Unghästklasser

R

Rebecca_R

Okey, eftersom ja är hoppryttare har jag noll koll på detta.
Jag vill att min lillkille ska starta några dressyrer då jag anser att det är bra för honom.
Så. han är 6 nu nästa år. startar man unghästklass så som man gör i hoppning då eller? och isf vad innebär det? i hoppning är det ju att den bara ska gå nolla i grunden.

Sv: Unghästklasser

TAGET FRÅN RIDSPORTS HEMSIDA

Ny bedömningsform för unga hästar
2004 införde SvRF en ny bedömningsform för de unga hästar (fem och sex år) som startar i kval till Breeders Trophy/Öppna unghästchampionat resp. Scandinavian Open.
I stället för att döma på traditionellt sätt ges endast ett allmänt intryck med fem delbetyg. Ryttarna rider fortfarande något av de tre unghäst programmen.
Detta bedöms av två domare. Dessa två domare dömer i gemensamt kollegium dvs. båda sitter tillsammans på kortsidan vid C.
Precis som tidigare är det dressyrdomare kat. Msv B och högre som är behöriga att döma dessa unghästkval. De är förberedda för den nya bedömningsformen.

I de aktuella klasserna används inte länge de traditionella protokollen, utan istället ett nytt protokoll, Allmänt Intryck Unga Hästar. Det finns att beställa hos Shopen, tel. 0220-456 78.
Observera att detta alltid gäller de tre programmen Lätt B-, Lätt A- och Msv B för unga hästar Avd. A (kval för fem och sexåriga hästar).
I ovannämda program Avd B (övriga hästar) sker bedömningen precis som tidigare (en domare med behörighet för svårighetsgraden och normala protokoll).

Den merkostnad som uppstår för att engagera en andra domare kan tas ut genom anmälningsavgiften. Summan av start- och anmälningsavgift får ej överstiga 140 kr.
Denna nyordning skall ses som ett led i sportens utveckling och kommer att innebära en förbättring när det gäller bedömningen av unga hästar.

I detta sammanhang påminner vi om att endast hästar som kvalar till ovanstående championat är berättigade att starta i Avd. A.

LYCKA TILL MED TÄVLANDET :)

Man kan ju rida unghästprogrammen som Fornarina ovan berättar om. Men har man inte en häst med kalasgång är det oftast bättre att rida de vanliga programmen då det i princip bara är hästens gång/hur lovande den är som dressyrhäst som premieras i unghästprogrammen. Har man en "medelmåttig"/normal unghäst så hamnar man oftast bättre till i de vanliga progammen. LB.2 är t.ex. ett väldigt trevligt program för yngre hästar, tycker jag.

tackar :D

men då ska man nog rida dom vanliga dårå eftersom han mer är en hopphäst:P iofs med fint steg men inget "WOW".

då ska man försöka våga sig ut själv bara haha, man är ju inte den bästa dressyrryttaren haha :D

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 326
Senast: monster1
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18