Unghästfinalen!

Gimmick

Trådstartare
Hur kan vi få fler att ställa upp för projektet Unghästfinalen?

Gänget runt detta, med Eva Borg i spetsen, gör ett jättejobb för att kunna driva projektet. Det gäller både massor av timmar (som kunde läggas på "egen tid") och även stora summor pengar (som kunde läggas på egna kostnader). Men det krävs även att ryttarna ställer upp och kommer till tävlingen för att projektet ska kunna leva vidare.

Vi ber er, alla ni som är kvalificerade, att göra en insats för att hålla liv i projektet! Försök ställa om era planer och välj att åka till Gotland. Även om ni inte skulle vara nöjda med hur upplägget ser ut, eller tycker att det känns besvärligt - snälla ni ställ upp i år ändå! Kom med åsikter om hur ni vill att det ska se ut till nästa år och i framtiden. Vi vill utveckla detta till något riktigt bra och tar tacksamt emot alla förslag!

Det handlar om att vi ska kunna få fram bra tävlingshästar för framtiden. Vi vill ju gärna ha fler världsettor!!!
Mvh
Anne

Sv: Unghästfinalen!

Jag tycker det ha varit svårt att hitta information om vad som gäller. Vet att jag letade på förbundets hemsida för någon månad sedan utan att hitta något. Jag är övertygad om att det finns information, men den är inte så lättillgänglig. :crazy:

Jag skulle gärna sikta mot unghästfinalen om jag dels visste vad som krävdes (dvs innan säsongen startar) och dels hade någon som stöttade mig när jag skulle köra på färjan. För just den biten känns ganska besvärlig när man aldrig provat förut. Även om alla som provat försöker lugna en. ;)

Unghästfinalen är mer än en vanlig distanstävling, det sker en utförligare bedömning av hästen och alla deltagare får fina priser.
Med många deltagare kan vi göra en bättre utvärdering av vad vi skall avla på för distans.
I alla discipliner har vi en seriös prestationsavel här i Sverige, ett samband mellan avel och sport.
Distansen står utanför detta i Sverige, Unghästfinalen är en satsning för att ändra på detta.
Den senaste tiden har många uppfödare lagt ner sin avel pga att det inte går att få vettigt betalt för hästarna.
Inom arabaveln sjunker betäckningssiffrorna och fortsätter detta kommer det att drabba distansen, det är omöjligt för en sport att växa och utveckas om vi inte har tillräckligt med hästar.
Unghästfinalen är en satsning för att få igång aveln och för att ryttarna skall få möjligheten tävla på bra hästar.
De som följt utvecklingen i Frankrike förstår att detta är en väg att få fart på sporten, hjälp till att göra detta till en succé.
Ingela

Vi har haft svårt att få ut informationen, jag vet faktiskt inte varför det inte publicerades info tidigare, vi har jobbart hårt på det.
När det gäller färjan så är det oftast många som åker med samma färja så att man kan stötta varandra.
Det är inte spikat att det blir Gotland i fortsättningen, är det någon annan arrangör som är intresserad så är det bara att höra av sig.
Ingela

Jag håller med habina, är gärna med nästa år men jag är minst sagt nervös för färjan. Tror det är fler än oss som tycker det känns besvärligt tyvärr.

Färjan är inga problem, jag lovar. När man kör på så ser man till att bilen framför har kommit upp från rampen, så man slipper stanna i uppförsbacken. Sen på färjan står snälla gubbar och vevar hur man ska köra. Det brukar inte alls vara trångt. Kör så sakta du vill.
Hästarna brukar ta resan bra, har åkt när det stormat rätt bra, och då är de noga med att ställa bilar med hästar i mitt i färjan, där det gungar minst.
Så öppnar man lite lagom så luften cirkulerar, ger dom ett hönät, och sen går man och fikar och snackar distansritt med alla andra.
Varje heltimme brukar man få följa med personal ner på bildäck och kolla läget.

Sist vi åkte fick vi en söt lapp med texten "husdjur medföljer" som man la i framrutan. :D

Jag är en av alla som inte vågar ta färja med häst. Nu har jag ingen unghäst, men jag förstår de som tvekar pga färjan. Det går säkert bra för det mesta, för min del är det "om något händer så går det inte att lasta ur" som är svårt att hacka i sig.

Annars en eloge till er som jobbar hårt för unghästfinalen, detta är jätteviktigt och bra. Jag antar att det måste vara en tävling på hösten?

Fast egentligen, färjan är väl nåt som en distanshäst utan vidare ska klara. Hästar flyger kors och tvärs över världen, och då kan man knappast lasta ur.
Varför skulle man vilja det, förresten?
Har man en häst som inte kan stå skapligt lugnt i en transport några timmar, så är det inte en tävlingshäst.
Men absolut, tävlingen kanske kommer på fastlandet i framtiden. Men då vill folk inte åka till Värmland, eller rida på sandbana, eller inte stå i stall på travbana osv osv.

kl

Jag har rest MASSOR med häst kors och tvärs genom Europa (dock aldrig till Gotland) och det har inneburit färjor till bla Tyskland och England och oavsett om det har varit tävlingshästar eller avelsdjur så har färjan varit det minsta problemet. Är man orolig över hur resan ska påverka prestationen så har man ju alltid valet att åka någon dag tidigare.

Och att köra på en färja har aldrig varit något problem, om man inte ska räkna i Calais en gång då jag var tvungen att BACKA på trailern för de menade att det skulle bli bäst luft för hästen om jag stog så.
Annars är det inte värre än att köra i stadstrafik.

Jag är inte orolig över färjan alls, det är mer den ökade kostnaden som den medför som jag inte gillar. Nu hände det ju massor saker i mitt liv i våras som gjorde att jag varken har tid eller råd (eller har tillräckligt tränad häst) för att tävla. Men jag hoppas på att nästa unghäst ska kunna vara med. Och helst åker jag faktiskt inte till gotland, just pga kostnaden.

Unghästfinalen måste finnas för att hålla uppe kvaliten på avel inom distansridningen. Samtidigt som det är bra att ha mål även för våra unga hästar.

Jag är inte aktiv distansryttare just nu, pga av småbarn samt fel ålder på hästar. Men hoppas verkligen att den ska vara kvar. Och tror inte att det har någon som helst betydelse vart i Sverige den går. Och att den är på Gotland är något som jag ser som possitivt. Det blir ju kanske det första stora äventyret ihop med sin unghäst i den fantastiska natur som bara finns på just Gotland.
Visserligen kostar det en del med färja, Men vi distansryttare är ju ganska utspridda över landet så det kommer alltid att bli dyrare för vissa.

Men färjan är ju knappast den stora kostnaden med att matcha fram en distanshäst.
Som en och en halv skoning, typ.
Och vet ni, när man åker färja tar inte bilen nåt drivmedel alls.

Jo, men med tanke på att anmälningsavgiften är rätt hög med, och så måste både häst och ryttare sova där, totalt snackar vi åtminstone 5-6000 kr för en tävling. Och det tror iaf jag skrämmer en hel del.

Men det kanske bara är jag? Vad vet jag? Men jag vill inte lägga så mkt pengar på en tävling i dagsläget.

De flesta som matchar fram distanshästar är ju vanliga människor, med ett vanligt jobb. Och många sådana människor pyttsar hellre ut lite pengar här och där istället för att punga ut en stor klumpsumma.

Men som sagt, det här är bara anledningen till att jag skulle tveka, vad andra personer tvekar för vet jag inte. Kanske är det lite extra krångligt med färjan bara för att man inte är van? Folk är ju vanedjur och generellt lite rädda för nya saker :p

Håller med om att unghästfinalen bör finnas. Tittade lite på att åka dit med min häst men det var kostnaderna som fick mig att backa. Tyvärr måste jag säga att jag väljer att rida flera tävlingar på närmare håll än en på Gotland. Färjan oroar jag mig inte för.

Unghästfinalerna är en toppen satsning.
Synd bara att det inte stöds uppifrån ekonomiskt.

Det borde ju göra så att fler förbereder sina hästar i ett tidigare stadie.
Tex så finns nu finns en god anledning att åka på CR med sin 5-åring.
Extra plus för att Folksam Cup numera går på CR.

Jag tror att det ger fler startande/tävling vilket är viktigt för klubbarna som arrangerar.

Att vi i Sverige får fram kvalitetshästar är ngt som gynnar både unga och gamla ryttare.

En uppmaning till alla som tycker att Unghästfinalerna är ett bra koncept:

Gå in och stöd denna satsning: privat eller via bolag. Få era klubbar att också stötta.

De eldsjälar som jobbar med detta ska ha en eloge!

Personligen väljer jag bort finalen för att rida i stjärnsystemet. Den hade vart mer intressant för mig om den hade vart enstjärnig, samtidigt som jag förstår att den ekonomin inte finns.

Men jag kan hålla med andra om att just Gotland kan vara fel ställe att ha finalen på, jag har inget emot färjan mer än priset och att jag inte gillar banan.

/Liza

_kl_

Personligen tycker jag att stjärnsystemet är det sämsta som hänt distansen i Sverige.
Jag förstår att en del satsar på att rida utomlands och vill kvala upp, men nu känns det som att alla tänker och tror att de ska rida internationella ritter i andra länder och bara *måste* välja stjärnritter trots att de lika gärna kunnat välja en vanlig, nationell klass.
Stjärnritterna både fördyrar och krångar till det för arrangörerna.

Beträffande färjan så tror jag inte biljettpriset är dyrare än motsvarande bensinkostnad för samma sträcka.

Banan är dock inget att göra åt, olika delar av landet har olika banor att bjuda på och alla kan inte gilla allt.

Bingo.
Jag tycker det är rätt lustigt att man, som jag, måste krångla med att rida noviskval, samt två internationella ritter för att en gång få rida 16 mil på ett Svensk Mästerskap.

Och min bestämda åsikt är att en unghästfinal inte ska ha nåt som helst att göra med stjärnritter.

Jag rider en fyraåring i år som jag tänkte sikta på distans med och då är femåringarnas bedömning ett realistiskt mål anser jag. Dock har jag inte hittat någon särskild information om denna, och inte fått svar när jag frågat här heller... Om det är så svårt att få info så kan jag förstå att det är svårt att lägga in det som ett mål, personligen vet jag inte ens om min häst får vara med eller dugr då hon inte är renrasig arab.

Färjan skulle jag inte tveka på, så mycket som man kört inom travet till Gotland. För oss skulle det gå på ett ut ekonomiskt att köra ner till färjeläget eller ner till Halmstad - Skåne etc... Skönare för hästarna att stå och vila i en transport som står still också.

Vad jag fattat så var informationen skickad till förbundet för publicering. Den som skickade utgick ifrån att det var utlagd, vilket det inte var, och först långt senare kom det fram att det var nåt knas.

Och visst är andra raser än araber välkomna. Eller, mer än välkomna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka