Unghästvårtor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare javill
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 286
J

javill

Mitt årsföl har sådana (papillom) och har haft dem i flera månader nu. Hela mulen är täckt och nu är en del av dem jättestora. :crazy: Hur lång tid tar det tills de försvinner? Hans mamma har haft på spenarna också men, de har försvunnit sedan någon månad tillbaka. Det ser ju bara så äckligt ut. :eek: Något man kan göra för att skynda på så att de försvinner?

Sv: Unghästvårtor

Min fölis har precis (äntligen!) blivit av med sina. Han har också haft dem nån månad eller två, ganska stora också men de försvinner, fast jag håller med om att de är äckliga. Ingen mule man vill pussa på direkt! :)

javill skrev:
Mitt årsföl har sådana (papillom) och har haft dem i flera månader nu. Hela mulen är täckt och nu är en del av dem jättestora. :crazy: Hur lång tid tar det tills de försvinner? Hans mamma har haft på spenarna också men, de har försvunnit sedan någon månad tillbaka. Det ser ju bara så äckligt ut. :eek: Något man kan göra för att skynda på så att de försvinner?

Det brukar försvinna på ca 3 månader, men det kan ta upp till 6 månader.. Det är bara vänta ut dem, finns inget spec bra att göra, tvärtom kan de sprida sig om man mipplar för mycket med dem. Det är bara att härda ut helt enkelt.

Såhär såg min förra åring ut i ett halvår.. Det var dock VÄRRE i verkligheten än på kort, nästan hela näsborrarna var fulla och eländet blödde stup i kvarten. Vidrigt var bara förnamnet.. (och jag bara väntar på att nuvarande åring ska få)

http://hem.passagen.se/xyplex/vartor.jpg

Kan bara hålla med om att mulen inte är speciellt pussvänlig just nu.

Jag kunde inte se din bild Alexandra_W! Det känns i alla fall skönt att veta att man inte är ensam om att ha ett föl fullt med vårtor. :-)

Min fölunge fick det vid 7 mån ålder när jag tog hem henne i dec 03. De försvann nu i sept, hon hade i hela ansiktet, tillochmed på ögonlocken. Som sagt, bara att vänta ut.

javill skrev:
Kan bara hålla med om att mulen inte är speciellt pussvänlig just nu.

Jag kunde inte se din bild Alexandra_W! Det känns i alla fall skönt att veta att man inte är ensam om att ha ett föl fullt med vårtor. :-)

Om du tar bort http:// och trycker på enter igen ska det fungera!

(och det är förra unghästen bilden är på, men alla får det ju förr eller senare, så det är väl bara vänta tills Keles söta mule blir äcklig och vårtig..)

Nu funkade det bättre. Ungefär sådär ser min ut också nu fast vissa av knölarna är större. Så då är det bara att vänta som gäller... *suck*

Min kusins häst har fått sin "unghästvårta" bortskuren i höstas, han hade en stor i varje ljumske. Den ena lossnade dock själv medan den andra fick opereras bort.

Men jag är osäker på om det verkligen är detsamme som ni kallar för unghästvårtor, han hade bara de två och ingenting på huvudet som era. Vet. benämnde vårtan som en sådan i alla fall. :confused:

Dolores_88 skrev:
Min kusins häst har fått sin "unghästvårta" bortskuren i höstas, han hade en stor i varje ljumske. Den ena lossnade dock själv medan den andra fick opereras bort.

Men jag är osäker på om det verkligen är detsamme som ni kallar för unghästvårtor, han hade bara de två och ingenting på huvudet som era. Vet. benämnde vårtan som en sådan i alla fall. :confused:

Nej, det är inte samma sak.

Men alla får väl inte det? Jag har haft EN unghäst med vårtor och 6 som jag aldrig sett en vårta på.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 474
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka