Unghästrosettens färg

P

pialotta

Att clearround = blåvit vet ju alla, men de övriga placerade, vilken färg får de? Bara vanligt blått, gult etc? Har aldrig funderat över det förut, men om segrarrosetten i unghästklassen skiljer sig från de vanliga borde rimligtvis även de andra unghästrosetterna skilja sig, eller hur?
(Det händer ju faktiskt, även om det inte är alltför ofta, att fyrafelare får placering)

Det hände mig en gång att jag fick unghäst rosett med 4-fel men jag fick samma som alla som var 0:a

Blå/vit är som sagt var clear round. I unghäst bed A tror jag alla är lila/vita.

Det har iaf jag fått på ca 9 olika ställen. Hon har visserligen varit nolla alla gånger men jag tror inte att de andra fått andra färger! :)

/C

Jag har flera blå/vita unghästrosetter men de är rätt gamla, när det var nytt med unghästavd kanske det inte var så noga (jag har faktiskt en som är gul/vinröd!! :d Men det är nog klubbens färger, deras plaketter är också gul/vinröda.) De nyare är lila/vita som du skrev.
Menar du att ALLA placerade i avd B får lila/vit???

Kanske det är så då, att alla får samma. Hur kul är det? Borde finnas flera färger, gul/vit, röd/vit etc. tvåan , vad skall den få för färg?

Den sista rosetten jag fick i unghästklass bed A var blå och röd! Annars är det mest lila och vita. :)

Arrangören har två valmöjligheter:
1. Alla placerade får unghästrosett oavsett placering. För ponny skall de enligt TR vara blå-röda, för häst finns ingen färg specificerad men det vanligaste är väl lila-vit.
2. Man använder de vanliga färgerna och får troligen dela ut ett gäng blå-gula plus någon/några andra färger plus ett gäng vita om det är många startande så att det ska vara många placerade och antalet felfria inte 'räcker'.

Antalet placerade skall som i alla andra klasser vara 25% av antalet startande, fast det brukar bli många som delar på varje placering så det brukar bli mer än 25% som får rosett (tex 7 placerade enligt TR, men det är 6 st 1:or och 10 st 7:or, då blir det ju 16 placerade). Alternativt (troligen vanligast) så är de felfria så många att det bara är felfria som blir placerade och då är de ju allihop på delad första plats (och det är nog härifrån som missuppfattningen kommer, att bed A skulle vara samma sak som clear round, vilket det ju inte är).

lila/vita för det mesta.

Tävlade för övrigt vanlig CR i helgen och fick en vit roset..(det brukar ju som sagt vara blå/vit på CR)

lilavit <---vit
brungula
blåvit <---vit
blåröd

Dessa färgerna har jag stött på.

jag skrev "clearround" eftersom det är när unghästarna gör en clearround - dvs går felfritt men ej på tid - men i det här sammanhanget var det kanske fel skrivet.

Du har ju koll på det här, Ylva, tack för det.

Vid närmare eftertanke har jag faktiskt fått en blå/gul i avd B också. och en gång fick jag en jättecharmig, i Köping har jag för mig, den var hemmagjord av lila och vitt sidenband!

Enligt TR kan unghästrosetten vara lila och för ungponny kan den vara blå-röd. Med andra ord finns det inga regler för vilken färg den ska vara utan det är rekommendationer. Dock är det väl vanligast att den är lila/vit.. .så är det på våran klubb i varje fall.

Sen är det så att felfria unghästar alltid erhåller rosett (om det nu inte framgår något annat i propositionen). Om det är nog många startande så kan det bli en klass och då kan det logiskt sett bli ryttare med felpoäng som även de erhåller rosett (beroende på om antalet placerade är fler än antalet felfria ritter). Oftast är det samma färg på rosetten som för de som ridit felfritt men det är upp till arrangerande klubb att bestämma.

Sen är det så att felfria unghästar alltid erhåller rosett (om det nu inte framgår något annat i propositionen). Om det är nog många startande så kan det bli en klass och då kan det logiskt sett bli ryttare med felpoäng som även de erhåller rosett (beroende på om antalet placerade är fler än antalet felfria ritter).

ja det var ju precis det jag (och även Ylva) skrev tidigare.

samma färg även om jag fått 4 fel (om man kan till och med få på ännu fler fel. Jag vet en tjej på b-ponny som blev placerad på 33 fel!).

Jag har fått lite olika färger på mina unghästrosetter:
blå/vit, blå/röd, vit och lila/vit.

Vad det "ska" vara vet jag inte.

Rätt, det står faktiskt 'lila' för unghäst, jag missade det.

Hur som helst så kan arrangören inte välja färg helt fritt. Delar man inte ut vanliga rosetter så skall rosetten vara lila för häst och blå-röd för ponny.

TR säger inte att 'unghästrosett kan vara lila', det säger att 'I unghästklasser kan särskilda lila rosetter delas ut', dvs OM man delar ut särskild unghästrosett så SKALL den vara lila enligt TR. På samma sätt gäller blå-rött för ponny.
Så antingen lila resp blå-röd, eller vanliga blå-gula, blå osv. skall det vara

Du har säkerligen rätt men jag måste bara inflika att TR är en luddig liten regelbok. ;)

Hemma har jag ungefär en hel vägg med CHOCKROSA avd B rosetter eftersom grannklubben har sådana :eek:
Annars så har jag aldrig reflekterat över att Avd B ska ha en speciell färg :confused: Här på ön så finns det ingen klubb som har samma utan alla har sina egna klubbfärger på dessa rosetter!

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 416
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023