R
Raderad medlem 19815
Sv: Unghundar och vilda djur!
Ok! Jag tror att bakom det du beskriver ovan, angående din granne, ligger det oerhört mycket träning! Hoppas bara inte att du fått intryck av att jag har hänvisat till det inte skulle vara möjligt bara för att man har en jakthund. Jag har bara sagt att jag inte klarar av det, inte för tillfället iallafall och jag är tveksam till ifall jag någonsin kommer att klara av det. Det är en viss skillnad!
I mitt fall tror jag faktiskt att det till största delen handlar om att min hund har mycket jakt i sig. Hade jag haft en tibetansk spaniel exempelvis tror jag inte att jag haft samma problem. Jag ser också seriöst på vardagslydnad och försöker träna.
Förutsättningarna mellan olika raser är olika, det ligger liksom i sakens natur.
Men det går inte att hänvisa till att ens hund är jakthund och därför inte lyssnar på kommandon under jakt eller ens under söndagspromenaden. Jag har sett många varianter från exemplariskt lydiga till totalt olydiga jakthundar, och den nivån återkommer även under jakt.
En granne till mig hade en stövare som bröt harjakten och kom till husse på vissling. Den var väl uppfostrad, gick vanligen lös, och var samtidigt en mycket duktig jakthund. Ägaren såg mycket seriöst på det här med vardagslydighet och hade tränat mycket kommunikation med hunden.
Lydnad är svårare för vissa raser, och då är det upp till ägarna att lägga ner mer tid och energi på det. Dvs om dom vill kunna kontrollera sina hundar oavsett.
LIA
Ok! Jag tror att bakom det du beskriver ovan, angående din granne, ligger det oerhört mycket träning! Hoppas bara inte att du fått intryck av att jag har hänvisat till det inte skulle vara möjligt bara för att man har en jakthund. Jag har bara sagt att jag inte klarar av det, inte för tillfället iallafall och jag är tveksam till ifall jag någonsin kommer att klara av det. Det är en viss skillnad!
I mitt fall tror jag faktiskt att det till största delen handlar om att min hund har mycket jakt i sig. Hade jag haft en tibetansk spaniel exempelvis tror jag inte att jag haft samma problem. Jag ser också seriöst på vardagslydnad och försöker träna.