Uppåt vs Neråt

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Vad är det som avgör eller påverkar om ett sömhål spricker uppåt eller neråt? alltså där sömmen kommer ut, kan man ibland se att efter ett par veckor så har hoven spruckit antingen uppåt, neråt eller inte alls, vad är anledningen att de spricker uppåt vs neråt, om de finns någon annan än att hoven växer??

*nyfiken*

Sv: Uppåt vs Neråt

Blir själv inte klok på det?

Min häst gjorde ett broddtramp mitt fram i kronranden.
När hoven växte så sprack det uppåt :devil: hela tiden.
Blev till slut en hornklyfta som åtgärdades på Strömsholm o läkte då fint.

Förr så raspade hovisarna en liten skåra under sömhålet på utsidan av hoven o det gjorde att det inte sprack nedåt.

Om sprickan är på väg uppåt så kan man stoppa den genom att raspa en skåra eller bränna.
fast man kan ju inte göra det om den redan är uppe vid kronranden.

Man måste mota Olle i grind o ha koll.

att smörja hovarna är bra för att behålla kvar fukten i hovarna o därmed elasticiteten.

Liknande trådar

• Låst
Bukefalos På förekommen anledning så tror jag att det vore bra att sluta mata Trollen. Och med mata så menar jag att uppmuntra så att Trollet... 2
Svar
25
· Visningar
1 941
Senast: Gunnar
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 065
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Bamburine
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 943
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka