Ungponnyklasser i hoppning.

K

Kockan

Om man ska börja hopptävla en 6-årig ponny som inte tävlat tidigare ska man ju börja med ungponnyklass, men hur funkar det?
Jag vet att man måste gå 0:a två gånger innan man får starta med omhoppning och vara med "på riktigt". Men vilken höjd börjar man på? Måste man först gå två felfria rundor i en L;d innan man får börja i L:c ungponnyklass, eller?
Och nästa fråga: Måste man börja delta i omhoppningarna efter två felfria rundor eller får man delta i ungponnyklass hela det året ponnyn fyller 6 år, om man skulle vilja det?

Sv: Ungponnyklasser i hoppning.

Du får börja i vilken klass du vill (LD - LA) i avd B.

Man får rida avd B hela året om man vill, finns inget som säger att man måste eller att det är bättre att rida avd A med ungponnyn.

Jag är lite ny på detta, men tänkte att det nog vore bra för både ponnyn och ryttaren om de fick lite rutin i lugn och ro innan de börjar jaga på tid...

Så man kan gå på L:b direkt då om man vill? (Inte för att vi ska det) Trodde man var tvungen att "kvala" upp sig liksom? Det är ju inte alltid de har L;d, tänkte jag.

Senast ändrad av en moderator:

Låter bra tycker jag. Lycka till! :D

för att få rida lb unghäst måste man ha ridit två felfria lc i avd b. men du får hoppa lc även fast du inte ridit ld.. :bump:

Det var det jag misstänkte.... Men det går bra att skippa ld och gå på lc då alltså? Undrar just varför?

Nej, det stämmer inte. Man får starta i alla klasser som inte kräver kval (dvs de som finns på lok/reg tävling) i avd B.

Men även på ungponny måste det väl gälla kval till Msv B? Mom 373 nämner inget om det men det görs det i Mom 374.
Alltså att ponnyn först ska ha två felfria rundor i LA avd B och därefter går fem grundnollor eller tar 10 poäng i LA och därmed får starta Msv B. Eller har jag fattat fel då? Det måste ju vara så annars är ju kvalet till Msv B onödigt för vuxna ponnyer också.
Det som är kryptiskt är väl om de två nollorna i avdelning B räknas eller om grundnollorna måste vara gjorda i avdelning A.

Ja, det är kval till Msv B (så som du skriver med nollor/poäng).
Men anledningen till att jag gjorde tillägget var att jag innan jag läste TR idag inte visste att det öht förekom avd B i Msv B.

Antar att detsamma gäller 4-5 åringar? Lixom för stor häst?

Alltså, från den tid hästen/ponnyn får börja tävla och sedan under hela sin tid som unghäst. Så om hästen går felfritt hela tiden så måste man inte börja tävla den (med omhopnning då)? Eller har jag förstått allt helt fel? :P

Nej, det är andra regler för yngre ponnyer. Kan inte reglerna i huvudet men de finns i TR så det är bara att kolla.
Hästarna har ju andra klasser och tror att det är något annorlunda bestämmelser där också.
Det är ju bara att kolla i TR.

Givetvis måste du inte starta i avdelning A bara för att du får. Du kan rida avdelning B hela ponnyns liv om du så vill.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 414
Senast: hhere
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar