Unghästars hull

peachezz

Trådstartare
Min granne har en ettårig arab som man ser revbenen på på långt håll...
hon säger att han får mat och blir avmaskad osv...men jag ska säga till henne igen. det ser inte bra ut, en unghäst ska inte se ut sådär.
ni med unghästar...är de svårfödda? har ni särskild uträknad foderstat för unghästar och deras behov?
jag tror inte hon har foderstat åt åringen nämligen.
jag måste säga detta till henne, har redan sagt det innan men jag vill inte se hästen så smal.

En del unghästar kan bli ganska smala när de har växtperioder. Men är den överdrivet smal kanske du ska prata med ägaren igen!

Unghästar kan variera väldigt mycket i hullet..att man ser revbenen behöver inte vara katastrof.. Men om den ser vanvårdad ut i övrigt, långa hårstrån på magen, glanslös, tovig päls etc kan det nog behövas en tillsägelse..
Har hon fler hästar, hur ser dom ut i hullet?

Jag har en ettårig arab, som är SVÅRFÖDD. Hon ligger i princip alltid och balanserar på den nedre kanten av godtagbart hull. Och hon får uträknad foderstat. 88 MJ och en SRP/MJ-kvot på 8.5. Det är låååångt över vad hon behöver enligt 'tabellerna'. Man ser INTE revbenen på långt håll dock. Däremot om jag skulle gå efter tabellerna skulle man det..

Min erfarenhet säger mig att åringar kan se mycket olika ut i hull. Många som växer kraftigt kan se ganska magra ut över revbenen, men då brukar det finnas ganska rejäl buk istället. Det brukar växa ikapp. Viktigaste är nog att hästen har rejäl tillgång till ett bra stråfoder. Som andra säger, kolla hur hästen ser ut i övrigt, pigg och glad, blank i pälsen?

Jag har en åring, ett halvblod. Han har fri tillgång på hö, och får fruktansvärt mycket kraftfoder, men ändå ser man revbenen på honom. (inte på långt håll!) Han mår dock väldigt bra, har glansig päls och lyckliga ögon. Jag tror inte att det alltid behöver vara så fel när en unghäst är lite tanig. Däremot är detr ju illa om hästen ser ut att må dåligt. Nu är det ju snart bete iallafall och då borde ju hästen kunna äta upp sig lite (om den bara blir avmaskad). Ha koll på hur hästen verkar må, men blanda inte in dig så mycket i onödan. Lycka till och mår hästen dåligt finns det ju jourer att höra av sig till! :)

Det tar mycket energi att växa och många unghästar är lite tunna. Visst de ska inte vara rent magra. Men jag säger som de andra. Kolla istället på övriga tecken på vanvård.

Jag tycker personligen att det är bättre med en något tunn unghäst än en för tjock unghäst.

// Anna

Tack för svaren...det tål att tänkas på.
i övrigt så verkar han nog må bra, men som sagt så ser jag bara honom när jag rider förbi...hon en till häst och sen inackorderingar, och de är verkligen inte tjocka men man ser inte revbenen på dem.
ingen av hennes hästar kommer gå på bete för hon har för många inackorderingar så hon har ingen hage att använda som beteshage.
men jag hoppas det blir bättre, ska som sagt ha det under uppsikt.

Om man läser vad som skrivits ovan så verkar det vara från individ till individ. När min häst var 1 år så var hon ganska benig och smal men när hon kom hem från betet hade hon växt till sig och blivit en riktig liten häst med muskler och allt. (Betet är lagom kuperat och lagom mycket gräs så att dom blir så där alldeles lagom i hullet)
När jag skulle ställa henne på stall igen pratade jag med Kraffts foderrådgivare som hjälpte mig att på ett ungefär lägga upp en foderstat som har fungerat bra. Nästan lite för bra... ;) för nu som tvååring har hon till och med blivit lite rultig :angel:, och det vill jag inte att hon ska vara.
Jag har i alla fall inte haft svårt för att få upp min unghäst i hull. :bump:

Vaddå "får mat". Är hästen smalare än den borde får den för lite, oavsett vad det står på säckar och rekommendationer. Hästarna är ju individer.

Jo, den "får mat" lite dåligt uttryckt kanske. Mer exakt vet jag inte, har inte pratat med henne om foderstater osv.
Men hon har precis sålt hästen till en 15åring som har den inackorderad hos henne, och jag tror inte de har foderstat till den.
och som många sa så är det från fall till fall svårt att få en unghäst "lite tjock". men nu när den fäller vinterpälsen så ser man tydligare och jag ska prata med henne igen, har själv inte haft en unghäst så jag är inte så insatt i det.
Men jag räknar foderstater till mina hästar och vet att det finns tillägg för unghästar osv.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka