Uppåt vs Neråt

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Vad är det som avgör eller påverkar om ett sömhål spricker uppåt eller neråt? alltså där sömmen kommer ut, kan man ibland se att efter ett par veckor så har hoven spruckit antingen uppåt, neråt eller inte alls, vad är anledningen att de spricker uppåt vs neråt, om de finns någon annan än att hoven växer??

*nyfiken*
 
Sv: Uppåt vs Neråt

Blir själv inte klok på det?

Min häst gjorde ett broddtramp mitt fram i kronranden.
När hoven växte så sprack det uppåt :devil: hela tiden.
Blev till slut en hornklyfta som åtgärdades på Strömsholm o läkte då fint.

Förr så raspade hovisarna en liten skåra under sömhålet på utsidan av hoven o det gjorde att det inte sprack nedåt.

Om sprickan är på väg uppåt så kan man stoppa den genom att raspa en skåra eller bränna.
fast man kan ju inte göra det om den redan är uppe vid kronranden.

Man måste mota Olle i grind o ha koll.

att smörja hovarna är bra för att behålla kvar fukten i hovarna o därmed elasticiteten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 257
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 006
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp