inte kan komma tillbaka m huvudet å klättra över. för om den står så långt fram i släpet som det bara går å har huvudet lågt så borde det vara fysiskt omöjligt att kravla sig över (jo det finns ju otorliga undantag som bekräftar reglerna *hoppas inte din*) Men inte allt för kort rep heller, den måste ju kunna röra huvudet såklart.

glimmie skrev:
Har en unghäst som tycker det är "jätte roligt" att hoppa över bommen i transporten. Senast hittade vi henne liggandes som ett U längst fram (säkerhetsbommarna löste ut sig, tack för dom) det var inte ett dugg roligt.
Av alla råd jag fått hittils har bara ett verkar vettigt för mig, att binda henne i en krok i golvet istället.
Men sen började jag fundera, kan jag verkligen göra det? Balanserar dom inte med huvudet?
Tack för tips och råd!

Här kommer en uppsats:
Bygg igen hela utrymmet framför bommen med halmbalar, spånbalar eller liknande. Stoppa in från golv till tak och se till att det sitter fast så att det inte kan rasa på hästen. Hästen hoppar inte över bommen om det det inte finns nån plats där.
Sen tycker jag att du ska låta hästen åka brett, ifall den kanske får panik av att inte kunna hålla balansen. Kan du inte ordna det med din egna transport så använd en annan.
Jag skulle inte rekomendera att försöka binda fast huvudet så att kroppen ska hålla sig still. Hästen måste lära sig att stå ordentligt i transporten och balansera sig själv, till skillnad från att snärjas fast. Andra saker som kan göra transport-skolan lättare för din unghäst är tex huva och tussar för att dämpa ljud, eller en sällskapsponny. En liten en, som får plats även om din åker brett. Tänk på att om du lär hästen att åka bra, så har du igen sen. Då kan du ha en häst som du kan lasta, köra och lossa själv, och som står lugnt på en tävlingsplats.
Vissa hästar har aldrig problem med sånt här, men andra får man lägga mer tid på att se till att det inte blir ett problem.

Skrev lite tokigt, menade hur har du fäst ringen i golvet? Vad har du för golv i din transport? tänker på risken för fukt etc.
Ja jag hoppas verkligen också att hon INTE kan kravla sig över i en sådan anordning, men hon är liten så det borde inte gå...med betoning på borde...

Bra svar, jag har tänkt på det också men vet inte riktigt hur jag ska fäste hästen och kameran då. Men man kanske kan sätta en uppbindningskrok på sidan. Tycker det känns lite nervös att köra med så pass mycket höbalar i, inte roligt om det ändå skulle ramla över hästen, men jag ska se hur det skulle kunna funka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 514
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄