Unghästkolik

K

kariinl

Hej alla unghästägare!
Har en 2 åring, 3 i januari som haft kolik ett tiotal gånger nu under hösten. Veterinären har inte hittat något fel utan en gissning av min veterinär var "unghästkolik". Någon som har haft liknande problem? :confused: skulle vara jätte tacksam om någon ville dela med sig...
Karin

Sv: Unghästkolik

Jag har aldrig hört talas om 'unghästkolik'??? Aldrig haft problemet på någon av mina heller.

Men första, spontana frågan är självklart: Har du tagit träckprov?? Om inte är det det absolut första du ska göra. Hög parasitbörda (och det behöver inte synas alls utanpå) kan leda till återkommande koliker.

Annars, vad går han i för hage och hur mkt mat serveras och hur? Dvs får de lite strå i hagen och äter diverse 'annat' olämpligt? Ges maten på marken så de äter lerblandat, nertrampat foder?

Som sagt har jag varit hos veterinären ett antal gånger nu och vi har förökt hitta orsaker, problem och så vidare men det går inget vidare.
Vi har tagit blodprov, buktransplantat? tror jag det hette :confused: träckprov mmmm. Ingentng visar något. Det enda var att den diffade mellan vita och röda blodkroppar men det var iget som kunde ha smaband med hans problem.
Han gick först på fri tillgång på hösilage, men jag tog bort han därifrån och återgick till hö, men inte heller det hjälpte. Han äter ur en höhäck 4 mål om dagen..
Unghäst kolik växer tydlingen bort med tiden, och det enda sättet att få reda på vartifrån det kommer är att öpnna buken och det gör man ju inte i onödan precis.
Jag blir inte riktigt klok på det här!!! :confused:

Min ena uppfödning hade kolik flera gånger fram till ca 3,5 års ålder. Efter det hände det inte mer, det bara försvann :confused: . Så det verkar ju som att en del unghästar kan vara känsligare än andra. Mamman till honom har 5 avkommor till och ingen av dom har råkat ut för något liknande :)

Jag har haft en unghäst med upprepade kolikanfall under unghästtiden. Ofta fick hon kolik efter kallt & regnigt väder, troligtvis för att hon hade stått och spänt sig. Efter ca 3-4 års ålder har hon aldrig haft kolik.

Vet inte men jag har fått för mig att *unghästkoliken * har med tänderna att göra ..
Har haft flera (varav en var extrem ) med sin kolik som återkom som unghäst .

Jag gav honom parafinnolja under vinter månaderna och då klarade han sig utan koliken 1/2 dl dag ca .

Mvh Miaa

En sak som slår mig när du säger att röda och vita blodkroppar diffar, har ni gjort en gastroskopi och kollat så att den inte har magsår ?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden