Unghingstar!

Sv: Unghingstar!

Jag har väntat till rätt sent med att kastrera mina, 2 vid 4 års ålder. Den ene av dem är väldigt hingstig och är direkt pinsam att ha med sig ut för han vrålar och åmar sig så. Jobbig hemma också för han är så högjudd (20 år i år) Men är för övrigt en go individ med lite för mycket mellan öronen.

Den andre var aldrig hingstig och inte blev han större av att få gå och växa till sig heller, 128 cm med skor. Han fick flytta när han var 8 för han var för liten och inte hade vilja nog i min smak.

Nu har jag en 2004 som blev kastrerad som 3 åring för jag tänkte det skulle göra honom mindre grov och att han skulle växa på höjden i sommar, men jag vet inte han är byggd som en nordis i alla fall.

Hans halvbror får gå kvar som hingst tills nästa år för jag vill öva på att visa hingst, och han är fin helt enkelt. Sen kanske han hamnar under kniven nästa höst även om han får fina extriörpoäng, det beror på hur han är att hantera helt enkelt. Är han jobbigt hingstig får det vara.

Jag har hört att de växer när man kastrerar dem. Vet många uppfödare som kastrerat hingstar som varit för små, just för att de ska skjuta i höjden lite och inte bli så kompakta och krampiga.

Jag är inne på Kiickans linje. Min unghäst kastrerades som treåring, för jag ville ha kvar lite hingst i honom, men han var å andra sidan trevlig som hingst. Min andra kastrerades när han var 5, trots att han var totalt dum i huvudet som hingst, och han har varit jobbigare.
När jag söker efter en häst åt mig själv, så letar jag efter en med stor utstrålning och "show" i sig, förutom de andra kvaliteterna. En häst med bra ridbarhet för mig är samarbetsvillig, men med mycket egen vilja, och gärna lite tuff.

Hade jag fött upp hästar som skulle säljas hade jag kastrerat tidigare, då det är lättare att få sålt hästar som är lugna och goa och gärna går "svans i svans". Det är dessutom mycket högre efterfrågan på snälla familjehästar än tuffa, fräcka hästar för duktiga ryttare.

Jag tänker mig att en som går som hingst längre, också får bättre vilja och go i sig!?
Vallacker är liksom mer avslagna....:angel:

Absolut inte, där har du hur fel som helst.
Vet flera hingstar som inte klarat en bedömning just pga att viljan varit för dålig, de har haft fokus på annat istället. Efter kastrering har det blivit långt mycket bättre, och mer ridbara.

Inom travet kastrerar man just för att hästen ska bygga på sig och bli grövre, det här kan man nog se inom de flesta djurslag där kastrering förekommer. De blir större helt enkelt, och många blir rent av feta, fast det senare bidrar ju vi människor till också.

Jag tror faktiskt inte på det numera, att hästen får en bättre utstrålning. Det hänger nog samman med att, många av dessa hästar som har sk utstrålning faktiskt inte har det. Det som finns kvar är gapighet, med gapigheten kommer en viss spänning som man vill kalla för utrstålning.

Det kan min 22- åriga vallack prestera också, bara man gör honom tillräckligt förbannad.;)

Det känns lite som det finns mycket myter kring det här, precis som med allt annat. Frågar man veterinärer så håller de med, det kvittar när kastrering sker, en viss "hingstlook" kvarstår en tid men försvinner sen. Om kastrering sker senare, har vi förmånen att se denna "hingstlook", och därför vill vi ha det till att dessa hästar har en bättre utstrålning också. Men alla kastrerade individer kommer dit hän så småningom, det finns inga hormoner kvar, ingen orsak att visa upp sig osv.

Håller inte med dig där.

Tex min mosters Halvblodsvallack är verkligen snygg, han behölls som hingst länge.
Han har fortfarande världens hingstnacke och mkt muskler, hingstlook liksom.;)vid 17 års ålder.

Ja kastrerar man tidigt så blir hästen större, precis som kastrerade människor(enucker)blev längre.
Dock blir det mer muskler och snyggare häst tycker jag om man behåller som hingst längre.

Men det är en personlig uppfattning och inget som ska förväxlas med verkligheten. Prata istället med veterinärer instatta i detta, så får du ett helt annat svar.

Vad är hingst nacke, jo det är en spänning i kroppen.

Jag ska fota lite olika hästar och lägga in, hoppas det kan ske snart. Sen ska du få tala om vilken av dessa som är hingst.

Jag håller med, de hästar jag träffat som varit sent kastrerade har varit "hingstar", med allt vad det innebär. Det är ju upp till var och en om det är positivt eller inte.

Kanske är det inte så stor skillnad på om hästen blir kastrerad vid tre eller fyra års ålder, men blir hästen kastrerad så fort kulorna ramlat ner så hinner den inte utveckla lika mycket hormoner, den hinner inte bli hingstig i varken kropp eller sinne, och får (enligt mig) oftast lite tristare uttryck. Den växer på höjden men tappar en del massa som hingstar får.

En hingst som kastreras senare brukar ofta bete sig som en hingst längre, det är vad som är invant i den. Den har också ofta utvecklat en annan muskelmassa än vad en tidigt kastrerad valack gjort. Sen är det, som sagt, individuellt vad man tycker är positivt eller inte. Dessutom är det ju inte alla hästar som fungerar bra som hingstar, utan bara bli jobbiga och gapiga, och det hänger ju också kvar om de kastreras sent. Min Muninn är ju ett finfint exempel på det.... :angel:

Ridbarheten då?

Jag upplever att det är mer go i många av de individer som kastreras sent och jag tycker de är roligare att se på och enligt mig får man lite mittimellan hingst och valack, utstrålning och närvaro som en hingst, men i format av en valack.

...Han har fortfarande världens hingstnacke och mkt muskler, hingstlook liksom.;)vid 17 års ålder...

Det har mitt sto på 11 år också efter en sommar med proteinrikt bete...
picture.aspx
picture.aspx

Jämförelse med hingsten...
picture.aspx

jag håller med oxå, kasteras de tidigt hinner de ju aldrig "utveckla" hormoner och allt vad det innebär och de bygger då inte på sin kropp osv.

man kan ju inte säga att en hingstnacka är "spänningar" vadå spänningar, en hingstnacke är ju muskler som uppstår när hingsten springer i rätt form.
har ni aldrig sett en hingst visa upp sig lr vadå;)

hingstarna gör ju allt för att visa sig så snygga som möjligt för stona konkurans finns ju hela tiden enligt dem.

det sägs som sagt att ju tidigare de kasteras destå tanigare blir de de får mer ofta en smal hals med kortare överlinje än på en häst som varit hingst längre.

på många hästar syns det rätt tydligt om de gått som hingst länge eller inte, och ja som sagt de blir ju grövre bland annat.

och jag tror de blir lite tuffare när de går som hingstar längre med det är mer att jobba med lite mer egen vilja.

sen är det bevisat att på alla djurslag och även människor kan jag tänka mig, att tillväxt zonerna sluter sig senare på kastrater som kastreras tidigt(eftersom de då växer som mest kan man väl säga, kasterar man en häst som inte är i en fas där den växer mkt eller rent av har växt klart så är det ju klart så att säga)
dvs hästarna(och andra djur bla katt har jag hört de på+ att veterinärer sagt det med) växer ytterligare några år/cm och brukar bli högre/"smäckrare" om man nu ska använda det ordet, de blir helt enkelt lite tanigare.
de utsätts ju inte för hormoner som en hingst gör som säkerligen påverkar kroppen för livet.

jag tyckte det var ett bra exempel människor vs häst, då förstår man ju lite bättre. människor som kasteras(förr i tiden) tidigt innan tonåren blev ju helt annorlunda.
människor som låter sig kasteras som vuxna när de redan levt som "hingstar" tappar ju inte den mörka rösten, muskler o de blir ju inte längre eller så för "de är ju redan färdigväxta".

jag gillar när hingstarna får sparas ganska länge, ska de endå gå i hingtflock/man har tillgång till att ha dem som hingstar så kan de ju likväl gå som hingstar tills de är inridna om det nu funkar bra sen kan de ju kasteras om de inte är något att ha.

men har man ston/vet att hingsten inte kommer bli nåt speciellt så behöver man ju inte ha dem som hingstar medans man rider in dem utan kan ju kastera dem precis innan, om man nu vill behålla lite hingst karaktär.

jag tror det är bättre att de är hingstar när de växer upp, de leker mkt mer och lägger inte på sig massa onödiga kilon på samma sätt som valacker kan göra.

skillnaden är väl att stoet är fet och hingsten smal och vältränad;)
man ser ju på stoet att det bara är fett eftersom hon har en sån himla BRED hals det har ju inte hingsten alls.
hingsten har bara en enormt fin överlinje och ingen underhals som stoet har.

stoet liknar min valack, är de släkt?
min valack var hingst tills han var 4år och har mkt hingst kvar i sig men när han är så fet som stoet där så ser de likadana ut.
men när han inte har fett hals tycker jag man kan kalla de för de e ju inte bara nacken som e fet, så ser man att han har lite hingst "nacke" kvar alltså den här vackra böjen dvs överlinjen/lätt för att använda överlinjen.

hingstar som kasterats tidigt tycker jag tenderar att bli så himla "raka" i överlinjen det är ingen mjuk böjning utan ett rakt "streck" från manken till öronen.
och ofta smal hals och lätt för att spänna sig/bilda underhals.
det har jag fått erfarenheten av på de "tidigt tagna" valackerna jag träffat iaf.

Jag skiter faktiskt i om min valack har en hingstnacke eller inte bara han är en bra ridhäst. Vem rider på nacken? Gångarterna beror väl inte på nacken? vem vill rida på en spänd skuttig häst bara för att den är snygg? Vi som vill ha en trevlig häst som är lugn och pigg, i rätt bemärkelse , har ingen nytta av hingstutseendet. En vältränad häst får en snygg nacke.
Tävlingsfolket som vill ha heta hästar hittar dom ändå. Trevliga ridhästar för andra är inte så lätt att hitta.

Inom dressyren så väljer många att just behålla hingstar som hingstar just för att hingstar är mer maffigare mer muskulösa och ser flottare ut helt enkelt..

Valacker tappar ofta hingsthalsen tappat just denna hingstkaraktär, blir oftast väldigt lätt feta.
Så nja de stämmer inte.. om man kollar på de mesta travarna som är valacker så är de ju små sketna saker inte speciellt vackra att se på..
Medans travarhingstarna är riktigt maffiga och snygga och har en supervacker utstrålning och showiga:love:

Många sparar travaren som hingst när de springer eftersom många hästar tappar vinnarlusten när kulorna åker..
Var med om en sån travare som var extremt lovande och hade sprungit in ett par 100 tusen bar apå ett par löp.
Eftersom han var rätt full= inge att avla på så kapade man han.Efter detta så sprang inte hästen en meter till.

Så han såldes för 5000 somridhäst och funkar superbra som famijehäst men har ingen tävlingsinstinkt kvar alls.

Så hans ägare sa de att han kapar aldrig en hingts så länge de går på löp.
Är inte värt risken när man har en så pass lovade travare.

Så att många väljer att spara sina hingstar som tävlar lite lite högre nivå är ingen slump!
Det ligger en baktanke med det hela=)

Victory Tilly var ju en gris som hingst så hans kulor rök tidigt, och han har sprungit in 37 miljoner :eek:

Ja ska man hålla på och räkna upp en massa undantag kan vi hålla på ett bra tag åt båda hållena:grin:

Nu snackar jag generällt;)

Victory Tilly var ju en gris som hingst så hans kulor rök tidigt, och han har sprungit in 37 miljoner :eek:

Ja han var nog inte det enda undantaget, det var vad jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det sker långt oftare inom travet numera, därför att man vill ha en häst med mer framåtanda och go. Man vill inte ha grisar, man vill inte ha tandpetare till hästar utan förmåga att bygga muskler osv.

Jag har en bekant med ungefär samma uppfattning som många i tråden, de ska vara hingstar. H*n har fn 3 hästar i träning hos en mycket mycket känd travtränare, de var hingstar när de kom och är numera vallacker och långt mycket mer framgångsrika än tidigare. Här rök kulorna innan någon visste ordet av, och ta mig tusan om inte denne tränare hade rätt. Det blev en sju helskottas farmitet i dessa hästar.:rofl: Från att ha sprungit in några tusen var, är de uppe långt över millen varje häst inom ramen av 18 månader.

Det kallar jag en lönande kastrering:rofl:.
För att återgå till Islandshästar så tillhör jag gruppen som kastrerar mina unghästar vid ca 1 års ålder eller så tidigt som det går, framförallt för att ha större chans att få en individ som kan gå i blandflock och inte blir "till sig i trasorna" så fort de ser ett brunstigt sto. Vet flera som har problem med sina ganska sent kastrerade valacker under vissa tider på året, både i flocken och allmän störighet och okoncentration vid hantering och ridning.
Trist för de som köper en lung familjehäst på hösten och får ett störigt monster fram på vårkanten.....
Flera världsmästare (Valiant, Bassi, Silvurtoppur) är ju valacker och nu vet jag inte när de är kastrerade men jag antar tidigt annars skulle de nog ha kulorna kvar:D. Ormur frá Dallandi som vunnit Landsmót och Röðull som vann i år är tidigt kastrerade och snygga hästar är det alltsammans!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 830
Senast: morgaine
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
625
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka