Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

C

CindyLou

Jag har en arabvallack som är född maj-05. Jag har haft honom i 2 månader och han kastrerades för 1 1/2 månad sedan. Har börjat snudda lite på detta med NH och han har snällt följt mej i skogen och på stallplanen. Cirklar,åttvolter och halter har gott bra. Började lite med back, flytta lite för tryck och det gick sådär. Nu har han fått vila i 2-3 veckor och jag tog ut en "westerntränare" i söndags för igångsättning och att vi båda skall lära oss, främst jag. Men han trottsade ganska hårt. Stegrade sej,sparkade bakut, och tyckte inte om att man var på höger sida om honom. Även jag fick prova lite grann efteråt och han skötte sej förutom att han var naffsig, dock begärde jag inte lika mkt. På slutet av passet så ställde han sej och gäspade stort några gånger. Och han sänktehuvudet mellan oss när vi stod och pratade. Kan tilllägga att han aldrig har bettet sej så här och bråkat.
Vi bestämde att jag skulle träna självca varannan till var tredje dag och så ska hon återkomma om en vecka.
I går så skulle jag då prova för första gången själv sedan vilan och herregud:eek: . Han skulle stegra,bita,kicka mot mej hela tiden. han accepterade inte mitt område och han blev förbannad när jag försökte vara på hans högra sida. Jag förskte driva honom från mej men det var inte lätt med mitt dåliga och alltför lätta hööksrep. Han tyckte inte ens om att gå snett bakom mej och gick inte nes bra ett halvt varv på en volt. Backa skulle han minsann inte göra och jag provade inte ens att flytta för tryck.
När jag tog handen vid nacken för att han skulle sänka huvudet så stegrade han sej istället:eek: .
Han gick någolunda bra runt mej på en volt i slutet och då slutade jag för dagen. Dock så gäspade han även denna gången nu på slutet. Under hela detta passet + idag tillåter han inte att jag rör vid hans panna/hals.
Kan tillägga att min träning var på ca 15 minuter och träningen i söndags var ca 15-20 min.

Kan bero på att han testa mej och att jag nu begär saker som han inte vill. Även om jag gör nästan samma saker som förut så kanske jag är annorlunda i kroppsspåket? En sak vet jag att jag gjorde fel är att jag sneglar på honom när jag går ifall han skulle göra ngt dumt istället för att titta rakt fram eller dit jag ska.
Han har även bytt hagkompis under domma veckorna. från en kompis där dom galopperar,busar,stegrar hela dagarna till ett gammalt sto som bara står stilla och på sin höjd skrittar några meter. Och han gör som hon-står stilla. Överskottsenergi?

Sv: Unghästtrots med stegring,bitning och ohyffs.

Ingen som har några tipps? funderingar kring hans sätt?

Jag funderar kring ditt sätt. ;)

Jag undrar över: "vila i 2-3 veckor", "tog ut en "westerntränare" i söndags för igångsättning och att vi båda skall lära oss, främst jag", "Men han trottsade ganska hårt" ,"jag skulle träna självca varannan till var tredje dag", osv.

Vad är det du gör och varför?
Vad vill du åstadkomma?
Vad ska westerntränaren göra? Hästen är inte ens 2 år, ska du rida in den?

LIA

Jag ska inte rida in honom för han är 3 1/2 år men vill ha en bra grund att stå på och vill umgås med min häst innan inridning. Jag vet att jag har säkert fel kroppsspråk men jag är villig att lära mej. Jag vill inte hålla på för länge själv utan att veta om jag gör rätt eller fel. jag har aldrig hållit på med NH men vill lära mej och tillämpa det på min häst. Det jag vill ska fungera utan att han motsäger det är att bli ledd, stanna när jag stannar,backar när jag säger till, flyttar sej för tryck. Enkla grundövningar. Är det för tidigt att lära en 2 åringar? Jag vill att han respektera mej och känna att han kan lite på mig istället för att han ska vara osäker och finna mej som en fiende.

Jag är ju islandshästmäniska och per definition lite konstig :p
Men jag vill inte hantera unghästar så tidigt faktiskt. De är lekfulla, busiga och kaxiga, sånt ska stora elaka ston ta hand om. Och de ska få spralla av sig med jämnåriga. Lära sig i en flock hur man pratar med varann, när man ska gå undan och hur man ska bete sig.

Jag har detta året skaffat två treåringar som gått helt ohanterade och vilda hela sin uppväxt. Och är det något som inte varit problem alls så är det att få dem att följa, flytta sig osv. Det har de fått lära sig i flocken hur man gör, och använder jag bara rätt språk förstår de mig lika bra.

Det som är den stora grejen är att få lov att ta över flockledarrollen. Och det gör man inte med våld och att driva dem runt, runt. En flockledare för sig med en självsäkerhet i flocken, tar andras mat utan att bråka och utan att be om det. Kanske en viftning med örat om någon är störig och står kvar vid maten när chefen kommer, men han kommer inte med aggression.

Vi som rovdjur har svårt att driva en häst utan att röra oss som rovdjur, därför tycker jag vi ska försöka låta bli med sånt. man kan lätt vinna sin hästs förtroende och respekt på bättre sätt.

Jag tycker att det låter som att din häst tycker att du är oförskämd som försöker driva honom trots att du inte är ranghögre. Eller så är han rädd för dig och tycker att du attackerar. Och innan du avfärdar att han är rädd, fundera riktigt igenom hans kroppsspråk. Jag har nyligt själv fått helt omvärdera mina kunskaper i att tolka en hästs signaler. Även en häst som attackerar kan vara rädd, den kan göra det för att försvara sig. och att han inte vill vara med dig längre tyder också på det tycker jag.

Jag kan skriva mil om detta, men läs gärna min blogg om vår lilla treåring och fundera lite, kanske får du några bra ideer :idea:
http://baldur.pietsch.se
PMa gärna om du har frågor.

Är det verkligen för tidigt att börja tilllämpa NH vid 2-års ålder?

I början när jag hade honom så var han jätterädd för utetäcket men nu kan jag tom med ta den stora gröna prasslande höpåsen över hela kroppen,mellan bakbenen,rygg,hals osv. Har inte provat över huvudet ännu för han har den senaste veckan varit mkt kännslig över att jag rör honom med händerna där.

Kan nu också ta av/ta på täcket i hagen.:banana:

Jag tycker inte alls att det är för tidigt att börjar din häst. Vi börjar från dag 1. Att lära att blir häst och hästspråk lär de ändå av de andra hästar. Men jag tycker att det är viktig att vid en ung ålder att de lära att vi är med i föocken att vi är ledaren från början.

Jag också har svårt med din tränare att den från vad jag förstog fick inte ordning på din kille innan hon åkt och du fick de viktiga kunskaper att träna med. Byt tränare.

Sen är han nu är den ålder att han kan har börjat blir den lilla hingsten han hade tänkt, det kan ta up till 3 månader för att hingst beteende/instinkter för att testa försvinner efter kastrering.

Som med NH det finns visa stegar som ska komma innan andra. Vet inte om ni har missat nåt på väggen eller inte. Men om min rekomendation är att du kolla in till Parille's Level 1 det är nåt du kan göra hemma med hjälp av dvd och små boklets du ta med dig ute. Det är gjort av proffs som vet precis vad du ska göra och när. Det kan vara komplementerat med en instuktör också. Men jag lova att du inte lära mer fån en tränare varana veckan. Det finns många bra tränare här i svergie men tyvär finns det massor mer av folk som har taget några lektioner själv och kalle sigsjälv för tränare. Bara var försiktig så du inte får störe problemar än du kan hantera.

Lite uppdatering...
Han är fortfarande väldigt busig och pillar på allt. I stallgången vid uppbindning och när man leder honom så ska han bita hela tiden i grimmskaftet. Han naffsar mej i armen när vi är ute. I boxen och i stallgången så sparkar han med frambenet när han blir otålig. Vägrar stå stilla när man tar på täcke om han inte har mat i krubban. 1-2g i veckan tränar vi lite NH och ibland lätt longering och då är det helt hopplöst! Ifs så stegrar han sej inte så mkt längre men är bråkig,naffsig och okoncentrerad. Han vägrar flytta sej för tryck utan lutar sej mot mej istället. Trycker jag lätt på baken för att han ska ge efter för tryck, vilket han inte gör så antingen så lutar han tillbaka så han nästan välter el så böjer han på halsen och kliar sej där jag lagt ett tryck. När jag ska lägga ett lätt tryck vid nacke så blir han jätte arg när jag ökar trycket och stegrar sej.Vid lättlongering i skritt går det väl ganska bra men så fort man ska komma till trav så sparkar han bakut,bockar och vänder sej emot mej och går på mej. Kan inte ens gå ut och gå med honom då han inte lyssnar för fem öre på mej och skall bara bråka. Han var mkt snällare som hingst!
Allt känns lite motigt men som tur är så skrämmer han inte mej men han försöker.
han är ofta spänd och efter ca 10-15 minuter så gäspar han stort.
Vi tränar aldrig längre än 10-20 minuter åt gången.

Någon gång ibland backar han utan bråk el flyttar sej när jag vill då ger jag eftergift på en gång och så slutar vi då.Men det händer inte så ofta.

Jag får hellre aldrig smeka/röra hans huvud längre i den grad som jag har gjort förut, då blir han skärrad och kastar upphuvudet el knuffar bort mej.
har ni några tipps på hur jag ska göra? Vad menar han med sitt beteende och kroppsspråk?

Ang. NH vid 2 års ålder.

Att börja "träna" (etablera kommunikation) en 2 årig hingst med NH kan vara för tidigt, eller så kan det vara väldigt perfekt.

Allt beror på hur hästen lever och hur dne är som individ.

En islandshäst (och detta är inte kritik till dig Skuggi) är ofta uppfödd i flock. Där får man gratis att de uppfostras av andra och lär sig de sociala reglerna.
Ofta går de dessutom på lösdrift och får göra av sig med sin energi på sina jämnåriga.

En häst som föds upp under de förutsättningarna blir, oavsett ras, betydligt mer harmonisk än en häst som föds upp på stall, med hagvistelse endast halva dygnet.
En unghäst som står på stall bygger upp energi som behöver få komma ut.
Det är inte naturligt för dessa djur och vi får aldrig glömma att hästar är ett naturligt djur.

Sedan är det väldigt trevligt, och i många fall viktigt, för en unghäst att ha jämnåriga att leka med. Annars kan de bli just som TS beskriver, besvärliga i hanteringen.
Dock bör de även ha en vuxen i hagen som sätter upp reglerna.

Sedan frågan vilken ålder som är lämplig att börja med NH.
Svaret är att det inte är en ålder, utan snarare ett beteende som avgör det.

En lätthanterlig unghäst behöevr man inte "Hålla på med NH med".
Medans en besvärlig unghäst mår bäst utav att man sätter upp regler och gränser för beteendet.
En unghäst mår inte bra av att vara ledaren. De är inte skapta för det naturligt sett. Oavsett kön.

Till TS
Kan du byta tillbaka så han får en roligare hagpolare?

Fortsätt du med NH, det låter som om din häst behöver det.

Sen när man kommer till hästens beteende har jag massor att säga men inte ork just nu. Är för stressad idag.

Återkommer gärna om det senare.

Är det verkligen för tidigt att börja tilllämpa NH vid 2-års ålder?

I början när jag hade honom så var han jätterädd för utetäcket men nu kan jag tom med ta den stora gröna prasslande höpåsen över hela kroppen,mellan bakbenen,rygg,hals osv. Har inte provat över huvudet ännu för han har den senaste veckan varit mkt kännslig över att jag rör honom med händerna där.

Kan nu också ta av/ta på täcket i hagen.:banana:

Det låter klokt det du skriver! Hans hagkompis på 17 år är även min sons foderponny och han skulle bli väldigt ledsen om han inte hade någon att pyssla och rida på. Har funderat på att låna ng unghäst men sambon tycker inte våran ekonomi håller för det just nu då vi nyligen köpt gård och fortfarande efter 4 månader inte är klart med badrummet ännu:crazy:
Har utannonserat om att jag har stallplats till symbolisk summa bara för att han skall få springa av sej men inget napp. Ska sätta ut en lapp i affären nästa gång jag ska handla och hoppas på svar!

Till TS

Sen när man kommer till hästens beteende har jag massor att säga men inte ork just nu. Är för stressad idag.

Återkommer gärna om det senare.

Ja, berätta lite vad du tror!!

Jag började behandla Phigalle annorlunda igår mot vad jag brukar.

Brukar för det mesta ta in dom vid 22-tiden, fodra och pyssla lite grann bara i box el stallgång. Men igår tog jag in dom lite tidigare. Den andra hästen fick stå inne i sin box utan foder medans jag hade Phigalle i stallgången. Jag var mjukare till sättet, småpratade med honom hela tiden och han stod ganska stilla, fick tom smeka hans huvud. Sa till när han försökte naffsa. Men ska jag säga till när han står och slår med frambenet? Det har inte funkat förut när jag sagt till utan han bara fortsätter.
Om jag tex vill pilla bort smuts på insidan av låret vill han bara sparka, hur gör jag då? Samma med magen, den går jättebra att borsta men nu igår hittade jag någon smutsfläck som jag ville pilla bort men han bara försökte sparkla hela tiden då.

I det stora hela så tror jag han njöt av lugnet och pysslet, han sänkte halsen ibland när jag borstade hans man och han gäspade stort efter bara någon minut. Är det inte så att en häst som gäspar har varit spänd och när det släpper så gäspar dom?

Angående sparkning av benet så har jag en ponny som gör det ibland och så oftast för att hon blir frustrerad och jag brukar bara ignorera då slutar hon ganska snart. Det är när jag ger henne uppmräksamhet som hon fortsätter i all oändlighet. Men som sagt så är ju alla hästar individer och behöver olika lösningar så - fundera själv - du känner din häst bäst.

Jaha nu är det kört igen. Har senaste tiden bara ägnat åt vanlig hantering i stallgång,box och hage. Även börjat lite smått att testa sadel vilket han inte bryr sej. Nu idag skulle jag gå ut och gå en sväng i skogen och tog med honom på en promenad som gick väl dom första metrarna. Sedan skulle han bita mej i axel hela tiden,stegra el sparka bakut,bocka, tränga sej för bi mej, knuffa mej,spärra vägen för mej. Det värsta är ändå att han kastrar upp huvudet och slår sedan med undersidan på mitt huvud,riktig skallning gång på gång som gör ont. Det verkar som han har tror och tydligen har tagit över ledarskapet. Hur ska jag göra.Hjälp!

Jag tycker du ska fundera på om det verkligen är rätt häst för dig? Nu vet jag inte hur mycket unghästvanan du har så jsvara utifrån mitt intryck av vad du skrivit här. Det låter farligt!

Att hantera unga hästar kräver en rejäl portion timing, tålamod och äkta säkerhet. Att hantera unga arbaber som har xtremt hög playdrive kräver "typ dubbla universitetsexamen".

Mitt råd är att antingen åka till en genuint hästkunning (hästbeteendekunnig) tränare som ni båda kan vistats ho en längre tid. Eller också faktisk överväga att skaffa dig en häst som bättre passar dina kunskaper. Låta någon som är bättre utrustad för han "curveballs" ta hand om honom. Detta är absolut inget nedlåtande råd, jag menar det av hela mitt hjärta, se till att du inte kommer till skada!

Lycka till och var rädd om dig!!!!!

Håll ut!

Jag tycker inte att du ska gå med honom om det inte känns säkert för er. Kanske är bättre att träna hemma på stallplanen, eller i boxen. När min tjej blir irriterad över att jag tar någonstans brukar jag fortsätta tills hon fattar vad jag gör. Kanske räcker det att ni har sådana små mysstunder i stallet ett tag framöver? Borsta, prata med honom, säg till när han gör fel osv. Så att ni iaf har något positivt att utgå ifrån sen. Kan du inte ta ut någon tränare/hästmänniska som kan hjälpa dig med ditt kroppsspråk, och läsa av hans?

Kan det vara så att han behöver vara ifred ett tag? Han kanske inte är mogen för så mycket mer än till och från hagen just nu?

En ny vännina till mej som har ridit in och tävlar arab i western och är mkt bra på NH ska komma till mej på måndag eftermiddag så får vi se hur det går. Funderar på att åka till en etablerad tränare men han har bara åkt transport en gång och det var när jag hämtade honom i höstas och jag vill ha lång tid och träna transport i klugn och ro. Han har fått bara vara i hagen ca en månad med enbart pyssel i stallet och då har det inte varit någonting förutom sparkandet med framhoven i stallgången. Men så fort jag ber honom om någonting som hotar hans ledarskap utanför stallet/hagen så funkar det inte:(

Vad bra att du får hjälp! Hoppas det löser sig! *Skickar en uppmuntringskram*

Jaha nu är det kört igen. Har senaste tiden bara ägnat åt vanlig hantering i stallgång,box och hage. Även börjat lite smått att testa sadel vilket han inte bryr sej. Nu idag skulle jag gå ut och gå en sväng i skogen och tog med honom på en promenad som gick väl dom första metrarna. Sedan skulle han bita mej i axel hela tiden,stegra el sparka bakut,bocka, tränga sej för bi mej, knuffa mej,spärra vägen för mej. Det värsta är ändå att han kastrar upp huvudet och slår sedan med undersidan på mitt huvud,riktig skallning gång på gång som gör ont. Det verkar som han har tror och tydligen har tagit över ledarskapet. Hur ska jag göra.Hjälp!

Unghästar är inga leksaker. De kan vara tuffa kaxiga små hottentottar. Det du beskriver där är mycket farligt för dig. Tror nog inte att du vill höra detta men det bästa vore nog om du kunde lämna bort honom till någon som har mycket stor unghästvana som kan utbilda både hästen och dig. Visst kan man ta lektioner men när det har spårat ut så mycket som det har gjort för dig så behöver du hjälp varje dag en längre tid. Som någon skrev tidigare så är frågan om detta är rätt häst för dig något som man absolut måste fundera på riktigt ordentligt.

Utifrån det man kan läsa här är att din häst har tagit över totalt. Kan vara så pass "enkelt" att han har mycket överskottsenergi. Gör något där han blir trött rent fysiskt tex löshoppning (de får även tänka mycket med huvudet då) några dagar i rad och se om det hjälper. Det bästa vore om du antingen tar dit någon annan unghäst eller skickar iväg din till något ställe där det finns andra unghästar.

Om du bara låter detta fortsätta så är risken stor att du hamnar på sjukhuset och att det finns ännu en till ohanterbar häst som kommer att åka från den ena ägaren till den andra för att den är "galen och inte går att hantera".

Detta är hårda ord som jag har skrivit men när det börjar bli riktigt farligt för människor som hanterar hästar så kan man inte linda in orden. Många tror felaktigt att det är tecken på svaghet eller okunskap att inse att ens häst är för svår för en själv att hantera och att man måste lämna bort den till någon som kan bättre. Men igentligen är det ju faktiskt frågan om stor kunskap att kunna inse att detta är för mycket häst för mig att klara av.

Jag kan trösta dig med att vissa av "mina" tvååringar var ena riktiga smådjävlar när de satte den sidan till. Men med rätt hantering så har det blivit "häst" utav dem också.

Mvh

Tora

Det stämmer nog att han behöver springa av sej. Hade en 4-åring förut och då sprang dom och busade hela dagrana. Då var han lugn i all hantering. Nu går han med en lat 17-årigt sto som på sin höjd skritta i hagen, han försöker få igång henne men det funkar inte. Jag tror han först och främs behöver få utlopp på sin energi istället för att ta ut den på mej.

Men jag förstår att det ligger i mkt i det ni skriver.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar