Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

a030.gif
a025.gif

Vad menar du inte perfekt!
Du är min idol och idoler kan inte vara "Inte perfekta"...
;)

Visst är det som du säger, man kan läsa sig till saker, eller se på video.
Men när det väl kommer till verkligheten, så är det en helt annan sak.

Men... det får vi inte säga för då är vi negativa kärringar...:angel:

:D Ingen är perfekt ...inte ens jag :rofl:

Stöter man aldrig på problem så lär man sig ju inte heller nåt, att läsa en bok eller se nån film/gå på kurs hjälper föga när man själv får ett problem som inte står eller fungerar som det stod i boken...hästar är individer och har vissa grundläggande egenskaper, men sen när man får problem gäller det att läsa just DEN individen....dom kan ha samma olater, men skall närmas på olika frekvenser...DET är horsemanship.....

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Tack :love:

Men så är det , har man ett problem på/med en häst så får man ju närma sig problemet på olika sätt om hästen är rädd/osäker/aggressiv/dominant/trög/livstrött osv...alla kan ha samma problem men lösningen är olika....

Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Tränaren kommer på onsdag istället då vi båda hade lite svårt med barnvakt och Phigalle sprang som en tok i 10 minuter ensam ihagen i lördags och lyckades skada sej. Mkt blod,litet sår, läkte över natten.

Jag anser heller inte att en häst är farlig bara för att den är tung och stark. Det är situationer som kan vara farliga (olika def på ordet?) och riskerna för större skador kan kanske öka med en större häst. Faran/risken för en olycka påverkas ju bl a av hästens egenskaper, våra egenskaper och kunskaper, miljön mm.
En häst kan vara farlig, om den är aggresiv t ex, men inte bara för att den är häst.

Jmfr bilar. Dom är inte farliga i sig. I trafiken däremot bidrar dom till riskerna och blir farliga i o m man själv gör något fel, någon bryter mönster etc.

Lite OT. Häpp! :)

LIA

En dålig jämförelse med en bil och en häst. En bil har ingen egen vilja. Den bits inte, den sparkar inte eller hittar på bus när den är pigg. När det kommer till bilen så är det du som bestämmer. Sen är också bilar farliga. Har du inte hört frasen "bilar är hårda, människor är mjuka"? Det skulle man faktiskt också kunna säga om hästen "hästhovar/huvuden är hårda, människor är mjuka".

Återigen så är det styrkan och storleken på hästen som gör att den är farlig. Hade den inte varit så stor och stark så hade faran med en häst som trampar runt varit betydligt mindre. Då hade det varit jobbigt men inte alls så farligt.

Att påstå att hästar inte är farliga är bara att sticka huvudet i sanden. Ridsporten är den mest olycksdrabbade sporten enligt försäkringsbolagens statestik och dessutom där det blir svårast skador. Har varit hur många artiklar som helst om det den senaste tiden.

En häst är ingen liten skär My Little Pony leksak som de flesta verkar tro. Det är en stark och (oftast) tung sak på 600 kg med egen vilja. Även om de flesta hästar är snälla så kan de orsaka dig svåra skador utan att vara aggressiva eller svårhanterade på något sätt.

Det är just för att en häst är stor och stark som det är så farligt om den inte går att kontrollera.

Mvh

Tora

Du lyssnar inte på vad vi säger.

Det är inte hästen som är farlig, det är situationen och människans brist på kunskap!

Talar vi till döva öron?

Tränaren kommer på onsdag istället då vi båda hade lite svårt med barnvakt och Phigalle sprang som en tok i 10 minuter ensam ihagen i lördags och lyckades skada sej. Mkt blod,litet sår, läkte över natten.

Lycka till Cindy!
Jag hoppas dte går bra för er.

Lyssnar gör jag men jag håller inte med dig. Det kallas för att ha olika åsikter.
Du tycker att det bara är situationer som är farliga. Jag tycker att hästen är farlig därför att den är stor och stark. Det är frågan om vad man tycker och vi tycker inte likadant. Jag bara motiverar min åsikt och för en diskussion (detta är upplysningsvis ett diskussionsforum och man kan inte räkna med att alla alltid tycker som en själv). Men det är alltid svårt när folk har olika åsikt från en själv. Då blir det gärna så att man inte tycker att den andra personen inte lyssnar på en fast han/hon gör det.

Jag skulle lika gärna kunna vända på det och säga att det är du som inte lyssnar på mig när jag säger att hästen är farlig därför att den är stor och stark. Hänger du med?

Hade hästarna vägt 20 kg och varit 30 cm höga så hade skaderisken och farligheten varit bra mycket mindre.

För att hålla oss till eran jämförelse ,även om jag tycker den haltar, så är bilar också farliga därför att de är stora, hårda och oftast framförs snabbt. Skillnaden är att bilar är ofarliga så länge de står stilla. En häst är farlig hela tiden därför att den inte går att stänga av på samma sätt.

Uttrycket "bilar är hårda, människor är mjuka" har kommit till av en anledning.

Genom åren har jag kommit i kontakt med många "problemhästar". Men oftast så har jag fått någon skada när jag hanterat snälla hästar och dessa har gjort något utan att vara "dumma". Det kan tex vara att den trampat mig på tårna. Hade hästen varit mindre och inte vägt så mycket så hade inte tårna blivit blåa. Men pga av hästens storlek så blev det en skada. När min hund trampar på min fot så känner jag det knappt.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Om du hade haft stålhätta på dina skor hade du inte fått blå tår heller.
Aka Ditt ansvar, din brist på att tänka "tänk om". (kallar dig inte dum med det).

Bilar är livlösa ja. Men om man jämför en stillastående bil så ska den jämföras med en fri häst, inte en häst i en hage.

En fri häst, dvs en häst som inte är tämjd och som inte går bakom någon inhägnad, är precis lika ofarlig som en stillastående bil.

Det är när vi närmar oss hästen som hästen blir farlig. Om den blir trängd.

En fri häst (vild) som får göra som den vill flyr undan människan.

Alla misstag och skador som sker och som du kallar farliga är situationer framkallade av människan.

Hade hästen fått välja hade den troligast varit långt borta på en grön äng och ätit, fri.

Det är alltid Vi som är ansvaret och det är bara Vi som kan anklagas för att vara farliga.

Sen kan vi säga att det är farligt att hålla på med hästar, det är de. Men det är inte hästen som är farlig.

Förstår du skillnaden jag syftar på.

Jag säger inte att det är ofarligt att hålla på med olika hästar, utan att det är vi som är ansvaret och skall kallas för farliga, inte hästen.

En hund är också "farlig", den har vassa tänder och vildsint lynne. Men det är inte hunden som är farlig, utan återigen är det vi som skapar en farlig situation.

Hunden väger inte 500 kg eller är stor och klumpig.

Däri brister dina argument att hästen är farlig bara för att den är stor.

Lyssnar gör jag men jag håller inte med dig. Det kallas för att ha olika åsikter.
Du tycker att det bara är situationer som är farliga. Jag tycker att hästen är farlig därför att den är stor och stark. Det är frågan om vad man tycker och vi tycker inte likadant. Jag bara motiverar min åsikt och för en diskussion (detta är upplysningsvis ett diskussionsforum och man kan inte räkna med att alla alltid tycker som en själv). Men det är alltid svårt när folk har olika åsikt från en själv. Då blir det gärna så att man inte tycker att den andra personen inte lyssnar på en fast han/hon gör det.

Jag skulle lika gärna kunna vända på det och säga att det är du som inte lyssnar på mig när jag säger att hästen är farlig därför att den är stor och stark. Hänger du med?

Hade hästarna vägt 20 kg och varit 30 cm höga så hade skaderisken och farligheten varit bra mycket mindre.

För att hålla oss till eran jämförelse ,även om jag tycker den haltar, så är bilar också farliga därför att de är stora, hårda och oftast framförs snabbt. Skillnaden är att bilar är ofarliga så länge de står stilla. En häst är farlig hela tiden därför att den inte går att stänga av på samma sätt.

Uttrycket "bilar är hårda, människor är mjuka" har kommit till av en anledning.

Genom åren har jag kommit i kontakt med många "problemhästar". Men oftast så har jag fått någon skada när jag hanterat snälla hästar och dessa har gjort något utan att vara "dumma". Det kan tex vara att den trampat mig på tårna. Hade hästen varit mindre och inte vägt så mycket så hade inte tårna blivit blåa. Men pga av hästens storlek så blev det en skada. När min hund trampar på min fot så känner jag det knappt.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Upplysningsvis så hade jag stålhätta men det är svårt att skydda hela foten. Mer rätt hade nog varit att skriva att foten blev blå och inte tårna. Fel av mig. Men varför blev då foten blå? Jo för att en stor och tung häst trampade på den. Hade det varit en liten shettis så hade det nog inte varit så farligt.

Det spelar ingen roll om hästen är fri eller inte kommer du ivägen för den då så är risken stor att den skadar dig därför att den är stor och stark. Det behöver inte vara så att den är trängd eller något. Den kanske bara tar en liten glad springtur och du råka komma ivägen.

Varje dag ser jag hundägare som är ute och går med sina hundar. Hundarna springer runt och drar i kopplet. Visst är det jobbigt men inte farligt på samma sätt som om hunden hade vägt 600 kg och varit 160 cm hög.

En hund och en häst är farliga men på olika sätt. Liknelsen mellan hund och häst var för att illustrera skillnaderna i storlek.

Anledningen till att det blir farligt i vissa situationer är just för att hästar är stora och starka.

Jag går alltså bakom själva den farliga situationen och ser varför det är en farlig situation.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

En dålig jämförelse med en bil och en häst.
Som Sammet säger, du lyssnar inte. Eller förstår inte.
Det är inte häst eller bil som sådana jag jämför utan deras förhållande i hästhantering resp trafik.

Du tar själv upp hund (som exempel på ofarlig). Min sambo föll över vår hund i vintras och mosade knäskålen och gick gipsad 2 i månader. Är därmed hunden att betrakta som farlig? Eller var det situationen i sig som var farlig? Eller var det helt enkelt kanske ouppmärksamheten/felbedömningen från sambons sida som var orsaken (dvs sambon var farlig för sig själv)?

Jag säger att en häst är inte ett farligt djur (bortsett från enstaka aggresiva).
Jag säger att hästhantering och hästhållning kan vara farligt, om man bär sig fel åt. Det är inte riskfritt! Men, risken beror inte på att hästen är farlig, utan på att den är stor, tung och stark och ett djur som kan agera/reagera! Den risken kan du själv påverka i hög grad.

En älg/björn är farlig, för den kan attackera och skada dig.
Ett rådjur/ en räv är inte farlig, för den attackerar inte dig. Däremot kan den attackera om den är trängd och du bär dig galet åt, och då blir det farligt.
Förstår du skillnaden?

Att påstå att hästar inte är farliga är bara att sticka huvudet i sanden. Ridsporten är den mest olycksdrabbade sporten enligt försäkringsbolagens statestik och dessutom där det blir svårast skador.
En häst är ingen liten skär My Little Pony leksak som de flesta verkar tro. Det är en stark och (oftast) tung sak på 600 kg med egen vilja. Även om de flesta hästar är snälla så kan de orsaka dig svåra skador utan att vara aggressiva eller svårhanterade på något sätt.
Varken Sammet eller jag är ovetande om dom presumtiva riskerna med att vara tillsammans med hästar. Vi vet och vi har samma grundsyn på hur man minskar riskerna så mycket som möjligt (slutsats efter många inlägg :) ).

Trådkommentar:
Om man ska skaffa sig kontroll över/ få god hanterbarhet/ få bukt med hästen via tömkörning, egen personlighet eller annat är individuellt beroende på åsikter och kunskaper samt fr a vilken relation man vill ha med sina hästar.

LIA

Så du menar att en shettis inte är farlig?
Men att ett halvblod är farligt?

Boken "Hästhållning i praktiken" tar upp ett utmärkt exempel.

Det handlar om en pappa som tycker att dotterns lilla ponny, en shettis om jag inte minns fel, är ouppfostrad när den leds.
Så han tar hästen, lindar grimskaftet runt handen och ska leda ut den.
Hästen sticker iväg med pappan, pappan faller och blir släpandes och kommer inte loss.
Ponnyn springer förbi en sten, som pappans huvud slås in i.
Pappan dör.

Så var det ponnyn, eller bristen på kunskap som pappan hade, som dödade honom?

Jag anser bristen på kunskap och hans val som dödade honom.
Inte ponnyn. Den gjorde precis som den skulle.
Den var liten.

Sedan kan vi ta alla dessa händelser med hundägare som skaffar sitt första barn, hunden blir "svartsjuk" och attackerar babyn, med varierande utgångar.
Detta har hänt.
Har varit åtskilliga artiklar i tidningen om det.
Sen vad orsaken till hundens beteende var är något som kan diskuteras.

En hund är precis lika "farlig" som en häst. Om inte farligare att vara omkring eftersom de dessutom är territorietänkande rovdjur.

En fri vild häst som befinner sig i en skog, skulle om den mötte en människa vända och ta en annan väg. Den springer inte på en människa såsom du skriver.

Inte en fullt frisk häst.
Sedan finns det avarter inom allt.
Hästar kan ha mentala fel även om det är ytterst sällsynt.
90% av dessa sällsynta fall är orsakade genom dålig hantering av människan.
Därför sägs det vara svårt nuförtiden att ta bort en häst pga. lynnesfel och få ut ersättning för det från försäkringsbolaget.

Fortfarande.

Om hästen fick vara häst skulle inte skador uppstå. Då skulle den hålla sig långt från människan.

Det är Vi som är de farliga.

Upplysningsvis så hade jag stålhätta men det är svårt att skydda hela foten. Mer rätt hade nog varit att skriva att foten blev blå och inte tårna. Fel av mig. Men varför blev då foten blå? Jo för att en stor och tung häst trampade på den. Hade det varit en liten shettis så hade det nog inte varit så farligt.

Det spelar ingen roll om hästen är fri eller inte kommer du ivägen för den då så är risken stor att den skadar dig därför att den är stor och stark. Det behöver inte vara så att den är trängd eller något. Den kanske bara tar en liten glad springtur och du råka komma ivägen.

Varje dag ser jag hundägare som är ute och går med sina hundar. Hundarna springer runt och drar i kopplet. Visst är det jobbigt men inte farligt på samma sätt som om hunden hade vägt 600 kg och varit 160 cm hög.

En hund och en häst är farliga men på olika sätt. Liknelsen mellan hund och häst var för att illustrera skillnaderna i storlek.

Anledningen till att det blir farligt i vissa situationer är just för att hästar är stora och starka.

Jag går alltså bakom själva den farliga situationen och ser varför det är en farlig situation.

Mvh

Tora

*svarar båda två*

Fundera på lite varför en situation är farlig där någon inte har kontroll på sin häst. Försök att se bortom själva den farliga situationen. Analysera vad konsekvenserna kan bli om man inte klarar av att hantera sin häst. Vad är det som gör att situationen är så farlig? Vilka bakomliggande faktorer gör att det är farligt?

Kan det kanske vara så att situationen är farlig pga av att hästen är stor och stark och kan skada dig ordentligt?

Att man snubblar och och gör sig illa är en olycka. Det har inget med djuret i sig att göra. Man kan lika gärna snubbla på sin egna fot och göra sig illa.

Om man får välja vem man vill bli trampad utav antigen ett stort halvblod på 170 cm eller en liten shettis på 80 cm så väljer jag faktiskt shettisen. Men det är jag det.

Sen skall man inte underskatta små hästar. De är inte roligt att bli sparkad av någon häst oavsett storleken.

Mvh

Tora

Det handlar om en pappa som tycker att dotterns lilla ponny, en shettis om jag inte minns fel, är ouppfostrad när den leds.
Så han tar hästen, lindar grimskaftet runt handen och ska leda ut den.
Hästen sticker iväg med pappan, pappan faller och blir släpandes och kommer inte loss.
Ponnyn springer förbi en sten, som pappans huvud slås in i.
Pappan dör.

Så var det ponnyn, eller bristen på kunskap som pappan hade, som dödade honom?

Jag anser bristen på kunskap och hans val som dödade honom.
Inte ponnyn. Den gjorde precis som den skulle.
Den var liten.

En liten shettis är väldigt stark. I Englad så användes de för att dra tunga kolvagnar i gruvorna. Det som orsakade olyckan var att han saknade kunskap. Men hade inte hästen varit så stark att den orkade dra pappan med sådan kraft så hade kanske inte skadan blivit så allvarlig. Alla dessa regler finns just för att hästar är starka och kan orsaka svåra skador på människor.

Att det är viktigt att man har kunskap om hur man hanterar hästar och hur man undviker att något händer beror på att hästen är stor och stark och kan som sagt tillfoga en människa stor skada i värsta fall tom döda någon om det vill sig riktigt illa.

Mvh

Tora

Det gick jättebra när "westerntränaren" var här. Han skötte sej jätte bra, mkt bättre ä med mej. Men en gång måttade han in en spark mot katten och hon hon fick gå på hårt (men inte så hårt som hon trodde behövas, endast vara mkt stor och gå rakt mot honom). Efter det skötte han sej ännu bättre. Sen provade vi rundan i skogen som han krånglar med mej och även det gick bra. Efter en liten stund fick jag gå med honom istället och han trotsade en gång efter ett tag och jag gjorde fel. Hon tog över och löste just den situationen så jag fick se hur jag skulle bete mej med mitt kroppsspårk och hur jag skulle hålla repet osv. Sen fick jag gå sista biten hem och dom små "dusterna" klarade jag av!!!
Oftast kommer jag på mej själv när jag gör fel och då blir det ändå mer fel. Istället ska jag tänka, ok jag gjorde fel men nu vill jag att du ska flytta på dej NU! Och det funkade!!
Hon sa även att han var otroligt intelligent,mer en vad vi trodde:rofl:

Men just när vi var på stallplanen så sökte han sej mot hagen och hagkompisen. för tryggheten?

Jag tycker du skyller ansvaret på hästen, ett djur som inte har något val.

Olyckor sker inte för att hästen är stor eller tung.

Den kan vara hur stor och tung den vill i vilt (fri) tillstånd, den skadar inte människor för att den är fri.
Den skadar inte andra djur för att den är fri.

Den skadar människor, och djur, för att vi gör fel.

Vi är de farliga.

Du drog själv upp exemplet med en hund ochg av vad jag förstår menar du då att hundar inte är "farliga".

Vilket inte är sant, eller hur?
En hund kan döda en människa, den kan bita, slita och bryta nackar.

Det finns kamphundar som är tränade att döda, men en hund kan vara väluppfostrad och ändå skada mig.
Den kan tom. göra vad den tror är sitt jobb och skada mig om jag kommer in på ett område den vaktar.

Det finns åtskilliga små fiskarter som kan döda mig, ormar, insekter mm.
De flesta av desa är inte stora, de dödar för att de reagerar.
De reagerar för att jag är på fel ställe och uppför mig fel.

Det är inte hur stor ett djur är som avgör om den kan skada mig eller inte, det är hur jag sköter mig enligt deras sociala regler.

En häst är inte farlig, det rä vår bristande kunskap som är det.

Vad roligt att höra!

Det inger ju hopp om att du kan ändra ditt tankesätt och hur du reagerar så att du kan lära dig att kommunicera med din häst.

*glada kramar från de norrländska skogarna*

Det gick jättebra när "westerntränaren" var här. Han skötte sej jätte bra, mkt bättre ä med mej. Men en gång måttade han in en spark mot katten och hon hon fick gå på hårt (men inte så hårt som hon trodde behövas, endast vara mkt stor och gå rakt mot honom). Efter det skötte han sej ännu bättre. Sen provade vi rundan i skogen som han krånglar med mej och även det gick bra. Efter en liten stund fick jag gå med honom istället och han trotsade en gång efter ett tag och jag gjorde fel. Hon tog över och löste just den situationen så jag fick se hur jag skulle bete mej med mitt kroppsspårk och hur jag skulle hålla repet osv. Sen fick jag gå sista biten hem och dom små "dusterna" klarade jag av!!!
Oftast kommer jag på mej själv när jag gör fel och då blir det ändå mer fel. Istället ska jag tänka, ok jag gjorde fel men nu vill jag att du ska flytta på dej NU! Och det funkade!!
Hon sa även att han var otroligt intelligent,mer en vad vi trodde:rofl:

Men just när vi var på stallplanen så sökte han sej mot hagen och hagkompisen. för tryggheten?

Ja men jag har haft samma tankesätt det enda är att jag aldrig har behandlat en häst genom NH. Har bara inte gjort ngt speciell hantering med andra hästar överhuvudtaget. Det enda som jag vet själv är att jag är osäker och mer medveten om min kropp. Hur jag ska föra mej osv. Phigalle är så intelligent med =)

För första gången på länge så kännde jag mej så glad, ett stort framsteg som hände idag. Tog in honom från hagen och ställde honom i stallgången, hel lugn. Jag och sambon borstade lite snabbt och han sparkade bara igången två gånger annars så stod han stilla (förutom framhovarna vid krattsningen då som han skulle bråka med). Blev jätte förvånad över att han var så lugn.
Sen hade jag varit på westerntävlingar idag och köpt en starkare repgrimma och bättre och längre rep och hela hästen blev som förvandlad. Han följde mej överallt på gårdsplanen, stannade, backade, flyttade baken åt båda håll,stod stilla. Jag var så himla shockad, han var supersnäll. Inga stegringar,kickningar och bara två små naffsande i min axel.

Är så himla stolt över min fining.:love:
bild3.jpg

Att se bortanför hjälper inte.

Du vill säga att hästar är farliga och de är farliga för att de är stora och tunga.
Men en hund är också farlig. och de är ju ändå inte stora och tunga eller?
Finns so jag sa (eller o jag itne sa, minns inte längre) hundra som dödat spädbarn för att de var "svartsjuka".
Åtskilliga hundar har skadat människor av olika orsaker.

Det är inte för att de har vassa tänder, eller är tunga som de skadar oss.
De skadar oss för att vi står ivägen för deras rörelser.
Oavsett vad orsaken till rörelserna är så är det vi som valt att ha hästen, eller hunden, hos oss.
Det är vårt ansvar och vår brist på kunskap som skapat dessa farliga situationer.

Hästen är inte farlig, hunden är inte farlig.
Vår brist på kunskap är farlig.

Sedan kan en häst elelr hund alltid få panik och det är inget vi kan förutse, orsaken till paniken kan ibland vara vårt eget fel, vi har satt djuret i en situation som den inte klarar av, och ibland så kan vi inte förutse det och det är en olyckshändelse.

De störta orsakerna till skador är ändock att vi inte var förberedda, vår brist på kunskap.

Vi har valt djuret hos oss, vi har ansvaret.

Hästar och hundar är inte farliga, hästar och hundar är till viss del oberäknerliga.
Situationer är farliga.
Vi är faliga för att vi saknar kunskap.

Att säga att ett djur är farligt är att skyffla över ansvaret på skadan på djuret.
Djuret är inte på något som helst vis ansvarig, vi är.
Till alla olyckor där någon kan sägas vara ansvarig och alla trottsiga situationer.

Att säga att ett djur är farligt är att vara ansvarslös tycker jag, därför säger jag inte att ett djur är farligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar