Sv: Re: Sv: Re: Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.
Bara att en ung häst går i flock med andra betyder inte alls att den kommer bli mindre farlig. Jag tycker det är viktig att man först och främst bestämmer vilka hästar en ung häst ska vara med. Om man slanga en ung häst in med andra som inte har respekt eller helt enkelt tåla inte människar så kommer denna ung häst förmodligen lära samm beteende. Även om vissa är respektfult och snälla hästar så inte det betyder heller att ung hästen kommer vara snäll utan rätt kunskaper från den som hantera den.
Första delan håller jag inte med alls, Det är en männskligt kännsla. Klart de är säkert lyckligare men de blir inte skadad för att vara utan vänner. Då ska du fylla denna jobb istället.
Andra delen av meningen håller jag med.
Som jag skrev i inlägget ovan, givetvis är vilka hästarn man har i flocken otroligt betydande. Och givetvis så lär sig hästarna från varandra, skulle aldrig drömma om att ha en unghäst med en häst som den får lära sig att bli folkilsk från.
Ex är det bra med en äldre valack (dagispappa) i unghingstflock som sätter gränser. Men det är viktigt att denna äldre valack också är en trevlig individ som ger bra egenskaper (miljöbetingade) till unghästarna.
Och givetvis blir inte alla hästar
lamm, men de blir bättre än om de står på stall halva dagen i en trisst box och har i hage med "felaktiga" kompisar.
Visst ska människan kunna tillgodose delar av hästens behov av socialt liv, men vi kan aldrig bli nog. Speciellt inte till en unghäst.
Det är inte som hunden eller katten som vi tar in i våra hem.
Människan befinner sig mellan 1-5 timmar i stallet, längre om man har många hästar. En hästkompis i hagen finns där 12 timmar och är tillgänglig dessa 12 timmar. (med undantag om den rids/körs).
Vi kan aldrig ersätta det. Erbjuda en sorts ersättning, men aldrig ersätta helt och hållet.
Givetvis är hästar inget som man ska leka runt med som en nallebjörn, men råvaran, den häst som skulle ha blivit om man skött korten rätt, är inte
farlig.
Jag tycker inte att ordet farlig är rätt, det är för negativt. Det får mig att tro att hästen i grund och botten är ett djur som vill göra mig illa.
Att säga att en häst är i grunden farlig är att säga att den
Vill vara elak och skapa problem.
Jag använder hellre "inte till 100% pålitlig, har en egen vilja och egna tankar och ideer, en egen individ..."
Det hästar vill, är att ha harmoni, sen kan det uppstå disharmoni under tiden harmonin skapas.
:
eek: Om en ung häst har en hanterare som sakna kunskaper så kommer den när/hur den vill att testar grensar med eller utan lösdrifts energi försänkningen.
Givetvis, och här har hanteraren/människan skapat problemet, den äger för lite kunskap.
Hästen är inte farlig, den gör precis som den ska med den information som finns och den situation som är.
Stallet håller jag med om men en häst ska kunna hanteras med eller utan uppdämd energi. Då är det upp till hanteraren att ser att man på en säkert sätt kan ta när den till jorden oavsätt om den har lekkompisar eller inte.
Har aldrig sagt emot dig på den punkten.
En häst som har uppdömd energi, är dock mycket mer svårhanterad för en icket kunnig än en häst som fått busa.
Och ska vi vara ärliga så är en häst med uppdämd energi alltid mer besvärlig än en häst som inte har det.
Även om det inte yttrar sig särskillt mycket så bubblar det alltid någonstanns djupt inom hästen.
Och återigen, hästen är inte farlig, den gör så för att vi har gjort fel.
Sen kan det vara så att vi
Måste göra fel, ex att hästen är skadad. Men det är fortfarande vi som skapat situationen, hur ogärna vi änn ville.
SS, Alla hästar är/kan vara farlig. Ja, det är man som kan "trigger" visa beteende och reaktioner, så det är självklart up till oss att leta fram de rätt kunskaper. Jag vill absolut inte att folk ska tro att hästar är inte farlig (inkl. de som går i en flock på lösdrift). Största % av de aldrig vissa denna sidan av ansikt, men man ska aldrig glömma att de kan döda dig i en ögonblick om de vill.
Och man skall aldrig glömma att hade man gjort rätt från början, tagit på sig det ansvar man valt när man skaffade sig en unghäst och bestämde sig att behålla den, så hade hästen inte heller velat döda en.
Oavsett om orsaken till ens död var en olycka, eller en medveten handling att skada.
Visst olyckan kan ske med den snällaste hästen.
Men dessa olyckor går att mindska risken till genom att skapa en självsäker och trygg häst som litar på människan.
Whats our protection against these "monsters"?
Utbildning, kunskap, tålamod, och en rättviss hand, och mycket mycket kärlek för de.
Javisst, men tyvärr får man inte säga det nuförtiden för då är man en surig tant som är negativ och aldrig tror att saker går bra...
Gud nåde mig för att jag är negativ och säger att man inte ska hoppa huvudlöst in i NH utan tränare elelr förkunskaper mer än det man får lära sig på ett forum...
Sedan anser jag följande: Om man har en besvärlig häst, så är det upp till en själv att välja, ska man behålla hästen eller sälja den?
Och väljer man att behålla den så tar man på sig ett stort ansvar. Man skall se till att skapa de förutsättningar som gör hästen "lycklig", eftersom en "besvärlig" häst egentligen är en häst som inte är i harmoni med en eller flera delar av sitt liv.
Ofta kan det vara frågan om att hästen behöver en ledare och människan är en mycket bra sådan eftersom vi kan tänka mer logiskt än hästen (generellt sett...).
om man väljer att behålla en besvrälig häst, så väljer man att behålla problem tills dess att man tar tag i dom.
Målet ska vara att skapa en harmonisk häst, om man vill bli av med besvären dvs.