Unghästmönstring

dengra

Trådstartare
Undrar lite angående poängen vid unghästmösntringar, då jag inte är van vid deras skala.
En häst fick tillexempel 15 och var bland dom lägsta, dom högst bedömda fick 22.5. Vad är bra och vad är dåligt i det sammanhanget? :)

Sv: Unghästmönstring

r det specifikt islandshästar du tänker på ?
Låter som en underlig skala att ha på islandshästar.

Normalt på islandshästar är det en skala på 5-10 där 5 är lika med 0 ( inte visat önskat moment ). Som tex en 4 gångshäst visar inte pass, då får den 5 på punkten pass för inte visad.

Siffrorna du säger låter lite mysko...
Låter som de har tagit skalan 1-10 som man brukar användaa på andra raser och har 3 bedömningspunkter.
Så om ne häst får tex 5+5+5 blir det 15.....
Men halvsiffran låter knepig, halvsiffror har man väl endast inom islandshästar ?

Jag vet faktiskt inte hur de har gått tillväga, kanske blandat lite hit och dit ?
Men vilken ras är det du menar för det första ??

Frågar man under ruriken islandhäst så bukar det röra sig om just islandshästar :)

Islandshästar, och det var bara islandshästar. Först tänkte jag att de använde sig av skalan man har på resterande raser, alltså att räkna ihop alla poäng. Men då brukar godkänt ligga kring 38 har jag för mig, och då 22.5 var högt så kan det inte stämma.

Det här var några år sedan, 6 år var en unghästmösntring och den senaste jag vet om med detta system måste ha varit 4 år sedan.

Islandshästar, och det var bara islandshästar. Först tänkte jag att de använde sig av skalan man har på resterande raser, alltså att räkna ihop alla poäng. Men då brukar godkänt ligga kring 38 har jag för mig, och då 22.5 var högt så kan det inte stämma.

Det här var några år sedan, 6 år var en unghästmösntring och den senaste jag vet om med detta system måste ha varit 4 år sedan.

Ja, det stämmer på en vuxen häst,.

Men på unghästar har man oftast endast 3 bedömmningspunkter så då blir det 3 delpoäng som räknas ihop.
Så det är nog den skalan de använt.

Så måste de nog vara. Det lustiga är dock att 22.5 var jättehögt, de borde ju inte vara så högt ifall max är 30?

Nej, 22.5 är ju inte jättehögt men de kanske använt någon typ av......blandad skala :)

De brukar inte vara med halvpoäng heller i den skalan man använder på andra raser så jag förstår inte riktigt 22.5 poängen ??

Vem var det som var domare, går det inte fråga den personen ?
Eller den förening/klubb som var anordnare av mönstringen ?

Ja, får nog forska vidare i det hela! Lite intressant då min häst var med, fick 19.5 poäng, men de säger inte så mycket alls när man inte kan poängen.

Ska kolla upp de :)

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 183
Senast: Badger
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 214
Senast: Robina
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 366
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka