Unghingstar!

Sv: Unghingstar!

Valiant är om jag inte missminner mig, tidigt kastrerad, han var för övrigt som och unghäst rätt obetydlig enligt uppgift.

skillnaden är väl att stoet är fet och hingsten smal och vältränad;)

Nix, inte på henne. Hon är skitsvår att få tjock t.o.m som högdräktig. Men hon har världens maffigaste mankam som hårdnar lite extra när gräset är kraftigt. Trodde hon var fångkänslig först men hon lagrar bara lite extra där. Men hon jobbar förstås i mycket bra form och det är jag som ridit in henne och nu haft henne i 6 år så nog har hon muskler på rätt ställe alltid. Fick domarkommentar en gång om "... bra form, trevligt uttryck. Inslag av okoncentration och hingstighet drar dock ner poängen -0.5" eller nåt ditåt. Den domaren höll på att dö av skam när hon gjorde hovbeslagskontroll efter finalen och upptäckte att "hingstiga hingsten" var ett ungt sto. Allt detta bara för att Leira ropade på sin kompis som stod utanför banan och hejade på oss, och det varje gång vi passerade :D

stoet liknar min valack, är de släkt?

Vad har du för stam på din valack då? (uppdaterade klubben, orkar inte hålla reda på alla...) Leira från Häringe är e. Siggi frá Aase u. Leista frá Storu-Gröf.

Kan tillägga att på bilden är hon lugnt riden ca 3 veckor efter 2 år som fölproducent så hon är inte direkt i högform :o Men fet är hon definitivt inte med tanke på att hon har 2 föl som diar henne, hennes eget är 12 veckor och halvsyrran på 7 veckor tar sig en slurk när hennes mamma är för långt bort. Tänker snarare snart börja stödfodra...

Jag skiter faktiskt i om min valack har en hingstnacke eller inte bara han är en bra ridhäst. Vem rider på nacken? Gångarterna beror väl inte på nacken? vem vill rida på en spänd skuttig häst bara för att den är snygg? Vi som vill ha en trevlig häst som är lugn och pigg, i rätt bemärkelse , har ingen nytta av hingstutseendet. En vältränad häst får en snygg nacke.
Tävlingsfolket som vill ha heta hästar hittar dom ändå. Trevliga ridhästar för andra är inte så lätt att hitta.

Ja, du skiter i det ja. Därför är det väl ganska naturligt att du kommer att kastrera dina unghingstar tidigt?
Jag skiter inte i det. Personligen gillar jag hingstar, om de är trevliga. Och sent kastrerade valacker, om de är trevliga. Därför, som jag skrev innan, så låter jag gärna MIN EGEN framtida ridhäst vara hingst ett tag om det funkar. (Ett tag, dvs, till inridningen, om den inte är något att spara på).
Är det häst som ska säljas till stackars intet ont anande människor som vill ha en snäll gullehäst, så kastreras den såklart så fort det bara går!
För ja, de blir trevligare i lynnet. Lättare att handskas med. Lättare att ha i blandflock. Osv.
Detta är högprioritet för de flesta, men inte för mig. Därför gör jag på ett sätt med min egen, och ett annat sätt med andra.

jag har väl bara haft otur och träffat på konstiga hingstar/sent skurna valacker som inte varit roliga att ha i flock.
Nu ska jag inte avla på min valack för han har eksem.

Jag bara undrar hur man vet att en kastrerad hingst blir trevlig som valack när den inte är trevlig som hingst? Eller är det bara att chansa?

Oftast brukar de tendera att lugna ner sig, dessvärre inte alla tyvärr.
Jag har varit med om att man snöpte en hingst just därför att han var väldigt otrevlig och man ansåg att han borde bli mer sansad, och inte :devil: blev han trevlig som vallack heller.:crazy:
På Island hade han blivit kalops, här var han bara missförstådd enligt ägaren.:grin:

Njäe, det kan man väl inte veta. Det brukar väl generellt bli så.
Men som jag skrev så är man ju snabbare framme med kniven om hästen är otrevlig som hingst. En snäll hingst är ju inte liak farlig att spara lite längre, i allmänhet.

För det mesta så är det inte hingsten i sig som är otrevlig, utan hans hormoner som tar den lilla hjärna han har och snurrar upp den ett par varv så att det blir svårare att kommunicera med hästen. För det ska tittas åt alla håll efter ston, det ska utmanas andra hingstar, valackar och ibland även människor så att alla vet vem som är herre på täppan.

Det slipper man när kulorna är borta, för det mesta :grin: min gamling är som sagt en skrikolle med massa knepiga ideer för sig, men om det beror på att han blev kastrerad sent eller inte är svårt att säga.

Jag tror att mycket lite förändras i hästens grund-personlighet, den blir bara lite lättare att få kontakt med när det inte ska spanas på allt annat.

Sen tycker jag det är lite kul med hingstar också, man blir alltid välkomnad i hagen och de vill ju vara med när det händer något. En lugn hingst är jättekul att jobba med.

min yngre ska kastreras nu i december, han blev 2 nu i sommras, och vad jag har märkt så blir de inte riktigt hingstiga fören 3 våren.
så jag har låtit honom växa över sommaren som hingst, och så gjorde jag mer den äldre också, och riktigt bra har det gått.
enda "problemmet" är att det alltid varit mycket mer jävlarannamma i lillkillen, så vi ska se hur det går, inte får man ju bort personligheten bara för att man kastrerar, om det nu är så att denne är jävlig. man märker nog med tiden när det lönar sig med kastrering just för individen i fråga. ingen känne din häst bättre än du själv :)

men jag gillar båda två, den ene som lugnet själv och den andre som en virvelvind , iofs en virvelvind med stora tänder, men ändå :bump:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 830
Senast: morgaine
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
625
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka