Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Börja tömkör honom, kör in honom..hålla på o tjafsa med en unghäst om onödiga saker kan ge dig den häst du har idag..dom har trotsåldrar dom också...inkörning/tömkörning är annorlunda..och du har en lätthanterlig häst som dessutom kommer att vara lätt att rida in.

Kan inte annat än att hålla med till 100%. Det finns så många fördelar med att tömköra unghästar. Är det ena riktiga små:devil: så kan man alltid vara inne i ett ridhus eller en paddock så kommer de ingenstans om de skulle komma lösa. Man kan stå på sig på ett helt annat sätt när man tömkör än när man tex leder eller sitter på hästen. Dessutom så mognar de något enormt när de får lära sig något nytt.

Mvh

Tora

På vilket sätt skulle tömkörning vara annorlunda? Jag skulle inte göra NÅGONTING med hästen förrän den lärt sig att man inte går PÅ människor.

Jaha, och hur skulle du lära den då ? Om du inget gör med den menar jag....

När du tömkör lär den ju inte gå på dig, då går den framför dig och får lära sig att ta eget "ansvar"..hästar är flyktdjur och går undan för det som är bakom dom. Tömkörning är oerhört utvecklande och man har hur mycket somhelst nytta av det i framtiden.

Men man bör ju ha nån med sig som har gjort det förut så det inte blir pannakaka av det också.

Jag skulle göra NÅGOT med den, men grunden för mig är att hästen inte går PÅ mig. Så länge den gör det skulle jag bara öva att flytta den ifrån mig. Jag skulle inte bärja med någon vidare utbildning förrän denna grund var helt klar. som det låter på TS är hästen inte redo för någon inkörning än, men det är min bedömning.

Håller med dig.

Allmänt:
Att börjar lära en unghäst att tömköra innan den har sina "ground skills" i ordning låter inte klokt.

Att har hästen framför dig lära inte hästen att inte går på dig heller, Den kan lära att inte går på dig när man köra men för många blir det det samma problem när man vända hästen.

Och att ställa en bett i en hästens mun som har problem med stegring eller bråk om respekt är bara dumt och jag tycker lite feg av den som gör det. Om man kan inte kontolera en häst i grimman ska man absolut inte har en bett i munen.

Inte att jag tycker tömkörning är dålig. men det är det om man tycker att använder det som ett lösning till ett problem som CindyLou har beskrivet. För att vidare utveckla eller förbred hästen för nåt är ett helt annat sak.

Fast jag ser tömkörning som en annan väg till god hanterbarhet. Ibland så kom det riktigt gröna unghästar som knapt var hanterade. Men bara man fick på grimman så började inkörningen. För det mesta så tog det bara någon vecka så var hästarna hur lätta som helst att hantera. De hade testat gränserna i selen och upptäckt att det inte var något farligt och att vi inte var intresserade av några diskussioner om vem som bestämmer.

Mvh

Tora

Sv: Re: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Håller med dig.

Allmänt:
Att börjar lära en unghäst att tömköra innan den har sina "ground skills" i ordning låter inte klokt.

Att har hästen framför dig lära inte hästen att inte går på dig heller, Den kan lära att inte går på dig när man köra men för många blir det det samma problem när man vända hästen.

Och att ställa en bett i en hästens mun som har problem med stegring eller bråk om respekt är bara dumt och jag tycker lite feg av den som gör det. Om man kan inte kontolera en häst i grimman ska man absolut inte har en bett i munen.

Inte att jag tycker tömkörning är dålig. men det är det om man tycker att använder det som ett lösning till ett problem som CindyLou har beskrivet. För att vidare utveckla eller förbred hästen för nåt är ett helt annat sak.

Vem har sagt att man skall ha på hästen träns? I ett av mina tidigare inlägg så skrev jag att det fungerar utmärkt med tex sidepull om man vill ha något mer än grimma på hästen.

För mig hör tömkörning till grunderna. Allt annat byggs vidare utav det. Hästen behöver inte kunna rygga eller gå ute i skogen utan att tramsa för att man skall kunna tömköra den. Men det är med största sannolikhet så att det kommer att gå att promenera med den i skogen om den går att tömköra. Har själv haft det problemet många gånger med hästar som inte blivit hanterade alls eller väldigt lite. Vissa har inte ens haft en grimma på sig under sina första två år.

Mvh

Jag är ett stort fan av tömkörning! :)

Hade faktiskt en konversation med en "NH-gubbe" om just tömkörning. Han menade att det är i sig en alldeles utmärkt NH-övning egentligen och tömkörde själv mkt problemhästar i just sidepull. Du vallar ju hästen framför dig och kontrollerar precis vart den ska gå.

Mer dominant än så är svårt att bete sig tyckte han. :D

Hmmm.....Har aldrig tänkt på det sättet. Men det kanske skulle kunna förklara varför det är ett så effektivt sätt att få bukt med små envetna unghästar på.

Mvh

Tora

Mkt matnyttigt att läsa här!!!

Kände att jag saknade en detalj för att ge något tips! Hur pass hanterad är han innan du tog hand om honom för drygt två månader sedan? Om han inte är hanterad alls innan tycker han nog att allt är lite konstigt med kastrering och massa "krav" helt plötsligt. Jag har ett ponnysto på snart tre år som jag fött upp själv och hanterat från dag 1, Hon är super vad gäller all sorts hantering, och har alltid förstått vad jag menat. Hon har gått på lösdrift i två år av sitt liv, med islandshästar, så hon är nog fostrad både av dem och mig och har som sagt aldrig trotsat nånsin! :love:

Min mamma har en lika ung korsning (halvblod/ridponny) som hon köpte när han var 1 1/2 år. Han har sedan dess gått på lösdrift. Han är också hanterad från dagen hon köpte honom. Han har mkt mer temperament än min ponny, och har således trotsat mkt mer. Han kan bli jättearg när vi försöker göra något med honom och bete på alla sätt man inte vill att de ska bete sig! Men så en dag har han fattat vad vi menar och då är han världens gladaste häst och gör det vi ber om superfint! När han inte förstår så blir han arg eller stressad och då måste man börja om eller låta det sjunka in ett tag.

Så, jag tror inte att det har så mkt med ålder att göra. Jag tror att det har mera med bakgrund, hästens temperament och inlärningsprocess att göra.
Som ex för att förtydliga: Min ponny stannar och tittar på mig om hon inte förstår vad jag menar, då är det ju jättelätt att börja om och visa ännu tydligare. Min mammas häst springer och blir arg när han inte förstår, då ska man först få stopp på honom, sen lugna honom, sen börja igen, o så om tills han förstår....

Så tag det lugnt, ta hjälp av någon duktig du litar på och var en tydlig, bra ledare för din häst. Om du bara har tålamodet och tar så lugnt som det behövs så kommer det...Så tror jag...

/H

Hej, jag köpte honom den 11/12 förra året. Vet ej riktigt hur mkt hanterad han var, men han var mest skött i boxen. Då var han 1 år 7månader. Kastrerades 21/12.

Jag tror han blir lätt stressad och spänd och allting är mkt roligare att titta på än mej när vi är ute. Han brukar gäspa stort efter vi varit ute några minuter och även ibland i stallgången.
Jag har kollat in hästarnas beetende i hagen på morgonen och Sunny (ponnyn) är mkt dominant och sätter honom på plats, hon har verkligen pli på honom. han får verkligen inte göra som han vill när hon är med.

Sv: Re: Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Jag tror du missförstod mig.

Jag syftade på att en häst inte är farlig utan att vi skapar dom farliga.

Hästen är inte farlig, utan som du själv sa, vår okunskap skapar de situationer som sedan är farliga.

Generellt sett blir en häst bättre i psyket när den går på lösdrift än om den står inne på stall då den får den sociala biten, leken och får göra av sig med energin.

Därmed inte sagt att alla hästar blir lamm bara för att de går på lösdrift.
Men de blir bättre än om de står 12 timmar på stall och sedan släpps ut i hagen med "olämpliga" hagkamrater.

När jag skriver flock, så syftar jag givetvis på en bra/lämplig flock, något jag själv vet men som jag inte skriver ut för att jag inte tänker på det.

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Bara att en ung häst går i flock med andra betyder inte alls att den kommer bli mindre farlig. Jag tycker det är viktig att man först och främst bestämmer vilka hästar en ung häst ska vara med. Om man slanga en ung häst in med andra som inte har respekt eller helt enkelt tåla inte människar så kommer denna ung häst förmodligen lära samm beteende. Även om vissa är respektfult och snälla hästar så inte det betyder heller att ung hästen kommer vara snäll utan rätt kunskaper från den som hantera den.

Första delan håller jag inte med alls, Det är en männskligt kännsla. Klart de är säkert lyckligare men de blir inte skadad för att vara utan vänner. Då ska du fylla denna jobb istället.
Andra delen av meningen håller jag med.

Som jag skrev i inlägget ovan, givetvis är vilka hästarn man har i flocken otroligt betydande. Och givetvis så lär sig hästarna från varandra, skulle aldrig drömma om att ha en unghäst med en häst som den får lära sig att bli folkilsk från.

Ex är det bra med en äldre valack (dagispappa) i unghingstflock som sätter gränser. Men det är viktigt att denna äldre valack också är en trevlig individ som ger bra egenskaper (miljöbetingade) till unghästarna.

Och givetvis blir inte alla hästar lamm, men de blir bättre än om de står på stall halva dagen i en trisst box och har i hage med "felaktiga" kompisar.
Visst ska människan kunna tillgodose delar av hästens behov av socialt liv, men vi kan aldrig bli nog. Speciellt inte till en unghäst.
Det är inte som hunden eller katten som vi tar in i våra hem.
Människan befinner sig mellan 1-5 timmar i stallet, längre om man har många hästar. En hästkompis i hagen finns där 12 timmar och är tillgänglig dessa 12 timmar. (med undantag om den rids/körs).
Vi kan aldrig ersätta det. Erbjuda en sorts ersättning, men aldrig ersätta helt och hållet.

Givetvis är hästar inget som man ska leka runt med som en nallebjörn, men råvaran, den häst som skulle ha blivit om man skött korten rätt, är inte farlig.
Jag tycker inte att ordet farlig är rätt, det är för negativt. Det får mig att tro att hästen i grund och botten är ett djur som vill göra mig illa.
Att säga att en häst är i grunden farlig är att säga att den Vill vara elak och skapa problem.

Jag använder hellre "inte till 100% pålitlig, har en egen vilja och egna tankar och ideer, en egen individ..."
Det hästar vill, är att ha harmoni, sen kan det uppstå disharmoni under tiden harmonin skapas.

:
eek: Om en ung häst har en hanterare som sakna kunskaper så kommer den när/hur den vill att testar grensar med eller utan lösdrifts energi försänkningen.

Givetvis, och här har hanteraren/människan skapat problemet, den äger för lite kunskap.
Hästen är inte farlig, den gör precis som den ska med den information som finns och den situation som är.

Stallet håller jag med om men en häst ska kunna hanteras med eller utan uppdämd energi. Då är det upp till hanteraren att ser att man på en säkert sätt kan ta när den till jorden oavsätt om den har lekkompisar eller inte.

Har aldrig sagt emot dig på den punkten.

En häst som har uppdömd energi, är dock mycket mer svårhanterad för en icket kunnig än en häst som fått busa.
Och ska vi vara ärliga så är en häst med uppdämd energi alltid mer besvärlig än en häst som inte har det.
Även om det inte yttrar sig särskillt mycket så bubblar det alltid någonstanns djupt inom hästen.

Och återigen, hästen är inte farlig, den gör så för att vi har gjort fel.

Sen kan det vara så att vi Måste göra fel, ex att hästen är skadad. Men det är fortfarande vi som skapat situationen, hur ogärna vi änn ville.

SS, Alla hästar är/kan vara farlig. Ja, det är man som kan "trigger" visa beteende och reaktioner, så det är självklart up till oss att leta fram de rätt kunskaper. Jag vill absolut inte att folk ska tro att hästar är inte farlig (inkl. de som går i en flock på lösdrift). Största % av de aldrig vissa denna sidan av ansikt, men man ska aldrig glömma att de kan döda dig i en ögonblick om de vill.

Och man skall aldrig glömma att hade man gjort rätt från början, tagit på sig det ansvar man valt när man skaffade sig en unghäst och bestämde sig att behålla den, så hade hästen inte heller velat döda en.
Oavsett om orsaken till ens död var en olycka, eller en medveten handling att skada.
Visst olyckan kan ske med den snällaste hästen.
Men dessa olyckor går att mindska risken till genom att skapa en självsäker och trygg häst som litar på människan.

Whats our protection against these "monsters"?
Utbildning, kunskap, tålamod, och en rättviss hand, och mycket mycket kärlek för de.

Javisst, men tyvärr får man inte säga det nuförtiden för då är man en surig tant som är negativ och aldrig tror att saker går bra...
Gud nåde mig för att jag är negativ och säger att man inte ska hoppa huvudlöst in i NH utan tränare elelr förkunskaper mer än det man får lära sig på ett forum...
:angel:

Sedan anser jag följande: Om man har en besvärlig häst, så är det upp till en själv att välja, ska man behålla hästen eller sälja den?
Och väljer man att behålla den så tar man på sig ett stort ansvar. Man skall se till att skapa de förutsättningar som gör hästen "lycklig", eftersom en "besvärlig" häst egentligen är en häst som inte är i harmoni med en eller flera delar av sitt liv.
Ofta kan det vara frågan om att hästen behöver en ledare och människan är en mycket bra sådan eftersom vi kan tänka mer logiskt än hästen (generellt sett...).

om man väljer att behålla en besvrälig häst, så väljer man att behålla problem tills dess att man tar tag i dom.

Målet ska vara att skapa en harmonisk häst, om man vill bli av med besvären dvs.

Senast ändrad av en moderator:

Pfs!

Jahaja... här logga man in på sammet och sen kommer man in på sitt "hemliga" nick på nått udda vis.
Så mycket fick man för att försöka "skydda inblandade oskyldiga".

Jaja, nu vet ni att jag ska he ut häst på foder och är en förvirrad hästägare i behov av hjälp...

*shrugs*

Jag tror du missförstod mig.

Jag syftade på att en häst inte är farlig utan att vi skapar dom farliga.

Hästen är inte farlig, utan som du själv sa, vår okunskap skapar de situationer som sedan är farliga.

Generellt sett blir en häst bättre i psyket när den går på lösdrift än om den står inne på stall då den får den sociala biten, leken och får göra av sig med energin.

Därmed inte sagt att alla hästar blir lamm bara för att de går på lösdrift.
Men de blir bättre än om de står 12 timmar på stall och sedan släpps ut i hagen med "olämpliga" hagkamrater.

När jag skriver flock, så syftar jag givetvis på en bra/lämplig flock, något jag själv vet men som jag inte skriver ut för att jag inte tänker på det.

Nej hästar är farliga därför att de är mycket starka och oftast mycket tunga. Jag kan mycket väl tänka mig att den unghästen som TS har väger runt 400 kg. Även om den hästen inte vill skada dig så är det farligt när den börjar studsa och fara runt. Det är mycket lätt att den skadar dig även om den bara leker. En häst som håller på mycket är farlig även om du kan hantera det för risken är stor att du råkar komma ivägen.

Så det är därför hästar är farliga. De är stora och starka och även om de inte far runt så kan de göra dig illa utan att mena det. Om man då har en häst som håller på och studsar så är risken ännu större.

Att påstå att en häst som håller på som TS häst inte är farlig är bara korkat och risken att hamna på sjukhuset är mycket stor. Tänk bara på hur hästen hade en tendens att skalla henne. Tror knappast att hästen går och tänker "nu skall jag minsann skalla matte" utan det är nog bara så att den viftar med huvudet (de kan göra så när de är stressade) och så råkar TS huvud komma ivägen = hjärnskakning, kanske till och med trasiga tänder.

Att dessutom TS har svårt att hantera situationen gör det hela ännu farligare.

Men som sagt hästar är farliga för att de är så starka och tunga. Även om de är hur snälla som helst så kan de ändå skada dig rejält utan att mena det. Oftast så är det så att man råkar bara vara i vägen.

Ja de kan bli lugnare om de går på lösdrift och har någon att busa med. Tror inte att någon har påstått något annat. Men som jag förstod det så var det svårt för TS att ordna något sådant med en gång. Så frågan är vad hon kan göra under tiden hon försöker lösa det hela mer långsiktigt.

Mvh

Tora

Som jag sa

"Givetvis är hästar inget som man ska leka runt med som en nallebjörn, men råvaran, den häst som skulle ha blivit om man skött korten rätt, är inte farlig.
Jag tycker inte att ordet farlig är rätt, det är för negativt. Det får mig att tro att hästen i grund och botten är ett djur som vill göra mig illa.
Att säga att en häst är i grunden farlig är att säga att den Vill vara elak och skapa problem.

Jag använder hellre "inte till 100% pålitlig, har en egen vilja och egna tankar och ideer, en egen individ..."
Det hästar vill, är att ha harmoni, sen kan det uppstå disharmoni under tiden harmonin skapas."

Det finns bara ett djur som är farligt och det är människan.
Alla andra djur är i en situation som Vi har skapat.
De är en påtvingad, onaturlig situation, hur tamt djuret än må vara.

Därför är inte ett djur farligt.
Det är vi som är de farliga, som inte skaffar oss nog med kunskap innan vi beger oss in i något.
Det är situationen som är farlig, om vi saknar den kunskapen.
Men djuret är aldrig farligt, det är precis som det ska vara, ett djur som reagerar.

Sv: Re: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Håller med dig.

Allmänt:

Hur kan du yttra dig om det om du aldrig har gjort det??? Varför tror du alla travarna anses som lätthanterliga? Vi har hingstar i höga åldrar och har nästan aldrig hanteringsproblem.... :idea:

"Ni" ska ju kontrollera dom i rundcoraller/longering...DET är väl ännu sämre...Att tömköra är att hästen får veta vem som har kommandot.

Senast ändrad:

:D Ingen är perfekt ...inte ens jag :rofl:

Stöter man aldrig på problem så lär man sig ju inte heller nåt, att läsa en bok eller se nån film/gå på kurs hjälper föga när man själv får ett problem som inte står eller fungerar som det stod i boken...hästar är individer och har vissa grundläggande egenskaper, men sen när man får problem gäller det att läsa just DEN individen....dom kan ha samma olater, men skall närmas på olika frekvenser...DET är horsemanship.....

Jag anser heller inte att en häst är farlig bara för att den är tung och stark. Det är situationer som kan vara farliga (olika def på ordet?) och riskerna för större skador kan kanske öka med en större häst. Faran/risken för en olycka påverkas ju bl a av hästens egenskaper, våra egenskaper och kunskaper, miljön mm.
En häst kan vara farlig, om den är aggresiv t ex, men inte bara för att den är häst.

Jmfr bilar. Dom är inte farliga i sig. I trafiken däremot bidrar dom till riskerna och blir farliga i o m man själv gör något fel, någon bryter mönster etc.

Lite OT. Häpp! :)

LIA

Det är precis det här jag menar LIA.

Och bilar var ett alldeles utmärkt exempel.
En bil som står still är inte farlig.
En häst som är fri och inte har en människa i närheten är inte farlig.

Det är Vi som är farliga.
Och situationen.

Jag håller med dig helt LIA.

Sedan är det en def. fråga som du nämnde, situationen inte hästen.

Visst kan en häst hamna i en situation så det blir farligt för människan, men det är itne hästen utan människan och situationen som är orsaken.

Och ja, en häst kan vara aggresiv som du säger.
Men Varför är den farlig? (jag gissar mig till att vi båda har den tanken i bakhuvudet).
För att människan (som ras) har "skapat" den farlig.

Vi är orsaken.

Jag anser heller inte att en häst är farlig bara för att den är tung och stark. Det är situationer som kan vara farliga (olika def på ordet?) och riskerna för större skador kan kanske öka med en större häst. Faran/risken för en olycka påverkas ju bl a av hästens egenskaper, våra egenskaper och kunskaper, miljön mm.
En häst kan vara farlig, om den är aggresiv t ex, men inte bara för att den är häst.

Jmfr bilar. Dom är inte farliga i sig. I trafiken däremot bidrar dom till riskerna och blir farliga i o m man själv gör något fel, någon bryter mönster etc.

Lite OT. Häpp! :)

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar