Ungponny??

E

Estrella

Hej!
Jag har en ungponny, fem år, och jag undrar: Vad är det för regler när jag ska tävla?
Jag har hört att när jag anmäler mig så säger jag att det är unghäst och då får jag hoppa samma klass, men om jag klarar banan får jag komma in på prisutdelningen och ta emot en rosett, men inte bli placerad typ..?:confused:
Jag vill gärna ha svar!!:D

Sv: Ungponny??

När du har en ungponny på fem år, så rider du i AVD B, och då rider du efter alla äldre ponnyer har ridit. Du får inte rida omhoppning, utan rider endast grundomgången, och rider du felfritt får du en rosett. Ibland lägger de till ett hinder i grundomgången för ungponnyer, tex första hindret i omhoppningen.

Ehm.. Okej!
Jag ska snacka med min tränare imorrn, men jag fattar nog ganska bra:D :p
Tack så mycket för svaret:bow: :)

Det är precis som Qyenn97 säger. en till sak (som iaf gällde för 2år sedan) är att man inte får tävla med samma bett som de i avd A. Tror man endast får rida med tränsbett (tredelat, två delat, rakt)

du rider ingen omhoppning, och om hästen är 6 år måste man "kvala" för att få rida "riktig" klass

Det Lilla_Millan menar är att man kan kvala upp till avd A, om man vill, man får fortsätta rida avd B tills det år hästen fyller 7år. Men om man har ridit 2 (eller 3??) felfria rundor i tex. LC i avd B så får man sedan starta LC (eller lägre) i avd A om hästen är 6år.

Har du grönt kort? Detta är saker man lär sig när man tar grönt kort. Om du är äldre än 13 år måste du ha eget grönt kort för att tävla.
Köp gärna TR I och III där står allt.

En sak till.. det e ju inte bara när man är felfri med unghästen som man har möjlighet att få rosett. Bedömningen är inte clerround utan A så om det är flera ungponnyer och den bästa har fyra fel så blir ju den "placerad" på det.

Okej, men om jag anmält mig t.ex till LC, hoppar jag ändå med de äldre hästarna och är med på samma startlista och så?
Är hästen unghäst när den är sex år också?:angel:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka