unghästproblem

B

blackan

har en 4-åring. har ridit henne ca 10 mån,hanterat henne med löshoppning,longering,gått över bommar mm. Har en tränare som hjälper mig.
Mitt problem som jag u ndrar om nån mer har nån erfarenhet av,
helt plötsligt så vill hon inte bli riden, gå med sadel på, inga problem, men så fort jag sitter upp så bråkar hon. Kan också stegra sig, blir en :cry:helt annan häst.
Har inga problem med rygg eller ömhet vad vi kan se, inge hälta, eller nåt annat sjukligt som kan orsaka detta. Min tränare vill fortsätta longera henne men jag har sagt nej tills jag vet. Vad ska jag göra, vill inte göra henne illa.
Har funderat på att hitta nån som är mer unghästutbildad och har erfarenhet. Är det nån som varit med om nåt likande ???? :cry:

Sv: unghästproblem

Du skiriver att hästen inte verkar ha ont i ryggen men hur stor erfarenhet har du av det, är du säker på at du skulle märka om hästen ahde det? Själv skulle jag direkt gissa fel sadel och ont i ryggen. Jag skulle nog börja med att ta ut någon som kunde känna igenom ryggen en massör eller kiropraktor kanske?

naturligtvis så har jag haft en kiropraktor ute. Jag har haft hästar i över 30 år så lite fattar jag. Jag vill ha nån som har erfarenheter av unghästars beteende.
Har aldrig stött på det här förut trots att jag har haft flera unghästar.
Om det kan vara nåt psykist eller muskelärt, nåt som kan vara vanligt mm.
Råd, tips, funderar på att åka och röntga henne . .

Min 4-åring är päls- och hudkänslig. Det innebär att om det sticks, kliar eller sadeln ligger fel så att den "glider omkring" (kan vara så enkelt som att sadelgjorden inte spänts åt exakt rätt) så blir han jätteirriterad och bockar och springer runt som en riktig buse tills problemet åtgärdas. Då är det som att trycka på en knapp, han blir lugn och mjuk.
Han får även skorpor i huden på de ställen han svettas mycket som kliar och ger honom obehag och som jag får tvätta med Klorhexidinschampo nästan efter varje ridpass för att hålla det i schack.
Så det kan vara en jätteenkel grej som gör det hela. Jag tror på sadeln, tänk på att de växer fort när man sätter igång och tränar och en sadel som passade för två veckor sedan kanske inte passar längre...själv är jag inne på min 3:e sadel och det verkar som att det är dags att byta igen snart... :crazy: Så kolla upp alla småsaker innan du bokar tid för röntgen.
En unghäst har ju inte lärt sig att "stå ut" som äldre hästar. De reagerar ju bara spontant på sådant de känner är fel.
Och ingen unghäst är ju den andra lik, alla är de individuella och som ryttare/ägare måste man ju anpassa sig efter individen. :)

Lycka till och hoppas att det löser sig!

Tack, det var en ny tanke. Ska undersöka det i helgen . Hoppas att det kan bero på det.

Bär sig hästen åt likadnat även när du rider ut med sällskap?

oerhört många fastnar för länge på banan och hästen livar då upp det hela lite

Ja, jag hinner inte rida mer än ca 10 meter innan hon börjar bråka. Spelar ingen roll om jag är ensam eller ej

Hur mycket har hästen fått vila under de tio månadernas utbildning? Hon kanske försöker säga att hon behöver semester?

Vad gör du när hon vägrar gå?

Hur mycket har hästen fått vila under de tio månadernas utbildning? Hon kanske försöker säga att hon behöver semester?

Vad gör du när hon vägrar gå?
Även att den kanske har vuxit ur sadeln eller testar lite.
Tömkör ut den o se.

Trasslar den även då- berätta var skåpet ska stå.:grin:

Vad jag gör,när hon bråkar, ja försöker att lugna henne och hålla mig kvar, men nu har jag börjat hoppa av för jag vill inte bråka mer med henne. Hon har vilat nu i 2 veckor. gått sparsamst sen i nov. hanterad 1-2 ggr per vecka. Kan vara nåt att kolla med sadeln, ska göra det, fast jag tror inte det. har provat 2 st andra med samma reaktion

Lugna henne... är nog inte så..tja:crazy:

Tömkör henne så ser du om det är för att hon inte vill eller för att hon har ont.
Har du kännt igenom rygg, länd o kors?

Samtidigt- om hon känner att du vacklar när o OM hon testar. En sådan skulle jag sitta upp på o sen trava iväg- den ska gå iväg. Utan några andra krav- bara FRAMÅT!!! Det finns inget som säger att du måste skritta.Trava av den o skritta sen.

Har du kollat sadeln? En av mina tidigare jag hade, så vid inridningen så han var inga problem med sadel, hade inga problem med ryttare barbacka, inga problem med att ryttare satt i sadeln. Men så fort det bads om steg framåt i skritt exploderade han. Folk flög som vantar.

Bommen i sadeln var knäckt (okänt hur det gått till), det märktes inte utifrån för en lekman. Men varje steg under ryttare så nöp sadeln häststackaren i ryggen.

Behöver ju inte alls vara så 'stor' grej med sadeln, men jag skulle först kolla den, och att den verkligen passar hästen.

Självklart måste man vara säker på att hästen är frisk, inte har muskelsmärtor, sadeln inte skaver, osv. Trötthet låter ju inte som förklaringen i alla fall.

När allt sådant är kontrollerat, och det ändå kanske inte funkar, då hade jag gått till mig själv.

Hur tydlig gör jag mig för hästen?
Hur svarar jag när hästen svarar med tvekan (eller protest?) på mina hjälper?
Hur följer jag upp det jag ber om?

Jag menar absolut inte i första hand att trappa upp våldet och tvinga hästen framåt med pisk, utan att se till att själv vara lugnt och säkert övertygad om att när jag vill rida framåt från gårdsplanen, då vet jag att vi klarar av det. Se till att hästen känner att det är så jag känner. Känner jag minsta tvekan, så inleder jag inte ens övningen utan gör något jag känner mig säker på (det kan vara att klia hästen i manen och ge den morötter :D).

Jag har nyligen haft en likartad situation med en unghäst, och nu när vi är igenom det är det pinsamt tydligt att alltsammans handlade om mig, om att jag inte var tydlig (vilket inte är exakt samma sak som bestämd eller arg).

Hästen jag tänker på ser helt enkelt inga skäl att göra som jag säger om jag säger det med minsta tvekan.

Jag är också vuxen med god marginal och har flera decenniers erfarenhet och jag hade aldrig varit med om något liknande förut, men när det gäller en häst man dels tycker mycket om och som kanske också läser av en själv lite extra bra, så kan det gå snett ändå. Därför att hästen läser av även det man försöker dölja, eller inte vet att man känner. Och är den ung har den ju heller inte rutin nog att ta ansvar för situationen (som kanske en snäll ridskolehäst skulle ha gjort). Och på sätt och vis gick det inte snett med hästen, utan med mig. Hästen läste mig, jag var otydlig.

För oss tog det ca sex veckors medvetet arbete med min tydlighet, sen tog utvecklingen bättre fart än någonsin. Vi var snabbt förbi den nivå där vi var när trasslet började, och som ett starkare team, så vi jag anser inte ens att vi har förlorat tid.

Jag hade en unghäst för ett par år sedan. Köpte henne som 3-åring på hösten. Hon var då inriden och mycket hanterad från marken.
Till en början fungerade allt jättebra, hon var supersnäll att rida både i ridhuset och ute i skogen. Men när jag började rida för tränare och kraven blev något högre (vi tränade inför kvaliten på hösten) så började hon protestera ganska kraftigt. Sparkade bakut i princip varje gång vi red, oavsett om det var jobbigt eller bara en skritt-tur i skogen.
Hon visade ingen hälta som jag eller min tränare kunde se. Tränaren tyckte att det var idé att lämna iväg henne på utbildning (hon var trots allt ett fuxsto, och de är ju kända för att kunna vara lite "bitchiga")

Hon var rejält bråkig under utbildningen, men blev faktiskt bättre efter en månad. Tyvärr kom problemen tillbaka ganska snart. Så inför kvaliten tog jag hjälp av samma utbildare än en gång. Kvaliten gick inte särskilt bra och en av domarna tyckte att jag borde kolla upp om det var något fysiskt problem.

Efter equiterapeut och ett antal veterinärbesök under den hösten så kom det tillslut fram att hon (knappt 5 år då) hade pålagringar på båda frambenen... Inte konstigt att hon protesterade! Fick tyvärr ta bort hästen :( Kände mig dum eftersom jag hade litat (kanske för blint) på tränaren som ansåg att det var "unghästfasoner".

Låter kanske väldigt negativt.. Men efter att detta hände så tycker jag att man måste vara väldigt uppmärksam på hur hästen beter sig. Även när det gäller unghästar som kanske rent generellt sett är lite bråkigare än äldre. Så fortsätter hästen att protestera så är det nog idé att kolla upp den med röntgen och liknande. Det blir ju lättare att ta tag i problemet sen om man är helt säker på att den inte har ont någonstans.

Det är helt normalt att hästar efter en period med ridning börjar växa, då ska den ha paus. En häst som är bra på att säga ifrån är en bra häst som sällan får förslitningsskador.
Låt hästen få den paus den tränger, då får du en bra och hållbar häst.

Antigen så är det "unghäst fasoner" eller så har den ont någonstanns.. eller så kanske du som ryttare kräver för mycket utav hästen? .. har hästen fått någon vila sen inridningen?

KL (delvis)

Eller så kräver du för LITE av hästen.
Förutsatt att den inte har ont någonstans givetvis.

Unghästar måste få stimulans och nya uppgifter för att inte bli uttråkade, blir lätt så att man som ryttare rullar på "som vanligt" utan att någonsin utmana hästen och en del hästar blir för bekväma och tycker att det här kan jag ju och börjar hitta på egna projekt när det inte är spännande längre.
Du är nervös för att "göra henne illa" och det gör ju att du hamnar i ett lite för avvaktande läge kanske, du vågar inte ställa de krav som behövs för att få igenom problemet.
Bättre att du faktiskt kollar upp henne, åk till klinik och beskriv era problem, så vet du svart på vitt om du ska våga bråka lite med hästen för att få igenom problemet.

Det är oxå viktigt att lägga in lagoma pauser i utbildningen, många bebisar börjar bete sig annorlunda, protestera och gå emot, när de har växtperioder, som ju ofta kommer såhär på våren.

Vad jag gör,när hon bråkar, ja försöker att lugna henne och hålla mig kvar, men nu har jag börjat hoppa av för jag vill inte bråka mer med henne. Hon har vilat nu i 2 veckor. gått sparsamst sen i nov. hanterad 1-2 ggr per vecka. Kan vara nåt att kolla med sadeln, ska göra det, fast jag tror inte det. har provat 2 st andra med samma reaktion

Man ska inte hoppa av! Då vet hon att hon slipper arbeta och får gå hem igen.

hanterad 1-2 ggr per vecka :s ?

Vad jag hade gjort ;

*Utrustning är prio 1 att det passar , unghästar musklar om hela tiden .
*Veterinärutredning om det inte är sadeln eller unghästtrots.
*Kiropraktor/ET efter veterinär.

hittas inget varken utrustning, vet,ET är det bara att vara bestämd eller sätta annan duktigare ryttare på hästen

Lycka till // Cinora

KL (delvis)

Eller så kräver du för LITE av hästen.

Låter precis som ponnyn. Hon började resa sig, bocka, sparka.
Vi kom inte ens utanför stallplanen uppsuttet. Gjorde vi de och vi skulle svänga var det samma visa igen.
Dörren vid ridhuset. osv.
Tog bort all havre och aktiverade 6 ggr/veckan. Mycket arbete så hon får tänka så blev det lindrigare.
Det enda att göra är (såklart att titta igenom hästen) att visa vart skåpet ska stå. Gå på ordentligt VARJE gång. Hästen ska framåt. Även om det bara är en liten bock eller spark så får du trycka på framåt.
sen tycker jag det låter som du daltar lite med hästen, hoppar av osv. Då vinner ju hästen

Ett tips är att be någon annan rida så du ser från marken vad hästen gör. Notera vad ryttaren gör när hästen får sina utbrott.

Prova även barbacka.

---
Jag hade en treåring som inte stod still när man skulle upp (bråkade)

Men om h@n var uppbunden på stallgången gick det bra. Sen var h@n helt underbar när man red.
---
Jag tror nog att din häst vill bestämma. Ett annat tips är att träna ledarskapsövningar.

Du behöver: Grimma, grimskaft o såklart hästen

Be hästen stå still. Gå fram och be sedan hästen gå fram.

Sedan går du och hästen får absolut inte gå förbi. Stanna (bestämt), hästen ska också stanna. Sedan backa (backar inte hästen när du backar tar du grimskaftet och visar genom att slå FÖRSIKTIGT på bogen till hästen förstår vad du menar.

Upprepa allt det här i ca 10 min varje dag (innan ridningen)

Hoppas du förstod min beskrivning :p

LYCKA TILL

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar