unghästmönstring...

T

Tokmaja

var i första gången i mitt liv på unghästmönstring för islänningar i helgen och såg något jag aldrig sett förrut och blev fundersam över varför man egentligen gjorde som man gjorde och vad som var syftet med det hela...

Varför i hela friden släpps hästarna lösa tillsammans???
Till hur stor ålder gör man detta?
Och vad ska man kunna se på hästar som vägrar röra på sig, bockar eller bara yrar runt eller tom mest bråkar med andra hästar??!!
Är inte skaderisken väldigt stor??

Blev hemskt förvånad att folk vill göra det på det sättet... fick uppfattningen om att man även gjorde så med hingstar!! Är det så??

vore jättekul om någon kunde svara på syftet och hur och varför det kommer sig att man gör så!!
Hade hästen varit själv inne och man ville se hästen "fri", det kan jag kanske förstå, men inte med en massa okända hästar!!
För mig låter det VÄLDIGT konstigt (men så kan jag inget om islandsvärlden heller :crazy: )

Sv: unghästmönstring...

ingen?
Det är ingen kritik, bara en fundering varför då jag aldrig varken hört eller sett det förrut!

Jag har inte varit på en unghästmönstring men jag vet att man gör inte så med de vuxna hingstarna. De bedöms en och en precis som vilken annan hästras som helst. De visas för hand exteriört och sedan under ryttare.

Jag hade nog också blivit konfunderad om jag såg unghästarna så där!

Har inte heller varit på unghästmönstring så jag vet inte hur det brukar gå till. Det låter i och för sig lite märkligt så som du beskriver det.

Har aldrig varit på en föl- eller unghästmönstring och på avelsbedömningarna går det INTE till så. Ställer mig högst tveksam till förfarandet; det är inte bara skaderisken utan också eventuell smittorisk. Det verkar som man kan snacka om radikal närkontakt om alla går tillsammans så där.

På en avelsbedömning visas hästarna för hand i trav och galopp, och ibland fritt i rundpaddock för löslongering. Dock en och en.

Ja vi var ju allmänt lite chockade, ja smittorisken är ju också hög som du säger.
Och jag kan också förstå varför man vill ha hästarna lösa EN och EN, men inte en hel hög.... :smirk:
NÅN borde ju veta :banana: !!

Har du tillräckliga ytor, och bra fart på flocken är det lätt att se de hästar som "sticker ut", rör sig häftigt i jämförelse med andra hästar. Du får ett helt annat intryck om du kollar på en flock i rörelse.
Kan väl vara häftigt att se.
Smittorisken, ja, så stor är väl inte den.

skaderisken då?
Ok att islänningar har en helt annan "flockkänsla" än andra mer domisticerade raser, men hur långt upp i ålder går de, och är det även med hingstar alltså??
är man inte rädd att hästar ska "ryka ihop"??? De kan väl inte vara så "snälla" att de inte bryr sig om ifall det är nya hästar eller den gamla flocken.. tycker inte det verkar så på folk som flyttat sina hästar till nya flockar i alla fall, då verkar de ju vara som "vilken häst som hellst"...

jag tänkte ta min till fölmönstring (bara för skojs skull :cool: ), men att släppa honom lös så hade jag nog inte gått med på. Då hade han snällt fått åka hem igen utan bedömning.

VAR var detta? (du kan pm:a om det är känsligt)

Driver du flocken har hästarna definitivt annat att göra än att bråka med varandra.
Jag förstår inte varför ni är så oroliga, hästarna har väl 4 ben att stå på, bra balans.
Tror inte att hästarna tjänar på att behandlas som porslinsfigurer, men det är min uppfattning.

Jag kan tänka mig att man kollade på hästarna en och en och sedan släppte ihop dom, beror på hur många iofs, men jag tycker det är ett bra sätt att snabbt jämföra olika hästar.

haha, det var roligt. Så mycket kan man tydligen bedöma människor utifrån några rader... :banana:

Det stämmer definitivt inte på mig även om jag skulle föredra att min häst visades ensam på banan... :cool:

smaland skrev:
Jag kan tänka mig att man kollade på hästarna en och en och sedan släppte ihop dom, beror på hur många iofs, men jag tycker det är ett bra sätt att snabbt jämföra olika hästar.

Jag kan dock förstå ditt resonemang och det skulle visserligen vara gynnsamt för min häst...

Tror inte att hästarna tjänar på att behandlas som porslinsfigurer, men det är min uppfattning
Jag håller med dig, tycker heller inte att man ska behandla hästarna som porslinsfigurer, men det finns väl något mellanting mellan att slänga in dem i ett inferno av hästar eller sätta upp dem på en pedistal!
Tyckte inte direkt att det såg smidigt ut när de skulle driva runt hästanrna, en vägrade tom att röra sig alls, ja förrutom när den lappade till hästen "vi" hade med.

De kollade hästarna tillsammans först, sedan släpptes de, sedan infångades de och efter det visades de en och en.

Men varför skulle islänningar klara det här så mycket bättre än andra raser?? Även om de har 4 ben behöver det väl inte betyda att de sitter fast i marken och de har väl tänder som andra hästar har...

Var det bara unghästar som visades?
Dvs ingen fölmönstring?

Håller med dig förresten om vad ej fastvuxna ben i marken kan åstadkomma - likaså tänder som ÄR fastvuxna - i munnen ... ;)
Men jag antar att det fanns regler på att hästarna inte fick vara skodda - eller?

Senast ändrad:

Jo det var föl också.
Fölen visade en och en, stot var såklart med i paddocken men släpptes inte lös men det gjordes ju då fölet.

Det stod inget om man fick ha skor på hästarna eller inte så jag antar att det inte var förbjudet, men de räknar antagligen med att unghästar hos islänningar inte har skor...

Jag var på unghästmönstring av något slag för 3 år sen med mitt sto. Men inte 17 släpptes alla främmande hästar lösa med varann. :eek: Låter helkonstigt och dumt!

Björk skrev:
Jag var på unghästmönstring av något slag för 3 år sen med mitt sto. Men inte 17 släpptes alla främmande hästar lösa med varann. :eek: Låter helkonstigt och dumt!

Jag tycker fortfarande att det låter som ett utmärkt inslag att ha hästarna lösa.
Vill man som hästägare inte det är det säkert ingen som tvingar en.
Bett och sparkar i hästarnas värld är inte till för att skada allvarligt, vitsen med det hela är att markera revir och rang.
Min erfarenhet av islandshästflockar är att det fungerar, tycker inte att det är det minsta konstigt.
Vill vi dessutom locka fler människor till att upptäcka islandshästen är det ett suveränt showinslag, tänk er en flock unghästar som visas i Globen eller i Scandinavium :d

smaland skrev:
Jag tycker fortfarande att det låter som ett utmärkt inslag att ha hästarna lösa.
Vill man som hästägare inte det är det säkert ingen som tvingar en.
Bett och sparkar i hästarnas värld är inte till för att skada allvarligt, vitsen med det hela är att markera revir och rang.
Min erfarenhet av islandshästflockar är att det fungerar, tycker inte att det är det minsta konstigt.
Vill vi dessutom locka fler människor till att upptäcka islandshästen är det ett suveränt showinslag, tänk er en flock unghästar som visas i Globen eller i Scandinavium :d
Jag skulle tycka det är fullkomlig onödigt att släppa loss en flock främmande hästar tillsammans som förmodligen/troligen aldrig mer ska/kommer att ses igen. Det är onödigt av den anledningen att det innebär långt större risker för skador och/eller smitta. Att däremot släppa ihop en flock som tex ska gå tillsammans och beta hela sommaren eller dylikt ser jag som en annan sak; då finns ju någon slags mening med det hela.

En flock unghästar kan vara ett ballt inslag, men varför måste de vara främmande för varann? Släpp ut en flock som känner varann - det blir säkert nog så livat ändå för dem på Globen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka