unghästmönstring...

Sv: unghästmönstring...

Björk skrev:
Jag skulle tycka det är fullkomlig onödigt att släppa loss en flock främmande hästar tillsammans som förmodligen/troligen aldrig mer ska/kommer att ses igen. Det är onödigt av den anledningen att det innebär långt större risker för skador och/eller smitta. Att däremot släppa ihop en flock som tex ska gå tillsammans och beta hela sommaren eller dylikt ser jag som en annan sak; då finns ju någon slags mening med det hela.

En flock unghästar kan vara ett ballt inslag, men varför måste de vara främmande för varann? Släpp ut en flock som känner varann - det blir säkert nog så livat ändå för dem på Globen.

Nä varför våga pröva något nytt.. :smirk:

Jag tycker att det var ett utmärkt initiativ med att visa i flock.
Som jag skrev innan, det var säkert ingen som tvingades att mot sin vilja släppa hästen med andra hästar.

Tja, det enda som stod var att ston och hingstar över två år (tror jag att det var...) kunde få släppas två och två om så begärdes, så jag antar att man var "tvingad" att släppa alla.. ingen ensam alltså..

smaland skrev:
Bett och sparkar i hästarnas värld är inte till för att skada allvarligt, vitsen med det hela är att markera revir och rang.
Jovisst handlar det om revir och rang, men inte är det någon garanti för att skador inte sker...
Vi har under många år släppt hästar i flock. Ibland har det gått bra - andra gånger inte.
En häst fick t ex två framtänder rejält skadade av en spark. Tänderna var spräckta i halvor. Fick dras ut. Som tur var var det mjölktänder annars hade det sett mycket mörkt ut för hästen.

Nej dom är jätteduktiga på att laga tänder nuförtiden. Så det är ingen katastrof . Men dat kanske beror på var man bor.

:eek: :crazy:

De unghästmönstringar jag har varit på har man då inte gjort så. När jag ska visa min häst så finns det inte en chans att jag släpper ihop henne med en drös andra ungdomar. Ser absolut inte några fördelar som kan uppväga nackdelarna med det.

Det är nog lite svårt att laga 2 st spräckta tänder även för en hästtandläkare. Dessutom så kan de nya tänderna skadas. Så det spelar ingen roll var du bor.

Korven skrev:
Nej dom är jätteduktiga på att laga tänder nuförtiden. Så det är ingen katastrof . Men dat kanske beror på var man bor.
Skämtar du?

Det var just en "jätteduktig tandlagare" som drog ut de skadade tänderna och som också påpekade vilken tur hästen haft. De nya tänderna som skulle komma var inte skadade.

vad jag har hört så går det praktiskt taget inte att göra lyckade lagningar på häst för det finns inget passande material lika hårt som hästens emalj

Vi har haft en unghästmönstring och där gjorde vi så att hästarna visades först vid hand uppställda och sen fick vi leda de fram och tillbaka. Men sen släpptes de lösa men en och en. Så vi visade de lösa en och en...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka