unghästfoderberäkning (har analys)

snigelfarmor

Trådstartare
Hej!

Får snart hem ett hbl föl 6,5 månader, hingst. Blir ca 170-175 cm.
Kommer gå ute 12 timmar om dagen med annat hingstföl, plus att vi verkligen ska försöka aktivera honom mycket med promenader och annat kul.

Analysen gav:

Smbrp 85 g/kg foder
energi 9 MJ/kg foder
Ca: 2,8
P: 2,6
K: 24,5
Mg: 1,2

KVOT 9,44

Vi vill gärna ge havre (lysin) och dodson och horrels fölpellets till han blir 8 månader. Lusern är vi väldigt positiva till.

Jag vet inte hur mycket ett föl får i sig på "fri tillgång" Vi kommer erbjuda halm som extra tilltugg på nätterna. ???

Vi blir jätteglada för ideer och förslag.

Sv: unghästfoderberäkning (har analys)

Jag undrar även hur kalciumhalten kan bli låg om man bor på Öland?

kaliumhalten är 24,5 g/kg foder Det låter mycket?

Min hingstunge på 6,5 månader och blir ca 164 cm käkar inne 5-6 kg hösilage med en ts på 64%. Därtill käkat han ett okänt antal kilo ute i hagen av ett hösilage med kanske 45% ts (oanalyserat). Dock uppskattar jag det till 1-1,5 kg.

Summan blir 3,65-4,5 kg ts/dag med fri tillgång inne i boxen.

JAg ger för övrigt lusern och alfa till min.

Halm som extra tilltugg är ju bra. Men jag gillar det inte till hästar som behöver ha en hög kvot då halm sänker den. Sedan förstår jag inte varför då dom redan har fri tillgång på grovfoder.
Dock är det en anna sak om dom har halmbädd.

Tack!

Jag tyckte det lät lite, trodde man skulle få in dem åtminstone 7 kg.
Och därför tänkte jag att halm kan täcka upp ev det som blir över.

Vad är alfa bra till, och var köper man det? Menar du olja?

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Fick dessa värden av en återförsöljare för Dodson Horrel Foalcreep Analytical Constituents: Crude Protein 18.0% Crude Oils &...
Svar
2
· Visningar
845
Foder & Strö Jag håller på att bli tokig, för det första är jag värdelös på att göra foderstater men försöker mig på detta via ett program men jag...
Svar
8
· Visningar
2 996
Senast: Mariaauto
·
Foder & Strö Fick idag hem analysrapporten på ett mindre parti hösilage. Har dräktiga halvblod samt en åring och föl som skall äta detta foder i...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
31 541
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter