uppbärande tips för körning av shettis

S

Shettisen

Hejsan
Jag äger en shettis sedan 5 år tillbaks. Jag är helt såld i körning och lärt min ponny allt själv då han inte var inkörd när jag köpte honom.
Han kan köras i dom flesta skolor som piaff, lite spansk skritt osv. Detta har jag inte enbart kunnat lära honom genom att sitta bak i vagnen utan många timmar har det varit i tömkörning men även från ryggen. Och det har gett resultat. Av min kör tränare blev jag tipsad att jag skulle kunna träna honom någon gång från ryggen för att få honom mer bärande. Givetvis slängde jag mig inte bara upp och börja rida utan min minsta lilla syster fick börja sitta på honom sedan la jag dit tyngder och longerade nu efter fem år är han otroligt bärande, Han har sago steg och bär upp sig riktigt fint. Både från ryggen, från vagnen och i tömkörning kan han gå på tygeln. Någon gång i veckan rider jag honom för att han ska arbeta dom musklerna, annars är det mest körning, gymnastik osv utan ryttare på rygg. I höst ska det börjas med tävling i presentations körning och även dressyr.

Men jag har några frågor som jag så gärna vill fråga om.
Vilka grenar finns det att välja på för mig och min ponny inom körning.

Kan jag fortsätta sitta på min ponny i stärkande syfte fast jag nu är 22 år 1,60 cm och väger 68 kg. Rider noga och inte länge. mest skritt övningar på volt och serpentiner osv. 1-2 ggr i veckan

Kan man tävla i tex dressyr körning i höga klasser fast det är jag (vuxen) och en shettis, eller är det som i travet att man inte får köra shettis efter man fyllt 16 eller vad det är?

Hur kan man läga upp ett bra tränings schema för att få allsidig träning för en körhäst/ponny för en hel vecka?

Jag är super glad för alla tips och ideer.

Kramar från en som älskar shettisar
 
Sv: uppbärande tips för körning av shettis

Kan jag fortsätta sitta på min ponny i stärkande syfte fast jag nu är 22 år 1,60 cm och väger 68 kg. Rider noga och inte länge. mest skritt övningar på volt och serpentiner osv. 1-2 ggr i veckan

Jag hade nog sagt max 1 gång i veckan, tycker egentligen att du är både lite för lång och lite för tung, men du känner ju din häst bäst och vet vad han orkar. Men som sagt, inte för mycket.

Kan man tävla i tex dressyr körning i höga klasser fast det är jag (vuxen) och en shettis, eller är det som i travet att man inte får köra shettis efter man fyllt 16 eller vad det är?

Du kan tävla ponny som vuxen, både A-, B-, C- och D-ponny. Den äldsta som var med i ponnyklassen nu i helgen var väl runt 70-80 år :)

Hur kan man läga upp ett bra tränings schema för att få allsidig träning för en körhäst/ponny för en hel vecka?

Det skulle jag hört med min tränare, har du tränat mycket för henne så vet hon ju hästens svaga sidor och hur man bäst kan lägga upp ett schema för att stärka dessa. Men det viktigaste tycker jag är variation, så man inte bara gör samma sak dag in och dag ut.

Lycka till! :)
 
Sv: uppbärande tips för körning av shettis

Inom körning tävlar man i dressyr, precision (bana med koner) och maraton (fasta portar). Vuxna får tävla shettis i körning men ekipaget ska se proportionerligt ut och tänk på att man måste ha groom (medhjälpare på vagnen). Hästen måste ju orka att arbeta både med dig, groomen och vagnen.

Jag skulle själv inte kunna tänka mig att rida mina shettisar 1-2 ggr i veckan. Träna din häst från marken eller i vagn i stället!

Hur ett bra träningsschema ser ut beror ju på vad man har för mål med träningen och vilka förutsättningar hästen har. Jag har två shettisar och de har helt olika träningsupplägg fastän målet är det samma och det beror på deras egenskaper. Ex den som är duktig i dressyr men är svår att få upp i kondition då han är så lat fungerar bäst att galoppera i intervall framför vagn och träna dressyr någon gång i veckan. Den andra som drar för allt vad hon är värd och gärna vill att det ska gå så fort som möjligt, aldrig blir trött och tycker att det är helt överskattat att gå i form behöver oändligt mycket dressyrarbete genom tömkörning och framför vagn. Det varvas med skogsturer för att hon inte ska tycka att det är för tråkigt.

Tipset är att fundera ut vad din häst behöver. Vill du ha den mer bärig ska du ta hjälp av en duktig körinstruktör och träna dressyr. När ni är mogna tränas mer samling vilket ger bärigare häst. Att variera arbetet är ju inom alla grenar dessutom A och O. Hästen och du ska tycka att träningen är rolig. :bump: Exempel för en träningsvecka (4 dagars arbete): tömkörning på banan, skogstur, dressyr på banan, skogstur. På skogsturerna ska hästen helst gå i lika fin form som på banan, ta lika stöd på båda tömmar, vara rak på rakt spår, ställa och böja och komma upp på ytter töm på böjt spår, kunna reglera tempot så att det är jämnt och lugnt men med energi, osv...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 462
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 502
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 001
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp