Unghästars start..

Sv: Unghästars start..

Hej!
Jag har en 2004 hingst. Han går i unghingstflock och leker vildhäst =). Han är inte hanterad mer än avmaskning, verkning och byte av hagar. Han har därmed haft grimma på sig några enstaka gånger, och det har aldrig varit några problem.

Jag ska ta hem honom till hösten och börja med grunderna. Horsemanship och markarbete. Sedan får han vila över vintern för att smälta allting, och så börjar jag med honom till våren då han är fyra igen. Han är väldigt stor och ser ganska färdig ut i kroppen redan.

När man bestämmer sig för vad och hur man ska börja jobba med sin unghäst, så måste man ta hänsyn till individen. Mitt sto Freyja, väntade jag med länge, då hon var väldigt sen i utvecklingen av kroppen. Jag hade med henne som handhäst i skogen sommaren då hon var fyra och satt på henne enstaka gånger. Sedan började jag "inridningen" sommaren då hon var fem. Thytur kan jag börja tidigare med då han är hingst och mer färdig i kroppen. Men det är även knoppen man ska ta hänsyn till, och hur det är med den, det vet jag inte riktigt i dagsläget =)

Jag kan förstå att det kliar i fingrarna, men jag tror att man ska försöka vara förnuftig och tänka ur ett långsiktigt perspektiv istället. Låt din unghäst få vara unghäst ett tag till. Han ska hålla under många år, eller hur? Gör som jag, gå på fiskis och svettis under tiden istället =) (skämt åsido).

Jag ser på ridningen och träningen av hästen ur ett långsiktigt perspektiv, där jag vill träna upp en stark och sund häst som kan bära sig själv, och därmed hålla i längden. Då gäller det att gå försiktigt fram, och passa sig för att anstränga hästen innan den är kroppsligt utvecklad. Lynnet och hästens psykiska välbefinnande bör man också ta hänsyn till i allra högsta grad. En häst mår bra av att få gå i flock och växa till sig, busa och lära sig kommunicera. då blir det också lättare för dig som tränare att kommunicera med din häst. Så klia tillbaka i fingrarna, och bit ihop!

//julia

Vore kul att höra en bra strukturerad fortsättning på beskrivningen av hur man går tillväga från steg 1 och framåt ända fram till att ha fått fram hästens rena gångarter, och kan börja tävla.
En lång historia så klart, men jag vill också ha en klar bild av hur man rider in en islandshäst.
Vill så gärna börja med min egen unghäst. ;)
Någon som orkar?

åh, nej det orkar jag inte just nu...=) men gå till bibblan och låna böcker vet jag! Magnús Skúlason har ju just släppt en ny bok. Han har med en utbildningstrappa i den (som jag kanske inte håller med om helt, men den fungerar). Einar Öder har också gett ut en bok om unhgästträning.

Själv jobbar jag mer efter den akademiska grundutbildningstrappan, och kombinerar den med lite gångartsträning om jag känner att hästen orkar det. Denna utbildningstrappa kan du se på www.ridkonst.nu

//Julia

Min häst född maj 2004 har gått på lösdrift i flock sedan mars 2005. Han är ledd i grimma, har stått i box och uppbunden, lastad och transporterad några gånger, haft bett två gånger. Det har gått i stort sett problemfritt.
I april ska han troligen till tränare för handhästning och tömkörning. Sedan tar jag hem honom och fortsätter. Hoppas kunna köra in honom. Om allt går enligt planen så rids han in som fyraåring.

Hej och tack för ditt svar! Jag hoppas att du såg att jag startade tråden för över ett år sedan.

Glaesir var då omöjlig att fånga, men när han hade grimma på sig så var han helt hanterbar.
Jag började hantera honom lite mer i månadsskiftet januari/februari i år och då några dagar per vecka i kanske 6 veckor.

Eftersom han var så räddför allt har jag "utsatt" honom för det mesta. Han är longerad, van vid sadel, träns, reflexer och transportskydd, lastad (utifall såna saker skulle bli akuta vill jag veta att min häst går på) tömkörd bade på bana och utomhus samt sutten på en gång (augusti i år) utöver det så går han i en stor flock i en stor hage och bara är vildhäst.

Anledningen till att jag har hanterat honom så mycket är mestadels att jag ville att han inte skulle ta få inridningen som en hock när det väl var dags för den. Nu är han inte rädd för något och kommer springande så fort han hör ljudet av bettet!

I sommar har jag dock hanterat honom nästintill dagligen eftersom han verkar ha eksem. Han kliade av sig all man första sommaren jag hade honom och var på god väg att göra om det i somras, så jag har badat honom en gång per vecka och smort in och myggmedlat honom dagligen. Visserligen har jag gått ut till honom i hagen och behandlat honom när han stått lös, så hanterat vet jag väl inte om jag skulle kalla det riktigt.

Eftersom jag vill ha kvar hans positiva inställning till att arbeta (och till mig) så låter jag honom mestadels bara vara vildhäst.

Jag borstar igenom honom en gång ungefär varannan vecka (pga att vi har haft ruskiga problem med mugg under hösten), men i övrigt får han vara.

Kommer nog att börja sitta lite mer på honom i sommar (då han är 4)

Bara lite uppdatering kring de beslut jag till slut fattade kring "inridningen" och hanterandet av min häst.

- Jenny

nej, jag missade helt när tråden var skapad... :o Tog för givet att den var ny eftersom den låg på första sidan... =)

Ja, ja, hur som helst! Kul att det går bra med din häst, men synd med eksemet! Hoppas det blir bättre och att det är hanterbart!

//Julia

Redan när han var föl var det bara att gå fram till honom och ta på grimman och gå. Han är positiv och nyfiken, följer gärna med in i trånga och mörka utrymmen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·
Hästhantering Varför vallar min häst den andra i hagen? Kan man få honom att sluta med detta? Just nu går min häst själv i hagen, eftersom det...
2
Svar
29
· Visningar
11 836
Senast: Martina_m
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka