Unghundar och vilda djur!

Sv: Unghundar och vilda djur!

Knycker ur midnight surprise's svar! :)

om jag ser att den tänker sticka så får den ett "Nej!"

Men om den sticker innan jag hinner se det så roper jag tillbaka den, alltså "Durin Hit!"
lyssnar han inte får han ett skarpare "Hit!"

och sen när han kommer tillbaka berömmer jag och går oberört vidare... ingen idé att skälla på honom när han gör rätt å kommer...
kanske bråkar lite med mjukare röst "nej durin, inte jaga, eller inte springa från matte" men jag kan ju inte skälla på honom när han har lyssnat och kommer.
Jag gör ungefär likadant, med tillägget att jag kanske använder "fy" om den hunnit börja dra iväg. Detta "fy" är i min hantering ett mycket starkt kommando/korrigering.

Jag förutsätter att hunden lärt sig ovanstående kommandon, innan jag stegvis släpper på kontrollen, dvs hunden får inte jaga ett djur! Under inlärningsperioden försöker jag hitta möjligheter att provocera, så tillvida att jag visar hunden på rådjur, älg etc samtidigt som jag "talar vänligt och positivt" om dom. Detta för att hunden ska förstå att djuren får vara på vallarna. Ser jag en hare som trycker, går vi dit och stöter upp den. Ett perfekt tillfälle att få till timingen (nej alt stanna alt fy).

Inlärning för att bli "djurfri" alltså!

LIA

min har stuckit på råddjur:crazy: Flera ggr:(

Idag har han alltid långlina på för att jag ska hinna med när han är lös.

första gången när han stack så fick han beröm när han kom tillbaka, lika andra gången, tredje gången fick han skäll och blev kopplad, fick gå bakom mig hem då jag gick och svor och var förbannad.
Det är länge sedan och han är lika förtjust i råddjuren än så inget av det jag gjort hittills har tydligen blivit rätt:smirk:

Opps inte skoj alls...:crazy:

det finns inhängnade områden om du vill ta av linan. det är inte riktigt schysst att en massa vilda djur ska sätta livet till bara för att hunden har en ansvarslös matte. och dumma, det är inte hundar.

Känns som det är större chans för ett rådjur att sätta livet till om det är inhängnat.. Då dom inte kommer undan. Vi har en stor fårhage i skogen och där har det blivit en hel del blodspill melllan hundägare, som tror att dom lugnt kan släppa deras hundar bara för att det är staket. Det har hänt fler talet gånger då rådjur jagas till panik och fastnar i staketet. Och antingen brytit nacken eller fått avlivas. Stall tanten har nu satt upp stora hot skyltar vid hagen:smirk:

Domino är inte intreserad av jakt alls,mer än inomhus och vår egen stora vita katt...Inya däremot kommer aldrig kunna gå lös ute,hon jagar jäklar i min låda.Och hon kommer aldrig få chansen att förfölja vilt eftersom hon spårar också av vad jag har sett...Så hon går i lina alltid,eller koppel då beroende på vart vi är.

*kl*
Tja när unghunden var valp lärde jag honom att ser vi en hare gör vi helt om och busar med varann istället. Det fungerade jättebra tills han kom upp i sisådär ettårsåldern.- Då blev det plötsligt skitkul med framhoppande vilt.

Då körde jag en ny metod. Fortfarande aktiverar jag hundarna med små övningar på promenaderna samt kör inkallningar lite då och då. Ser vi vilt kommenderar jag stanna samt går fram till hundarna och visar vad vi skall göra.

När unghunden har dragit (för det har han ett par ggr trots att jag haft koll och i perioder även infört koppeltvång på honom) så har jag helt enkelt vrålat i utav bara f-n och rännt efter honom alt slängt iväg ett koppel i baken på honom.

När jag då får respont iom. att han stannar så berömmer jag ordentligt samt hittar på ngt kul.

Idag sitter lydnaden till 95% kanske på unghunden 2år(så han går kopplad kring stora vägar och bebistider i skogen)Medan 5åringen alltid finns vid min sida oavsett störning.

du behöver inte smirka. jag anser fortfarande att du har fel. sticker hunden på vilt har DU som förare brustit i DITT ansvar. jag anser också att det helt säkert går att undvika situationer som hunden i sin utbildningsfas inte klarar av, genom att ha den kopplad. är man blåst släpper man den lös där det finns vilt. har man något innanför pannbenet ser man till att det inhägnade området är fritt från djur. det är (hör och häpna) inte ens särskilt svårt.

du behöver inte smirka. jag anser fortfarande att du har fel. sticker hunden på vilt har DU som förare brustit i DITT ansvar. jag anser också att det helt säkert går att undvika situationer som hunden i sin utbildningsfas inte klarar av, genom att ha den kopplad. är man blåst släpper man den lös där det finns vilt. har man något innanför pannbenet ser man till att det inhägnade området är fritt från djur. det är (hör och häpna) inte ens särskilt svårt.

Ja men vad jag menade med det var att då ska man inte släppa dom i en hage heller! För att det kan hända minst lika många olyckor där! Och om hagen e stor kan man inte kolla det heller för djur gömmer sig! Då får man väl hålla sig i en liten hage med öppen gräsmatta. Och jag har inte sagt att du har fel! Detta var och är en händelse som upprepar sig ofta (för ofta vid mitt stall)

Du kan ta det lugnt! Jag har inte gjort något störande i naturen och jag har inte sagt att man ska släppa hundarna vilt förvåg heller!

Jag var bara lite nyfiken på hur andra reagerade med sina hundar osv..

Som jag har skrivit ett antal gånger! :)

*kl*
Tja när unghunden var valp lärde jag honom att ser vi en hare gör vi helt om och busar med varann istället. Det fungerade jättebra tills han kom upp i sisådär ettårsåldern.- Då blev det plötsligt skitkul med framhoppande vilt.

Då körde jag en ny metod. Fortfarande aktiverar jag hundarna med små övningar på promenaderna samt kör inkallningar lite då och då. Ser vi vilt kommenderar jag stanna samt går fram till hundarna och visar vad vi skall göra.

När unghunden har dragit (för det har han ett par ggr trots att jag haft koll och i perioder även infört koppeltvång på honom) så har jag helt enkelt vrålat i utav bara f-n och rännt efter honom alt slängt iväg ett koppel i baken på honom.

När jag då får respont iom. att han stannar så berömmer jag ordentligt samt hittar på ngt kul.

Idag sitter lydnaden till 95% kanske på unghunden 2år(så han går kopplad kring stora vägar och bebistider i skogen)Medan 5åringen alltid finns vid min sida oavsett störning.

Skönt att han fatta då:D

och jag sällar mig till din metod. Jag har gjort ungefär likadant.

Så försöker jag också göra. Men icke att jag hinner ifatt att kasta koppel. Ett skutt- två skutt- borta.

Hon är helt galen i harar! När jag har henne kopplad kallar jag in henne till sidan när jag eller hon ser en hare. Men hon är helt bananas! Hon nästan skriker och tittar på mig och ber på sina bara knän om ett varsågod! Men hon kan sitta vid sidan och gå fot om jag kallar in henne innan hon hunnit dra.

Tror inte hon skulle döda en hare om hon nu skulle hinna ifatt någon, de är större än vad hon är.

Men nu är det iallafall lina som gäller. Så himla trist.:(

Ja, jag har en hund av jaktras...:angel:

Knycker ur midnight surprise's svar! :)

Jag gör ungefär likadant, med tillägget att jag kanske använder "fy" om den hunnit börja dra iväg. Detta "fy" är i min hantering ett mycket starkt kommando/korrigering.

LIA

Vad skönt att det funkar för dig! Min hund blir helt blockerad och jag kan raise hell bäst jag vill. Har du en väldigt känslig hund som reagerar på fy fast den hunnit dra iväg?

Dom olika orden (kommandona) lärs in från början och under relativt lång tid. Just ordet "fy" kommer till först när hunden är gammal nog att veta vad den ska göra men tänker/försöker göra något annat. Alltså skiter i vad den lärt sig och hur jag vill ha det. Som vanligt är det vardagslydnaden som avgör hur man kan styra sin hund i extremare situationer, och jag kräver total vardagslydnad (när jag gett kommando alltså).
Det går ju liksom inte att börja träna in något när hunden redan pejlat in sig på och startat en jakt.

Jag tror att hundar är precis så känsliga, lydiga eller blockerade som man gör dom.

LIA

Det går ju liksom inte att börja träna in något när hunden redan pejlat in sig på och startat en jakt.

precis! det är därför man inte ska låta hunden jaga, utan den ska vara stensäker och lydig innan den släpps lös.

Jag tror att hundar är precis så känsliga, lydiga eller blockerade som man gör dom.

till en viss gräns ja. det ÄR stor skillnad mellan raserna!

Ja, självklart är "nej" något man tränar och försäkrar sig om att hunden förstår innan man korrigerar hunden för att den drar efter vilt.

Men många hundar som vet vad "nej" betyder skiter totalt i det när det dyker upp vilt. I den situationen är det beundransvärt att ha en hund som avbryter jakten med endast ett "nej" eller "fy" från matte.

Jag hoppas att jag får uppleva det med min rackare någon gång!

hunden redan pejlat in sig på och startat en jakt.

LIA

Men du måste väl erkänna att det är skillnad mellan raserna? :confused:

Förutsättningarna mellan olika raser är olika, det ligger liksom i sakens natur.

Men det går inte att hänvisa till att ens hund är jakthund och därför inte lyssnar på kommandon under jakt eller ens under söndagspromenaden. Jag har sett många varianter från exemplariskt lydiga till totalt olydiga jakthundar, och den nivån återkommer även under jakt.
En granne till mig hade en stövare som bröt harjakten och kom till husse på vissling. Den var väl uppfostrad, gick vanligen lös, och var samtidigt en mycket duktig jakthund. Ägaren såg mycket seriöst på det här med vardagslydighet och hade tränat mycket kommunikation med hunden.
Lydnad är svårare för vissa raser, och då är det upp till ägarna att lägga ner mer tid och energi på det. Dvs om dom vill kunna kontrollera sina hundar oavsett.

LIA

Men många hundar som vet vad "nej" betyder skiter totalt i det när det dyker upp vilt.
Då har man inte nått tillräckligt hög nivå med sin träning/uppfostran (eller hur man ska uttrycka det).
Om unghunden drar iväg trots "nej" så är det bara att inse att man inte kommit tillräckligt långt i sin uppfostran och/eller hunden inte är mogen ansvaret att vara lös i den miljön. Jag tror de flesta känner igen sig i den beskrivningen. :o
Men samtidigt kan man använda händelsen i sitt fortsatta hund-formande, så alldeles negativt behöver det inte vara.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka