Unghästvana

V

Vannie

Hur bär man sig egentligen åt för att få unghästvana?
Förstår att det låter konstigt, så jag förtydligar; Jag har ridit mestadels på ridskola. Köpte min första häst för lite drygt två år sedan (en utbildad valack). Jag känner att jag nog någon gång i framtiden skulle vilja köpa en unghäst och "forma" den till vad jag vill, men eftersom jag inte har någon unghästvana alls undrar jag hur man bär sig åt för att skaffa en? Alltså, hur ska jag få jobba och umgås med unghästar utan att gå någon utbildning eller vara tvungen att betala stora summor för att ha någon att "visa mig"? Någon som förstår hur jag menar? :crazy:

Sv: Unghästvana

Känner du ingen som har unghäst?
Finns det något stuteri i närheten?
Du kan ju ta kontakt med folk som besitter kunskap och fråga om du får vara där och lära dig?

Sök jobb på ett utbildningsstall/stuteri? Jag tycker mig se många sådana annonser och dessutom de flesta där man för medtaga egen häst. Du behöver ju inte stanna där livet ut, men det är ett bra sätt att få unghästvana och dessutom kontakter.

line_n och bortkommen: Tack för tipsen! Ska se och höra mig för när jag flyttar ifall det skulle råka finnas något i närheten. Känner tyvärr ingen med unghäst :/

Om du ska flytta och ändå ha med dig din häst, så prova annonsera efter stallplats där det finns unghästar och där du kanske kan få hjälpa till för en billigare hyra. Win-win situation ;)

Lycka till :)

När jag har påbörjat arbetet med mina ungisar så har all hjälp varit varmt välkommen (givetvis under förutsättning att hjälpen har hästvana ;)).

Det kan vara allt från att hjälpa till vid hängning på hästen, eller hålla i en lina. Eller följa med som sällskap på snäll häst vid uteritt. Jag tycker inte att det är så viktigt om det är jag själv eller någon annan som sitter på de första gångerna bara personen i fråga är balanserad och följsam. Det är snarare en fördel, tycker jag, om jag som känner hästen bäst är med på marken och är en trygghet där för hästen när det ska sittas upp för första gången :laugh:

Så ut och leta folk som har unghäst och nästla dig in :D Smart idé att flytta till stall där unghästar finns och visa framfötterna :laugh:

Om du ska flytta och ändå ha med dig din häst, så prova annonsera efter stallplats där det finns unghästar och där du kanske kan få hjälpa till för en billigare hyra. Win-win situation ;)

Lycka till :)

Låter som en bra idé :) Får ge det ett försök!

När jag har påbörjat arbetet med mina ungisar så har all hjälp varit varmt välkommen (givetvis under förutsättning att hjälpen har hästvana ;)).

Det kan vara allt från att hjälpa till vid hängning på hästen, eller hålla i en lina. Eller följa med som sällskap på snäll häst vid uteritt. Jag tycker inte att det är så viktigt om det är jag själv eller någon annan som sitter på de första gångerna bara personen i fråga är balanserad och följsam. Det är snarare en fördel, tycker jag, om jag som känner hästen bäst är med på marken och är en trygghet där för hästen när det ska sittas upp för första gången :laugh:

Så ut och leta folk som har unghäst och nästla dig in :D Smart idé att flytta till stall där unghästar finns och visa framfötterna :laugh:

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det så, att hjälp är välkommen alltså, utan mer som att folk med ungehästar vill jobba med dem ifred, eller i alla fall inte behöva ha personer runt sig som inte har någon större unghästvana :grin: Men nu när du säger det så verkar det helt vettigt ;) Får allt ta och ge mig ut på jakt efter folk med unghästar nu! Det svåraste är väl bara att "komma igång" och hitta någon som skulle uppskatta lite hjälp :crazy:

Jag hade ingen unghästvana alls egentligen då jag köpte min tjej som då va 2 år och ohanterad.

Men jag har en väldigt hästvan familj, jag har haft hästar runt mej i hela mitt liv. Har hjälpt folk med svåra hästar, med rädda och misshandlade djur. Jag ansåg då att om jag fått riktigt rädda hästar att lita på mej. Varför skulle jag inte klara en unghäst?

Så jag köpte henne. Va väl lite naiv kanske. "Räddade henne från slakt". 2 årig vbl-travare. Men det gick ju vägen.

Mitt bäste tips som jag använt mej mycket av är att aldrig vara rädd för att fråga. Jag har frågat massor av frågor till allt och alla med hästvana sen jag köpte min fröken.

Jag tycker inte man måste ha hållit på med en massa unghästar för att köpa sej en. Men man ska ha god hästvana och bra kontakter runt om och en stor dos tålamod.

Kan bara hålla med om att all hjälp mottages med tacksamhet när man jobbar med unghästarna. Är alltid bra med en extra hand.
Har själv med sista hästen bara haft hjälp av sambon som i stort sett inte har någon hästvanan, men är lätt instruerad och född med djurkänsla. Och det fungerade super ändå.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 614
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 994
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar