Unghästars start..

Det har kanske funnits en massa sånna här trådar redan, men jag är ny här och drar i annat fall igång en ny.. :angel:

Jag skulle vilja veta hur ni lägger upp starten med era unghästar. När börjar ni? Och med vad?
Min pålle är en tvåårig valack och går alldeles utmärkt att leda, borsta på och är verkad utan större problem, men det kliar i fingrarna för jag vill göra mera!
Tycker ni att jag kan börja longera och tömköra honom nästa sommar, när han blir tre, eller ska jag låta honom gå i flocken och "vara häst" längre?
När ska jag börja med sadel och träns?

Jag jobbade med unghästar på Island för några år sedan och där red vi in ston och hingstar på vintern det året då de skulle fylla fyra. Valackerna började vi med ett år senare. Detta p.g.a att ston 0ch hingstar ev skulle visas som fyraåringar. Bör jag vänta till våren då han blir fem år? :confused:

Hur påverkas hållbarheten av NÄR man börjar jobba med dem? Jag har hört att man "motverkar" spatt både om man börjar tidigt och om man börjar sent, vad stämmer? :confused:

Jag är tacksam för alla åsikter och förslag på vad jag kan syssla med så länge..

- Jenny

Sv: Unghästars start..

Jag har också en 2-åring som jag köpte i juli. :love: Han har gått helt ohanterad i unghästflock tills nu.
Det är min första unghäst.
Jag har fått massor av olika råd från de jag frågat privat.
Han är mycket lätthanterad och verkar ha ett kanonpsyke.
Jag har börjat med att lära honom att gå undan för tryck,backa samt stanna då jag stannar osv.Jag använder då repgrimma.
Han får följa med ibland på skogspromenader även då i repgrimma än så länge av säkerhetsskäl.
Jag tror inte man skall "tjata" med detta för ofta på en så ung häst men anser heller inte att man skall bara låta dem "vara".
Dessutom är ju inlärning en färskvara.
Tömkörning t.ex är ju jättebra men alldeles för tidigt enligt min mening på en 2-åring.
Den övriga fostran görs av min äldre islandsvalack och de trivs väldigt bra ihop.
Jag har väldigt stora hagar så de rör sig på stora ytor.
Skulle också uppskatta lite fler synpunkter o råd från er på Bukefalos med erfarenhet av just unghästar i den åldern.
Vore kul om du hade en bild på din unghäst man kunde få se. Vem är han efter?
moccis

Glaesir går för tillfället i en enormt stor hage med en massa valacker, däribland en 19årig "unghästuppfostrare", så han har det toppen som det är nu.
Han stannar och går fram utan problem i grimma och flyttar nästan alltid undan för tryck.
Lynnet verkar vara toppen på honom, det mesta är läskigt första gången han "råkar ut" för det, men redan andra gången är allt accepterat.
Väldigt positiv, känslig och nyfiken kille!
Jag är inte så bra på det här med att lägga in bilder, men jag ska fösöka göra det snart, så länge kan du se honom på min användarbild. På den är han 7 månader gammal, fortfarande hingst.
Hans pappa heter Hreimur frá Hákoti, är en silversvart obedömd herre med massor med man.
Någon som vet någon annan häst efter honom??? :angel:
Farfar är Otur 1050.
Din pålle då? Vem är han efter? Får man se en liten bild???

Har också en 2-åring, han är väl i stort sett ohanterad så när som på verkning och grimma till och från stallet. Han kommer att få gå i sin flock och få fortsatt hantering på samma sätt, till han är runt 4 år. Då tänker jag ta hem honom, börja med markarbete samt förberda inridningen. Sen blir det vila, och en upprepning av tidigare övningar när han börjar igen. Jag kommer att ta den första delen av inridningen själv, att sitta osv, därefter kommer han att skickas till någon jag litar på.

Glaesir fra Skumstödum skrev:
Hans pappa heter Hreimur frá Hákoti, är en silversvart obedömd herre med massor med man.
Någon som vet någon annan häst efter honom??? :angel:
Farfar är Otur 1050.

Hejsan,

Jag har ett stoföl som föddes i maj efter honom.Hon heter Gåva och är alldeles underbar.Förut hade jag en inackordering här också som också är efter honom.En vallack vid namn Silfurgeisli.Stor silversvartskäck.Jättefin han också.

// Åsa

Moccis; vilken underbar häst du har :love: ser bedårande ut, fin blick!

Krysmynta3 skrev:
Moccis; vilken underbar häst du har :love: ser bedårande ut, fin blick!

:banana: Vad glad jag blev att ni tycker han är fin!!
Själv tycker jag han är väldigt fin och ett bonus är hans fina psyke.
Jag har en danskfödd valack som nu är 14 år .Honom har jag haft sedan han var 6 år och han är min absoluta ögonsten.Men som sagt unghästen Trausti är en ny liten ögonsten för visst kan man ha två kärlekar minst då det gäller islandshästar. :love:
Aspar är efter Stjarni fr Hasseris och femgångare men riden som fyrgångare.
Han är "färgväxlare" (brun konstantskimmel)
Finns på nedanstående länk om någon vill se.
http://i2.photobucket.com/albums/y44/moccis/CIMG0761
moccis

th_Gavaendaggammal.jpg

Ja kära nån.....det går skitdåligt för mig att sätta in bilder.De blir pyttesmå,men det här är Gåva den dagen hon föddes....Jag vill se bild på Hreimur :banana: Om nån vet hur man förstorar blir så glad för lite hjälp....

// Åsa

Tack snälla!!!!
Vilket underbart litet föl! Bedårande! Hur kommer det sig att du har ett föl efter Hreimur??? Är väldigt nyfiken!
HUR lägger man in en bild??? Kan jag maila den till dig om det inte funkar??

Har Pm at dig...
Skulle hemskt gärna komma med massa goda råd nu om det här med bilduppläggning men jag har andra kvaliteer....

// Åsa

jag hade väntat ett år till...
mitt blivande föl (som kommer nästa år) har jag tänkt lägga upp planeringen såhär:
föds i april 2006, går med mamman tills våren 2007 ngn gång.
då flyttar den till en unghästflock hos min tränare, står där i ev. 2 år.
är hemma igen då vår/försommar 2009. får stå med de andra hästarna under sommaren.
hösten 2009 då börjar jag vänja vid träns, promenera osv. detsamma under vintern. (nu är den drygt 3 år)
våren 2010 då den är 4 år börjar jag tömköra och longera lite lätt. hösten 2010 börjar jag vänja vid sadel och hänga lite.
tidig vår 2011 börjar jag rida in...

Vore kul att höra en bra strukturerad fortsättning på beskrivningen av hur man går tillväga från steg 1 och framåt ända fram till att ha fått fram hästens rena gångarter, och kan börja tävla.
En lång historia så klart, men jag vill också ha en klar bild av hur man rider in en islandshäst.
Vill så gärna börja med min egen unghäst. ;)
Någon som orkar?

Min 3½ åring har jag planen idag som följande

Just nu lär vi oss att gå i grimma och gå undan för tryck komma när man tar tagi grimskaftet och stanna när jag stannar..Grundundervisning kan amn väl säga att vi håller på med=)

Idag testade jag att spraya henne med pälsglans och det gick superbra, spola benen var liiite läskigt men det gick bra endå=)

Så här kommer vi hålla på fram tills efter jul.. jag brukar halvhänga på henne när hon äter och jag borstar trycka på ryggen klappa på ryggen och allmänt pilla på ryggen och hon reagerar inget..

Tänkte slänga upp katten på ryggen kan är en bra testpanel på hur hon reagerar på tramp på ryggen och han väger ju inget typ=)
Hon älskar ju katten annars:love:

Hon är dräktig och ska föla den 20 April om allt går som de ska=)

Så jagom till januari början kommer en 14 årig tjej som är lätt och orädd sitta upp barbacka från hagen och till utanfrö ingången till stallet=)
Detta gör vi väl ec 8-10 ggr sedan får hon vila helt från ridningen, Men lär henne lite longering går ut och går med henne klättrar med henne osv.
Sedan hinns det inte med så mkt mera tills det är dags för bäbben att komma ut=)

Runt Juli i mitten mot slutet av Juli är det tänkt att igen sitta upp barbacka rida runt lite..Kommer även nu sätta påsadel och prova trava lite.
Allt sker inne i hagen med fölet nära=)

Så det är väl vad som kommer ske fram tills att fölet åkter vid 6 månader..

Då sätts hon igång på allvar och kommer ridas i trav skritt och galopp.. när hon kan dessa 3 gångarter kommer jag skicka iväg henne till en som skall töltsätta henne ich rida till henne i 2 månader.. När hon kommer hem får hon vila 5 dagar i veckan från ridningen och kommer bli riden 2 ggr i veckan i ca 30 minuter max

Sedan blir det longering och även här inkörning=)

Sen har jag inte planerat mer!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·
Hästhantering Varför vallar min häst den andra i hagen? Kan man få honom att sluta med detta? Just nu går min häst själv i hagen, eftersom det...
2
Svar
29
· Visningar
11 836
Senast: Martina_m
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka