Unghundar och vilda djur!

Sv: Unghundar och vilda djur!

Förutsättningarna mellan olika raser är olika, det ligger liksom i sakens natur.

Men det går inte att hänvisa till att ens hund är jakthund och därför inte lyssnar på kommandon under jakt eller ens under söndagspromenaden. Jag har sett många varianter från exemplariskt lydiga till totalt olydiga jakthundar, och den nivån återkommer även under jakt.
En granne till mig hade en stövare som bröt harjakten och kom till husse på vissling. Den var väl uppfostrad, gick vanligen lös, och var samtidigt en mycket duktig jakthund. Ägaren såg mycket seriöst på det här med vardagslydighet och hade tränat mycket kommunikation med hunden.
Lydnad är svårare för vissa raser, och då är det upp till ägarna att lägga ner mer tid och energi på det. Dvs om dom vill kunna kontrollera sina hundar oavsett.

LIA

Ok! Jag tror att bakom det du beskriver ovan, angående din granne, ligger det oerhört mycket träning! Hoppas bara inte att du fått intryck av att jag har hänvisat till det inte skulle vara möjligt bara för att man har en jakthund. Jag har bara sagt att jag inte klarar av det, inte för tillfället iallafall och jag är tveksam till ifall jag någonsin kommer att klara av det. Det är en viss skillnad!;)

I mitt fall tror jag faktiskt att det till största delen handlar om att min hund har mycket jakt i sig. Hade jag haft en tibetansk spaniel exempelvis tror jag inte att jag haft samma problem. Jag ser också seriöst på vardagslydnad och försöker träna.

Då har man inte nått tillräckligt hög nivå med sin träning/uppfostran (eller hur man ska uttrycka det).
Om unghunden drar iväg trots "nej" så är det bara att inse att man inte kommit tillräckligt långt i sin uppfostran och/eller hunden inte är mogen ansvaret att vara lös i den miljön. Jag tror de flesta känner igen sig i den beskrivningen. :o
Men samtidigt kan man använda händelsen i sitt fortsatta hund-formande, så alldeles negativt behöver det inte vara.

LIA

Ja, det håller jag med om och har inte sagt något annat. Jag skrev bara att en hund kan veta vad nej betyder men ändå strunta i det i vissa situationer.

Min Gabbi var hemsk på rådjur när hon var ung! Hon stack en gång när jag nyss fått henne (som ettåring). Sen fick jag lära mig att läsa henne! Gick nosen upp så var det bara att koppla! Detta kom jag inte tillrätta med försen hon var ca tre!
Hon har inte stuckit sen den enda gången (hon är sex nu) men man fick vara VÄLDIGT noga med att ha ögonen med sig när hon var lös!

Så försöker jag också göra. Men icke att jag hinner ifatt att kasta koppel. Ett skutt- två skutt- borta.

Hon är helt galen i harar! När jag har henne kopplad kallar jag in henne till sidan när jag eller hon ser en hare. Men hon är helt bananas! Hon nästan skriker och tittar på mig och ber på sina bara knän om ett varsågod! Men hon kan sitta vid sidan och gå fot om jag kallar in henne innan hon hunnit dra.

Tror inte hon skulle döda en hare om hon nu skulle hinna ifatt någon, de är större än vad hon är.

Men nu är det iallafall lina som gäller. Så himla trist.:(

Ja, jag har en hund av jaktras...:angel:

För min yngre förmåga gäller det att hålla koll och aldrig låta honom komma för långt ifrån. Han skall alltid vara nära nog att känna att man har koll på honom. Sen säger jag ifrån redan vid intensiv vittring, hög svans m.m Inte då han tar sitt första galoppsteg.

Ja så försöker jag också göra med min som är 8 mån. Det gälller att vara före liksom.

Hur gör ni?
Alla kommer väl till den dagen då eran hund för första gången jagar tex en hare!
Hur reagerar ni?
Om hunder drar iväg ett tag eller jagar den en stund..
JA HUR REAGERAR NI MOT HUNDEN!
Lite nyfiken bara!
I första hand tänkte jag på ung hundar nu..

Min vovvis är 6,5 månad (golden retriever) och har sett ett par harar och givetvis en massa fåglar... som han gärna skulle jaga - om han fick. Men då säger mamma (jag) nej, eller bara stanna, och då stannar den lille - om än med lite tvekan, för han vill SÅÅÅÅ gärna efter.. Men då busar jag till det och försöker vara extra rolig så jag är roligare än djuret i fråga.

Vi brukar också gå ner till en strand där det kryllar av sjöfåglar och "terapititta" på dem en halvtimme eller så. Alltid utan koppel. Än så länge litar jag på min pojke. Han är faktiskt väldigt lydig. *stolt* Jag försöker utsätta oss för mycket störningar så jag vet var jag har honom när en hare dyker upp.

Kul att så många svarar :) Intressant att veta tycker jag!:p

Jag använder alltid stanna när det sprätter iväg vilt. Nu har jag en hund som oftast självmant stannar när det flyger/springer/skuttar iväg nått. Men ser jag att jag behöver lägga på ett kommando är det stanna som gäller. Sedan kallar jag in hunden. Det är lättare att få hunden att stanna än att när den är i full fart åt ett håll vända och komma till husse/matte som med alla säkerhet i de läget inte är närmelsevis så rolig som det vilda djuret!;)

Gällande att skylla på att man har en jakthund eller hund med stor jaktlust. Visst får man jobba mer, men allt går. Har ju själv en hund som på kommando ska springa i full fart för att få upp fåglarna på vingar för att sedan stanna när det är som roligast ;) Självklart kräver detta en hel del träning för att få till.

Min personliga åsikt är att många väntar tills hunden är vuxen med att börja viltträna. Då har den hunnit bli väldigt självständig vilket gör det hela jobbigare......... skapa situationer och träna detta redan från när hunden är valp!

Det där med att man skyller på att man har en jakthund, var inte menat just mot dig utan mer allmänt. För tänk så många gånger man hört den ursäkten när hunden inte lyder på inkallning.

Man kan inte ha dressyr på jakthundar för då minskar jaktlusten!
Man kan inte ha jakthundar inne i huset för då blir dom bekväma och vill inte jaga!
Två andra exempel på konstig inställning man möter hos en del jakthundsägare.
Det blev OT. Sorry!

LIA

Hur gör ni?
Alla kommer väl till den dagen då eran hund för första gången jagar tex en hare!
Hur reagerar ni?
Om hunder drar iväg ett tag eller jagar den en stund..
JA HUR REAGERAR NI MOT HUNDEN!
Lite nyfiken bara!
I första hand tänkte jag på ung hundar nu..

Jag har tre hundar. Enya är 8 år i sommar och jagar inte vilt, visst kan hon dra i väg lite efter tex en bil, men visslar jag vänder hon på studs. Nästan i luften!:)

Nadya är 3 år i mars och är en riktig jävel på att sticka. Är alltid kopplad men ibland rymmer hon, tex om barnen öppnat ytterdörren. Inträffar sällan, men för en månad sedan ungefär gjorde hon det och stack i väg till skogs och jagade rådjur och harar. Hemskt pinsamt och jag är orolig för att hon ska dels bli påkörd, men såklart också över att hon ska på något vis skada de vilda djuren. Jag försökte träna henne, som de andra, i att vara lös, men det har aldrig funkat.

Ayla, mattes lilla bebishund blir 2 år i september, så hon är ännu rätt ung och valpig. Men väldigt duktig på att komma på inkallning, hon är ofta lös ute, följer med när jag slänger in ved i vedpannan i källaren, när jag hämtar posten osv och är då lös. Jagar inget, inte ens bilar, utan är mer rädd för sånt. Är så glad över att hon är så duktig!

Om de inte kommer när jag kallar så fortsätter jag ropa, alternativt går in och hämtar lite mat och skramlar med i skålen. Det gäller då dock mest Nadya. När de kommer får de beröm, mycket klappar och så släpper jag dem igen ( inte Nadya då förstås).

innan man vet hur hunden reagerar på vilt bör den vara kopplad, gärna i långlina. den ska aldrig få tillfälle att jaga.

hur man visar sitt missnöje om den ändå varit olydig beror helt på hunden, och om den varit olydig eller bara outbildad.

Håller med dig helt och hållet. Man sätter inte hunden i den situationen att den olovligt kan sticka iväg.

Varken vilt, tamdjur eller människor bör agera dressyrmedel på det sättet.

Långlina är ett ypperligt redskap tills inkallning satt sig ordentligt.

Håller med dig helt och hållet. Man sätter inte hunden i den situationen att den olovligt kan sticka iväg.

Varken vilt, tamdjur eller människor bör agera dressyrmedel på det sättet.

Långlina är ett ypperligt redskap tills inkallning satt sig ordentligt.

En till som håller med. Men förr eller senare är det dags att testa "verkligheten".

En till som håller med. Men förr eller senare är det dags att testa "verkligheten".

Givetvis men då lämpar sig ett inhängnat område bra och när hunden väl släpps helt fri bör det inte vara några problem med inkallningen. Vi har aldrig haft några problem på detta område, trots att vi nästan uteslutande haft jakthundar. De hundar som inkallningen inte suttit på har inte varit lösa.

Har man jakthundar som inte kommer på inkallning kan man få stanna i skogen många nätter innan man får åka hem. ;)

Så försöker jag också göra. Men icke att jag hinner ifatt att kasta koppel. Ett skutt- två skutt- borta.

Hon är helt galen i harar! När jag har henne kopplad kallar jag in henne till sidan när jag eller hon ser en hare. Men hon är helt bananas! Hon nästan skriker och tittar på mig och ber på sina bara knän om ett varsågod! Men hon kan sitta vid sidan och gå fot om jag kallar in henne innan hon hunnit dra.

Tror inte hon skulle döda en hare om hon nu skulle hinna ifatt någon, de är större än vad hon är.

Men nu är det iallafall lina som gäller. Så himla trist.:(

Ja, jag har en hund av jaktras...:angel:

Jag hade två hundar av jaktras , den som inte är kvar var strävhårig dvärgtax. Där får man alltid höra att man inte får lydnad på en sån.
Allt går med blod svett och tårar:D , denna hunden stack inte efter vilt.
Däremot hände det i början att han gjorde det, men jag var 14 och insåg inte allvaret i det hela.

lyssnar på nej när de dker upp råddjur mm oftast iaf.. så därför är de koppel på...

sen har han en förkärlek för fåglar... studsar upp mot träden när han ser en... där erkänner jag att jag inte har nått dit jag vill ännu..

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka