Unghund som provocerar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SandraW89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 276
S

SandraW89

Vår unga hane är ganska kaxig, han vill gärna dominera andra hanar. Han än inte på något sätt aggressiv, har aldrig startat nåt slagsmål.
Däremot blir många andra hanar provocerade och vill sätta honom på plats på ett ganska aggressivt sätt. Självklart blir jag inte arg på nån annan hund/ägare de gånger det har hänt eftersom jag vet att det är min som provocerar fram reaktionen.
Idag hände det igen då han lekte med två hanar som var lite äldre än honom, runt 1,5 år.
Den ena hanen har han redan "gruffat" med en gång innan, inget allvarligt. Det löste sig snabbt och min gav sig och visade underkastelse.
Idag undvek min den hanen men hade ändå svansen högt och visade ingen underkastelse.
I en situation när de lekte med snöbollar kom in tydligen för nära den hanens snöboll och då tog han chansen och flög på min. Först var det bara gruff, lite brottning, morr osv.
Sen vek min undan vilket triggade den andra hanen mer, han började mer attackera, hugga ordentligt vilket fick igång den andra hanen och en gruppattack startade mot min. Det var snabbt över innan vi hann stoppa det.
Min låg ner och visade underkastelse.

Efteråt gnällde han och haltade lite. Jag lät honom vara eftersom han är lite känslig ibland men ofta snabbt glömmer det så länge man inte ömkar honom.
När vi kom hem verkar det som om han har stukat tassen lite, ingen fara. Men nu har vi märkt att han blöder på bröstet, ett sår på ca en centimeter. Vi ska åka och köpa en tratt och sårtvätt.

Vi ska troligtvis kemiskt kastrera honom snart men tills dess, någon som har nåt tips om hur vi kan kontrollera hans dominans?
Vi låter honom såklart inte klättra eller jucka på andra hanar. Finns det annat vi kan göra för att undvika en situation som den idag?

Sv: Unghund som provocerar

I en situation när de lekte med snöbollar kom min tydligen för nära den hanens snöboll och då tog han chansen och flög på min.

Man bör ej kasta pinnar/snöbollar m.m om man har flera hundar som tycker det är kul att jaga sånt. Man höjer risken för att hundarna kommer ihop sig, eftersom hunden/hundarna blir dubbelt så eggade än normalt. Är de flera hundar som leker ska man helst se till att de håller sig sansade under lek så att inga bråk tenderar att dyka fram.
Det är iaf min åsikt å erfarenhet! :)

Tur ni hade att det inte blev mer allvarligt ändå..

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 634
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 648
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka