Ungponny Championat

C

Cosmick

Det är väll så att på ungponny championatet får det bara vara svenskfödda ponnyer med? Eller har jag fel?
Finns det något annat där även importerade ungponnys får vara med?
För i hoppningen får det väll vara importerade ponnyer med i championatet? :)

Sv: Ungponny Championat

Ungponnychampionaten är ordnade av SPAF=svenska ponnyavelsförbundet
för svensk uppfödda ponnyer .

STARTBERÄTTIGADE är alla svenskfödda ponnyer (dvs max 148 cm ) av inom SPAF registrerade raser.

Connemara (raskod 33), New Forest (raskod 34 och 39), Russ (raskod 30), Shetlandsponny (raskod 38) samt Svensk ridponny (raskod 43 och 93) med känd uppfödare, fallna efter vid svensk avelsvärdering godkänd och för ponnyaveln licensierad hingst undan mor införd i grundstamboken (= registrerad).

Dartmoor (raskod 40), Exmoor (raskod 41), Kaspisk häst (raskod 46), Rid- och Sportponny (raskod 44) samt Welsh (raskod 35, 36, 37, 42, 87) med känd uppfödare, fallna efter för ponnyaveln licensierad (i sverige) hingst. Fäder till finaldeltagare ska (vid betäckning) vara avelsvärderade i Sverige enligt SHs hingstreglemente och uppfylla rasvisa krav eller vara införda i Kvalitetsbok eller liknande med lägst 40p.

Moderlivsimport och/eller spermaimport ska fadern vara införd i för rasen godkänd stambok, avelsvärderade, godkända och licensierade.

Alla kategorier kan delta i både hoppning och dressyr. Kval rids på lokal, regional eller nationell tävling. Ponny får kvala i flera grenar med inte starta i final i mer än en gren.

Så nej du kan inte starta med en korsning eller import där vad jag kan hitta
Men du kan väl alltid vara med på respektive rasförenings arrangemang.:idea:

Ursäkta trådkap men betyder det att jag inte kan starta min welsh partbred som har raskod 87 men är e. knabstrupperhingsten sandokhan 1?

inte om det inte är en rätt welsh korsning ,dvs en reggad partbreed
Har du ingen av raskoderna ovanför får du inte starta

men hon har som sagt raskod 87, bara det att hennes pappa inte är welsh. Men har varit i kontakt med welshförbundet nu och de sa att min ponny fick starta i allafall:D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
254
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka