Unghästvinglig 5-åring

P

persika

Jag rider en 5-åring som fortfarande är lite unghästvinglig. Han är inriden men inte speciellt utbildad (han svarar tydligt på halvhalter och halter, samt övergångar. Kan även rygga. Några speciella sidvärtsrörelser kan han inte alls).

Vi har stora problem med volterna. Han gör bra små volter men de stora går inte alls, då han antingen drar sig in mot eller ifrån volten (ibland bara vänder han) och ibland går han med utåtställt huvud. Jag tror detta beror på att han är lite vinglig fortfarande… Vad ska jag göra för att han ska kunna göra en bra volt?
Han bockar även ibland (från stillastående) när han inte vill eller är lat, vad kan man göra åt det? :confused:

Sv: Unghästvinglig 5-åring

persika skrev:
Jag rider en 5-åring som fortfarande är lite unghästvinglig. Han är inriden men inte speciellt utbildad (han svarar tydligt på halvhalter och halter, samt övergångar. Kan även rygga. Några speciella sidvärtsrörelser kan han inte alls).

Vi har stora problem med volterna. Han gör bra små volter men de stora går inte alls, då han antingen drar sig in mot eller ifrån volten (ibland bara vänder han) och ibland går han med utåtställt huvud. Jag tror detta beror på att han är lite vinglig fortfarande… Vad ska jag göra för att han ska kunna göra en bra volt?
Han bockar även ibland (från stillastående) när han inte vill eller är lat, vad kan man göra åt det? :confused:

Jag tycker det låter helt klart som att hästen inte är klar för de krav som ställs på honom. Om han kan det du beskriver är han endast grundriden, inte mer. Konstigt att lära in ryggning innan sidvärtes, ryggning är en avancerad rörelse som inte bör läras in förrän hästen är klart mer utbildad.

Hur mycket rids han i markarbete och hur mycket utomhus, hur ser tränings upplägget ut?

att han är lat eller "inte vill" tvivlar jag starkt på - snarare är det en protest att kraven är för stora och han inte klarar av de uppgifter som ges honom. skulle tänka om lite där om jag var du.

beskriv hur han tränas så kan jag komma med mer konkreta kommentarer och råd.

Jag har bara ridit honom i två månader, jag rider honom ungefär två ggr i veckan. Ägaren rider honom lite då och då. Totalt blir det väl ungefär 3-4 dagar han rids. Han tömkörs även lite då och då samt longeras. Han rids bara utomhus, på vägar, på åkrar och någon enstaka gång i en närliggande paddock. Ibland rider vi i nån skog och rider serpentiner runt träden och sånt.
Väldigt tacksam för svar!! :bump:

*putt putt*

Ingen som har nåt tips??

Bra att han rids mycket ute, det bygger upp styrkan naturligt hos honom.
Noga i volterna att rida för ytter hjälperna och att hästen spårar, dvs inte går på dubbla spår. eftergiven i inner tygel.

rid inte små volter över huvud taget förrän han behärskar de stora.
Lycka till!

Okej, det ska jag pröva! Tack för tipset! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar