Unghundar och vilda djur!

H

hasselby

Hur gör ni?
Alla kommer väl till den dagen då eran hund för första gången jagar tex en hare!
Hur reagerar ni?
Om hunder drar iväg ett tag eller jagar den en stund..
JA HUR REAGERAR NI MOT HUNDEN!
Lite nyfiken bara!
I första hand tänkte jag på ung hundar nu..

Sv: Unghundar och vilda djur!

om jag ser att den tänker sticka så får den ett "Nej!"

Men om den sticker innan ja hinnder se det så roper jag tillbaka den, alltså "Durin Hit!"
lyssnar han inte får han ett skarpare "Hit!"

och sen när han kommer tillbaka berömmer jag och går oberört vidare... ingen idé att skälla på honom när han gör rätt å kommer...:)
kanske bråkar lite med mjukare röst "nej durin, inte jaga, eller inte springa från matte" men ja kan ju inte skälla på honom när han har lyssnat och kommer.

Om han tar god tid på sig att komma så gömmer jag mig så han får leta, och fattar att han inte ska springa ifrån mig, så får han en sorts bestraffning bara då, för han blir orolig... beröm när han hittar mig.

om jag ser att den tänker sticka så får den ett "Nej!"

Men om den sticker innan ja hinnder se det så roper jag tillbaka den, alltså "Durin Hit!"
lyssnar han inte får han ett skarpare "Hit!"

och sen när han kommer tillbaka berömmer jag och går oberört vidare... ingen idé att skälla på honom när han gör rätt å kommer...:)
kanske bråkar lite med mjukare röst "nej durin, inte jaga, eller inte springa från matte" men ja kan ju inte skälla på honom när han har lyssnat och kommer.

Om han tar god tid på sig att komma så gömmer jag mig så han får leta, och fattar att han inte ska springa ifrån mig, så får han en sorts bestraffning bara då, för han blir orolig... beröm när han hittar mig.

Ok då e han en sådan som e lite rädd för att bli lämnad då!:)

innan man vet hur hunden reagerar på vilt bör den vara kopplad, gärna i långlina. den ska aldrig få tillfälle att jaga.

hur man visar sitt missnöje om den ändå varit olydig beror helt på hunden, och om den varit olydig eller bara outbildad.

Inte så kul för hunden att gå på lina bara för att den inte har 100 % lydnad. Alla e vi ju unga och dumma någon gång.

det finns inhängnade områden om du vill ta av linan. det är inte riktigt schysst att en massa vilda djur ska sätta livet till bara för att hunden har en ansvarslös matte. och dumma, det är inte hundar.

Nej det är inte meningen att dom ska det!!
Vill bara veta hur ni gör om ni hamnar i en sådan situation!

och jag säger att man ska låta bli att hamna i en sådan situation! det är inte på något sätt omöjligt!

att fråga andra, som inte känner din hund, hur du ska bestraffa den för eventuell olydnad är helt meningslöst. vi vet inte om hunden ö h t är tillräckligt tränad, om "hit" och "stanna" är befäst, och hur din hund reagerar på bestraffningar. min labbe kan jag mer eller mindre kasta mig över utan att han tycker det är särskilt obehagligt, medan schäfern hade fått en hjärtinfarkt av samma behandling. så olika kan de vara utan att det är något konstigt med det.

och jag säger att man ska låta bli att hamna i en sådan situation! det är inte på något sätt omöjligt!

att fråga andra, som inte känner din hund, hur du ska bestraffa den för eventuell olydnad är helt meningslöst. vi vet inte om hunden ö h t är tillräckligt tränad, om "hit" och "stanna" är befäst, och hur din hund reagerar på bestraffningar. min labbe kan jag mer eller mindre kasta mig över utan att han tycker det är särskilt obehagligt, medan schäfern hade fått en hjärtinfarkt av samma behandling. så olika kan de vara utan att det är något konstigt med det.

Jag har inte frågar andra om min hund!!!
Jag undrade hur ni reagerar! Och hur eran hund reagerar!

Jag gick och tänkte på hur min hund skulle reagera om tex en hare dök upp!!

Så läs inlägget!

Inte så kul för hunden att gå på lina bara för att den inte har 100 % lydnad. Alla e vi ju unga och dumma någon gång.

Fast det där resonemanget håller inte, har man inte tillräckligt bra lydnad på sin hund ska den helt enkelt inte vara lös. Min äldre hund använder jag lina på eftersom jag vet att han, om han kommer utanför en viss radie, lika gärna kan bestämma sig för att dra som att komma på min inkallning. För honom kvittar det, han har fortfarande samma möjlighet att vara lös, och jag har en "nödbroms" att använda om det behövs.

Fast det där resonemanget håller inte, har man inte tillräckligt bra lydnad på sin hund ska den helt enkelt inte vara lös. Min äldre hund använder jag lina på eftersom jag vet att han, om han kommer utanför en viss radie, lika gärna kan bestämma sig för att dra som att komma på min inkallning. För honom kvittar det, han har fortfarande samma möjlighet att vara lös, och jag har en "nödbroms" att använda om det behövs.

Ok jag har aldrig haft en sådan hund utan broms;)

Fast på det där resonemanget känns det ju som att din hund, åtminstone någongång, valt att inte komma på din inkallning?

Fast på det där resonemanget känns det ju som att din hund, åtminstone någongång, valt att inte komma på din inkallning?

Inte än!! Jag låter henne inte direkt springa hur som helst!
Och hon följer gammel hunden....

Ville bara ha en uppfattning om hur ni gjorde med era hundar!

Men visst gammel hunden jagade en hare i 10 sekunder för 9 år sedan... Men hon valde att stanna på mitt komando! Det var ett tag sen jag hade unghund. Och man har ju sina funderingar! Om man får ha det!

jag ropar
Gwiiiinniii kom hiit

Om hon inte kommer springer jag och gömmer mig och sitter där utan att säga ett ord tills hon hittar mig

När han har fått syn på haren på litte avstånd så bryr han sig inte, men när dom hoppar upp framför honom så sticker han efter, jag skriker då Neeej!!!!!!! Och då saktar han av efter en bit och glor på den när den försvinner, jag säger inget då bara fortsätter att gå.. försöker att inte göra så stor grej av det..

men vad är då poängen med tråden? min labbe vänder ganska självmant när det kommer vilt, OM jag misstänker att han inte skulle komma (går jag i sällskap med andra vet han att jag inte har lika stor koll) så får han gå kopplad. till schäfern säger jag "stanna" eller "kom". är det detta du vill veta?

Hade mina funderingar kring hur ni reagerade och era hundar när ni mötte på något djur ute.. Och om man skulle kunna snappa till sig något vettigt!

Fattar du poängen nu då?

Jag håller med Cillamuffins, jag tar ut hundar i långlina i träningssyfte. Knepet är att läsa av hunden innan den bestämmer sig för att dra. Då gäller det som förare att vara uppmärksam, då vissa hundar bara gör en liten nosmarkering, så man kan markera med ett skarp "nej" innan hunden ser viltet.

För mig är det jätteviktigt att inte misslyckas, så har jag inte hundra inkallning, eller att jag vill ägna mig åt annat, plocka svamp eller nåt, så får inte hunden vara lös.

min har stuckit på råddjur:crazy: Flera ggr:(

Idag har han alltid långlina på för att jag ska hinna med när han är lös.

första gången när han stack så fick han beröm när han kom tillbaka, lika andra gången, tredje gången fick han skäll och blev kopplad, fick gå bakom mig hem då jag gick och svor och var förbannad.
Det är länge sedan och han är lika förtjust i råddjuren än så inget av det jag gjort hittills har tydligen blivit rätt:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka