Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

*delvis knapplån*

En unghäst är inte farlig.
Och den är speciellt inte farlig om den får gå i flock och får den sociala uppfostran och får leka av sig.

Givetvis så är alla unghästar mer livliga än en äldre häst i snitt.

Men ska man ta min 2 åring som är hingst, så är han mer uppfostrad och lätthanterlig än vissa stora halvblod på 10+ år.
Trotts att han knappt är hanterad. Han är hanterad vid födesel och som nyfödd en tid. jag ledde honom och liknande. Men efter det har jag låtit honom växa upp i flock på lösdrift.
Det har gett en mycket sund häst.

Folk tycker att deras unghästar är vilda och viss är det de om de inte får utlopp för sin energi.

En unghäst som står instängd på stall bygger upp energi som sedan måste ut. Om den inte får utlopp med hästpolare, försöker de ofta med människor.

Jag tror att TS kan reda ut det här bara hon tar hjälp.

Jag säger inte att ni har fel när ni säger att unghästar är svårare nöt än en vuxen häst.

Jag menar att ni inte kan dra alla unghästar över en kam.

En häst är alltid farlig om den som hanterar den inte klarar av den. Sen om den är gammal, ung, sto, valack, hingst, svart, rosa eller vad som helst spelar ingen roll.

Mvh

Tora

Han går ute mellan 5.30 till ca 19-20-tiden. Vill ha honom ute så mkt som möjligt men han får ju inte utlopp för sin energi ändå eftersom det är stilla stående el i skritt. Förutom när jag ropar på honom för då kommer han i full galopp.

När kan man börja ha dom ute dygnet runt? Juni ,tidigare? Har inget skydd som han kan gå in i i just den hagen.

Hur får jag honom bort från mej, då han är väldigt på mej. Försöker med små medel och sen större för att få bort honom från mej. han bryr sej inte om ett snurrande rep.

En häst är alltid farlig om den som hanterar den inte klarar av den. Sen om den är gammal, ung, sto, valack, hingst, svart, rosa eller vad som helst spelar ingen roll.

Mvh

Tora

:bow: :bow: :bow:

Re: Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

En unghäst är inte farlig.
Och den är speciellt inte farlig om den får gå i flock och får den sociala uppfostran och får leka av sig.

:confused: Den meningen kan inte vara sant. :eek:

Fullständet håller med Tora.

Sv: Re: Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Varför skulle den inte vara sann om jag får fråga?

Jag skrev aldrig att alla unghästar klarar av att man inte hanterar dom under den tiden de går på lösdrift.

En unghäst som går på lösdrift och får leka med jämnåriga och blir uppfostrad av äldre hästar har inte överskotts energin att ta ut på en människa.

Jag skrev aldrig att man kan lämna dom vind för våg utan någon som helst förträning.

Största skadan som kan ske socialt för en häst är att inte få gå med några vänner, eller att få bli tillåten att göra ett visst beteende, som går ut på att utmana människan och komma undan med det.
Största orsaken till uppdämd energi är brist på lekkompisar och att stå på stall för många timmar om dagen.

Fö är ingen häst farlig. Det är vi som skapar dom farliga situationerna.

Om man som människa skyller på hästen när något går fel så är man fel ute imo.

Senast ändrad:

Min är inne i box på 12 kvm 9,5timmar per dygn. är det för mkt? Ska han gå ute mer? Kan ifs ta in honom senare på kvällen.

Det är upp till var och en individ.
Vissa hästar vill in tidigt på kvällen, medans andra gärna skulle stå ute i snöstorm.
I överlag mår hästarna bäst av att vara ute så länge som möjligt, tills de visar att de vill in.

Ofta kan det vara så att de vill in för att få ett mål mat som de vet väntar på dom.
Om man har möjligheten att ha den sortens hästhållning så att den tillåter att man kan fodra det målet ute och sedan ta in dom ännusenare är det ju bra, men inte något krav för att hästen ska må bra.

Dina 9,5 timmar per dag inne är inte farligt.
De svenska reglerna är skapade för att skydda hästarna men ibland anser jag att de har varit sämre för hästen än bra.
Givetvis har de skyddat hästen det är bra.

Ex. så har reglerna varit max 12 timmar utomhus men har (eller ska) ändras till 16 max timmar utomhus.

Visst är dte bra att ha det så, för det skyddar ju de hästar som far illa.

Men jag anser att en häst som har tillgång till skog och står ute 24 timmar per dygn mår bättre än en häst som står 23 timmar på stall.

Under normala väderförhållanden.

Det här är skrämmande att läsa. Inte konstigt att det sker så många olyckor. Återigen alla hästar är farliga om den som hanterar dem inte klarar av det. En stegrande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av det. En stickande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av den. En naffsande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av den.....osv

Problemet är att folk köper hästar som är svårare att hantera än vad de klarar av.

Jag har hanterat många unghästar i mitt liv. Vissa har gått på lösdrift andra inte. Men fortfarande så har inte alla som gått på lösdrift varit lätta att hantera och alla som har stått inne varit svåra att hantera. Det hela är så fruktansvärt individberoende. Vissa är helt enkelt mycket tuffare i sin läggning. En lätthanterad unghäst klarar av att stå inne utan att bli svår att hantera.

Självklart kan det underlätta i hanteringen av hästen om den går med en jämnårig eller är ute mer. Men det stora problemet är att denna hästen är farlig för sin ägare som det är just nu. Att påstå något annat är att sticka huvudet i sanden.

Det finns idag en fruktansvärt romantisk flickrosa dröm som florerar att alla hästar är så snälla om man bara gör lite NH-saker med hästarna. Min NH-tränare är för tillfället sjukskriven därför att en häst och hans arm hade lite för mycket närkontakt. Många utav de världskända människorna som håller på med NH har själva varit mer eller mindre svårt skadade i sitt liv beroende på svåra hästar.

Sen att man inte skall skylla på hästen är en helt annan sak. Vad man skall skylla på är sig själv för att man var för korkad för att inse att denna hästen är för farlig för mig då jag inte klarar av att hantera den.

Mvh

Tora

Min häst är supersnäll i all hantering men dock ej vissa stunder vid träning utanför stallet. Det är mest i skogen han är bråkig.
Sist försökte han äta på alla granar som han kom åt, el gräset. Det var på kvällen innan mörket kom fram och han kanske var hungrig? bara en tanke. Han var mest bråkig på hemvägen med.

Vissa grejer går jättebra som tex sadelväntning, plastsäck över kroppen osv. Vissa grejer går mindre bra tex promenader i skogen.

Jag har märkt att han är lite svårare att "träna" på morgonen och kvällen och det funkar lättare mitt på dagen.

Det jag känner mej osäker på är hur jag ska få bort honom från mej då han är väldigt klängig och vill vara på mej hela tiden.

Ska jag låta honom vara och bara ta det från dom saker han klarar av och då därifrån vidare?
El ska jag träna ofta och kortare stunder med lite promenader el längre övningar?
Jag brukar alltid sluta när det går bra! Men ibland krånglar han efter 5 minuter och gör så i kanske 10-15 minuter, ska jag då sluta tidigare när det inte går bra el fortsätta tills det går bra (det är så jag har gjort, minsta lilla han är duktig så slutar jag).

Jag ger tex aldrig foder/godis i hand pga av att jag inte vill ha en naffsig häst och han kan smånaffsa ibland men sist så ville han bita mej i axeln ,dominansbeetende?

Grannbarnen har börjat låna ponnyn 1-2g i veckan och då får han vara själv i hagen ca 2 timmar. Då galopperar han hela tiden och skriker verkligen. Men igår så stundvis var han faktiskt lugn och sktittade lite och betade.

Ska man hantera honom mer el låta honom vara?

Ja, på måndag kommer tränaren så vi får väl se hur det går då. Ev om jag kan kolla om jag hittar något ställe jag kan prova att löshoppa honom på nu i helgen fast han ska bli en westernhäst:p

Jag tycker det är så fruktansvärt svårt att svara på sådana saker utan att verkligen ha tittat på hästen på riktigt.

Men för din egna säkerhet så gör bara sådant där du känner att du har kontrollen. Fungerar inte saker på hemmaplan så kommer det inte heller att fungera på bortaplan. Så om han är snäll hemma så fortsätt att finslipa detaljerna utan störande inslag.

Som jag skrev tidigare så kan överskottsenergi vara en bov i dramat. Vad du igentligen skulle behöva göra är att få honom trött innan du går ut i skogen bara för att bryta den onda cirkeln. Många gånger så kommer man in i en ond cirkel. Hästen är busig i skogen, du blir spänd, hästen märker det blir ännu mer busig, du börjar säker tycka det är riktigt obehagligt osv. Nästa gång du går ut i skogen så blir det ännu värre. Och innan man vet ordet av så har man hamnat i en ond cirkel.

Misstänker att anledningen till att han är bökig ute är för att han är själv utan sällskap av andra hästar. Du kanske skall börja med att ha sällskap ut med annan häst.

Något annat du också kan göra för att träna honom att vara själv är att ta in honom en till två timmar tidigare än de andra hästarna. Ge honom kraftfoder och hö. Efter några gånger så brukar hästen inte hetsa upp sig så mycket att han är själv. Ibland så kan det dock ta flera veckor innan man ser att hästen accepterar att den faktiskt kan vara själv.

Sen har unghästarna en mognadhetskurva. Vissa saker som de tyckte var jätteobehgliga för en månad sedan är kanske inte alls äckliga idag. Många gånger så mognar de väldigt mycket om de får komma ut och se världen. Åka iväg och tex tömköra 1-2 ggr i veckan brukar göra underverk för mognaden. Fördelen med tömkörning i tex ridhus är att man kan gå på hästen väldigt mycket utan att det blir farligt vare sig för dig eller hästen. Oftast så rör dig sig om väldigt enkla saker som tex att när jag säger framåt så är det framåt oberoende om det ligger en "farlig" bom i vägen eller inte. Man skapar helt enkelt situationer som hästen tycker är farliga fast under sådana former att man inte tappar kontrollen och riskerar att du eller hästen blir skadad.

Mvh

Tora

Tänkte på det där med naffsandet. Det är väldigt induviduellt från häst till häst. Jag har träffat på unghästar som alltid har blivit handmatade men inte naffsar för det. Har också haft unghästar som aldrig blivit handmatade men som naffsar trots det.

Oftast så växer de ifrån det här beteendet. Det verkar vara ganska så genomgående hos unga individer att undersöka saker med munnen, även hos tex barn, hundar osv.

Men du skall aldrig acceptera att hästen biter dig. Det skulle inte en annan ranghögre häst heller tollerera utan den lilla uppstudsiga krabaten hade fått en rejäl tillrättavisning av den andra hästen.

Nu menar jag inte att du skall misshandla hästen men du måste göra en klar markering att du biter inte på mig. Sen kan man kanske tolerera att han går och tuggar på tex grimskaftet. Många gånger så tror jag att själva tuggandet är lugnade. Jämför tex en häst som står och tuggar på höt.

Jag använder godis som belöning och jag har upplevt att man gör snabbare framsteg om man ger hästen belöning i form av godis. Men man tappar effekt av godiset om man ger det i tid och otid. Det skall bara ges när hästen har varit duktig och gjort som jag velat.

Många gånger så säger folk att man bara visar att man är mer ranglåg än hästen om man ger den mat ur handen. Men jag har sett att gamlestot mycket väl kan tillåta unghästarna att äta hennes mat. Men det är alltid på hennes villkor. Hon bestämmer när,var och hur mycket.

Mvh

Tora

Det ligger i mkt vad du skriver angående de flesta saker. Jag har bara två hästar men jag ska testa detta med insläpp tidigare av honom. Jag funderar om jag ska ta och rida sonens ponny och ta unghästen som handhäst? Men hon är 128cm och han 142cm. Funkar det ändå?

Jag andvänder för det mesta grimma el ibland repgrimma. Har börjat med träns lite i boxen korta stunder.

Här kommer några bilder från januari iår, om ni vill se hur han ser ut.

oo.jpg

4.jpg

2.jpg

Ursäkta storleken på bilderna!

Han ser väldigt fin ut.

Du behöver inte ha träns på honom. Ett sidepull eller en kapson fungerar också om du tänker på tömkörningen. Det fungerar även i annan hantering så klart.

Det bästa är om du har någon med dig i alla fall den första gången du är ute i skogen i fall han skulle krångla.
Den höjdstorleken brukar inte vara några problem.

Om du börjar ensamhetsträna honom så är det viktigt att den andra hästen inte springer runt och gnäggar. Risken är att de hetsar upp varandra i så fall.

Jag brukar också binda upp mina i spilta när jag gör så här. De första dagarna så är jag där och kikar lite så att de inte skadar sig. Men så fort jag är säker på att de inte hittar på något så går jag därifrån. Det brukar ta några dagar beroende på hur mycket de är hanterad innan. Meningen är att det inte skall finnas något annat att intressera sig för än maten och att stå stilla. Man lär dem helt enkelt lite tålamod.

Har nu under sista tiden kommit i kontakt med en suvären uppfining. Det är en uppbindning som är ett tjockt svart gummirep. Det är en ca 50 cm lång, 3-4 cm bred gummitamp som har hakar i båda sidorna. Fördelen med den är att hästen inte blir så rädd då det blir ett "mjukt" stopp och man skonar nacken. Dessutom får man en omedelbar eftergift när hästen går ett steg framåt. Den är ganska dyr (300-400 kr/st). De finns billigare kopior men de är inte alls lika bra och går sönder mycket lättare. Det märket jag använder har hållit för en fullvuxen stor ardenner som har försökt komma loss.

Det vore nog bra om du kunde få en större flock. När hästarna bara är två så kan de bli så fruktansvärt bunda vid varandra. Minst 3 gärna 4 hästar. Kanske någon som har en pensionär att låna ut?

Mvh

Tora

Det här är skrämmande att läsa. Inte konstigt att det sker så många olyckor. Återigen alla hästar är farliga om den som hanterar dem inte klarar av det. En stegrande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av det. En stickande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av den. En naffsande häst är farlig om den som hanterar den inte klarar av den.....osv

Problemet är att folk köper hästar som är svårare att hantera än vad de klarar av.

Jag har hanterat många unghästar i mitt liv. Vissa har gått på lösdrift andra inte. Men fortfarande så har inte alla som gått på lösdrift varit lätta att hantera och alla som har stått inne varit svåra att hantera. Det hela är så fruktansvärt individberoende. Vissa är helt enkelt mycket tuffare i sin läggning. En lätthanterad unghäst klarar av att stå inne utan att bli svår att hantera.

Självklart kan det underlätta i hanteringen av hästen om den går med en jämnårig eller är ute mer. Men det stora problemet är att denna hästen är farlig för sin ägare som det är just nu. Att påstå något annat är att sticka huvudet i sanden.

Det finns idag en fruktansvärt romantisk flickrosa dröm som florerar att alla hästar är så snälla om man bara gör lite NH-saker med hästarna. Min NH-tränare är för tillfället sjukskriven därför att en häst och hans arm hade lite för mycket närkontakt. Många utav de världskända människorna som håller på med NH har själva varit mer eller mindre svårt skadade i sitt liv beroende på svåra hästar.

Sen att man inte skall skylla på hästen är en helt annan sak. Vad man skall skylla på är sig själv för att man var för korkad för att inse att denna hästen är för farlig för mig då jag inte klarar av att hantera den.

Mvh

Tora

:banana: :banana: :banana:

Måste bara utföra en liten dans för din klokskap!!! :bow:

Re: Sv: Re: Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Varför skulle den inte vara sann om jag får fråga?

Jag skrev aldrig att alla unghästar klarar av att man inte hanterar dom under den tiden de går på lösdrift.
:confused: Den meningen är även mer förvirrande. Vad du skrev var att
"En unghäst är inte farlig.
Och den är speciellt inte farlig om den får gå i flock och får den sociala uppfostran och får leka av sig."

Bara att en ung häst går i flock med andra betyder inte alls att den kommer bli mindre farlig. Jag tycker det är viktig att man först och främst bestämmer vilka hästar en ung häst ska vara med. Om man slanga en ung häst in med andra som inte har respekt eller helt enkelt tåla inte människar så kommer denna ung häst förmodligen lära samm beteende. Även om vissa är respektfult och snälla hästar så inte det betyder heller att ung hästen kommer vara snäll utan rätt kunskaper från den som hantera den.

En unghäst som går på lösdrift och får leka med jämnåriga och blir uppfostrad av äldre hästar har inte överskotts energin att ta ut på en människa.
:eek: Om en ung häst har en hanterare som sakna kunskaper så kommer den när/hur den vill att testar grensar med eller utan lösdrifts energi försänkningen.

Jag skrev aldrig att man kan lämna dom vind för våg utan någon som helst förträning.
Jag aldrig skrev att du hade...:smirk:

Största skadan som kan ske socialt för en häst är att inte få gå med några vänner, eller att få bli tillåten att göra ett visst beteende, som går ut på att utmana människan och komma undan med det.
Första delan håller jag inte med alls, Det är en männskligt kännsla. Klart de är säkert lyckligare men de blir inte skadad för att vara utan vänner. Då ska du fylla denna jobb istället.
Andra delen av meningen håller jag med.

Största orsaken till uppdämd energi är brist på lekkompisar och att stå på stall för många timmar om dagen.
Stallet håller jag med om men en häst ska kunna hanteras med eller utan uppdämd energi. Då är det upp till hanteraren att ser att man på en säkert sätt kan ta när den till jorden oavsätt om den har lekkompisar eller inte.

SS, Alla hästar är/kan vara farlig. Ja, det är man som kan "trigger" visa beteende och reaktioner, så det är självklart up till oss att leta fram de rätt kunskaper. Jag vill absolut inte att folk ska tro att hästar är inte farlig (inkl. de som går i en flock på lösdrift). Största % av de aldrig vissa denna sidan av ansikt, men man ska aldrig glömma att de kan döda dig i en ögonblick om de vill.

Whats our protection against these "monsters"?
Utbildning, kunskap, tålamod, och en rättviss hand, och mycket mycket kärlek för de.

Jag tycker Tora hade mycket bra råd men jag ska lägga till lite.

Om du kan inte hantera hästen i hagen/stall (hans hemma plats) så ska du inte försök utan för det heller (gårdsplan). Alla hästar har egna grensar av hur långt de kan komma från säkerhet (stall/hagen) innan de börjar vissa tecken att det känns "obekvämt" att vara så långt borta. Vissa har 3 meter andra har 30 mil (+). Från gråds plan till skogen 200m bort till din mål. Du kommer aldrig lära han nåt så länge hans konsentration är någon annanstans. Jag skulle inte ta in/bort andra pållan, låt han springa och skriker. Om du ta in den så kommer du alltid behöver ta in den om du inte träna om båda senare.

Om han blir up hetsat (till ex utan för hagen på stallplanen) står stilla lungt och av slapnat tills han vissa den minsta att han står still och möligtvis börjar slapna av. sen går tillbaks till hagen, sniffa varan(eller vad de vill göra). Sen till den punkten vara han börjar vissa han är osäkert. Så kommer du successiv längre bort. Då lära du båda två att de dör inte att vara borta en stund från varandra. Och du lära lillan att han kan lita på dig att om han är osäkert du fixa det så han känner lugnare. Att bara fortsätter vissa att du kan inte litas för varje gång du kommer nåt otrevlig inuti händer, stress.

Att får han bort från dig är väldigt enkelt, du stå still och antingen med rep eller att du gör "jumping jacks" (nån har hjälp mig med detta förut i svenska men har glömt bort det redan vad det nu heter). Det är stort i början och det lättas för dig och mig att skriva över internet så att du kan förstår vad du ska göra. Eventuellt så behöver du bara rör en finger eller handen för att får bort han.

Bry dig inte om han vad han gör eller hur han reagera, helst inte äns titta på honom. Och viktig är att du inte följer han med din kropp. Alltid stanna i samma stället så att du vissa honom att det är "Din Plats" hans är utanför. Om du följer honom så är din plats över allt och du aldrig establerar dina grensar, han kommer inte förstår dig. Så fort han är utan för din "Plats" så sluta du. Jag säger inte titta på honom för i början så kan man tappa konsentration och framföra fel signaler. Den ända tänka du ska har när du gör det är att "Den är Min Plats"! Jag brukar att folk ska säger det munligt sammtidet, på nåt konsstig anledning så när det kommer ut din mun så kommer det också ut i din kroppspåk bättre (fast man känner som en idiot framför andra:o ).
Nyckel är att vara konsekvent.

Jag tro att när du establera din plats kommer andra saker att händer också. Som nån har sagt en ung häst ta mycket kunskap. Just nu du bygger den häst som han ska blir. Ta hjälp av en BRA tränare om du är seriöst att har en lung och säkert häst för din framtid. Det skulle vara synd att du måsta säljer din häst med dina bekymer till nånannan stackan pga du missade några stegar på vägen.

Hur får jag honom bort från mej, då han är väldigt på mej. Försöker med små medel och sen större för att få bort honom från mej. han bryr sej inte om ett snurrande rep.

Börja tömkör honom, kör in honom..hålla på o tjafsa med en unghäst om onödiga saker kan ge dig den häst du har idag..dom har trotsåldrar dom också...inkörning/tömkörning är annorlunda..och du har en lätthanterlig häst som dessutom kommer att vara lätt att rida in.

Alla hästar är individer och det som skiljer bra "NH" människor från dom sämre är flexibilitet och att kunna läsa hästar och behandla dom därefter..din häst har troligtvis "sparkat bakut" pga att du haft för höga krav och kanske gått för fort fram... Du ska inte "ge dig" men du skall kanske¨ändra angreppssätt...du kan aldrig vinna ett riktigt krig mot din häst, det enda du gör är att tvinga...din häst skall göra dig till viljes för att han VILL det, inte för att du vill det.

HÄSTEN kan NH redan, det är den som står på andra sidan som ska kunna läsa av just den individen ( när man har problem) man kan inte läsa i en bok, gå på en kurs om man ändå inte "fattar"...fattar att det är hästen som är boken....

Men det är bra att du tar ut nån som förhoppningsvis vet vad den gör...men det finns många knepiga människor inom den genren också--

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar