Unghästar

D

Dammix

Har ridigt unghäst 1 gång, trodde det skulle va svårare.
Men tar det bara 6 månader att rida in en häst helt och hållet?
Om man räknar med allt man måste förbereda, hur gammal är hästen när det är bäst att börja rida in den?
Jag tror många skulle klara av att rida in en häst med bra hjälp :D

Sv: Unghästar

Jo fast en unghäst kan ju vara VÄLDIGT olik en annan, så bara för att det var lätt/ bra den gången med den hästen betyder inte att det är lätt. Det kan ta betydligen längre elelr kortare tid, det beror på hästen, och speciellt på vem det är som rider in och deras kunskaper och erfarenhet.
Ang. när det är bäst att rida in så beror det delvis på hur hästen är byggd, vilken ras och hur den växer, men jag föredrar att vänta tills dom är minst 3 och hellre 4 år innan man börjar rida in den. Sen får du också komma ihåg att bara för att den är inride betyder inte att mankan börja rida den som 'vanligt' efter det.
Om hästen växer, vilket dom kan göra tills dom är 7 år, så behöver man låta den 'vara ifred' och bara rida väldigt lätt eller inte alls, i perioder, speciellt första ett-två åren, så om man vill ha en häst att kunan rida som vanligt på är inte unghästar idealt, men som sagt det beror ju på erfarenhet på ryttaren med unghästar. Om man har vana att rida in så vet man ju hur det är, och samma om man har ridit många unghästar regelbundet tex. om man jobbar på stuteri, då vet man ju också.

JAg personligen älskar att jobba med unghästar, jättekul att utbilda etc, men jag rekommenderar det inte till folk som itne är vana, även att det ofta blir bra ändå, men det är inte lätt och det kan gå fel, så jag tycker det är bättre att ha vana först eller alternativt ha nog med pengar att kunna ta hjälp av en erfaren tränare under hela inridningen och efteråt, och sånt kostar, så det brukar folk inte tänka på jsut att det faktiskt blir ganksa dyrt med att 'ta hjälp'.

Jag tror också att många klarar av att rida in en häst med bra hjälp, MEN det är en stor skillnad mellan att bara rida in, och att sedan utbidla hästen. Stor skillnad, och jag tycker att hästar bör utbildas för at bli bra ridhästar generellt så därför är det bättre att lämna åt erfarna, eller ha råd att ta bra hjälp i flera år frammåt minst.

Hoppas det ger lite svar, sen är ju mina åsikter bara mina åsikter förståss, men jag har mycekt vana av att rida in och utbilda unghästar över åren, och helt ärligt så trodde jag inte att det var så mcyekt jobb som det är just att utbilda när jag var yngre. Dock är det min favoritsak numera att göra :)
Att utbilda kräver ju att man först både rider och förstår varför man gör saker och hur det påverkar hästen etc. , annars kan man itne lära den.

Det beror ju faktiskt väldigt mycket på individen. Vissa hästar mognar tidigare, andra senare. Vissa har jätte lätt att ta till sig nya saker, andra svårare. osv osv.

-moa-: Mycket bra svar! :)

Senast ändrad:

Har ridigt unghäst 1 gång, trodde det skulle va svårare.
Men tar det bara 6 månader att rida in en häst helt och hållet?
Om man räknar med allt man måste förbereda, hur gammal är hästen när det är bäst att börja rida in den?
Jag tror många skulle klara av att rida in en häst med bra hjälp :D

Ditt sista påstående säger jag rakt ut är totalt skogstokigt fel.

Visst klarar de flesta av att "rida in" en unghäst, spec om man har hjälp men varför dra gränsen vid "klara av"? Och vad innebär "klara av" för dig?

Själv är jag helt såld på unghästar, det finns inget som når upp till nivån att arbeta med unghästar för mig. För min del så ser jag mig som deras guide in i ridhästvärlden, min uppgift är att så bra som möjligt förbereda dem inför kommande uppgifter som vuxen ridhäst. Och detta innefattar precis allt, från att följa människan friktionsfritt till att ta kontroll över sin inneboende flyktinstinkt.

Det handlar inte för mig om att kunna sitta på dem, att få dem att acceptera bettet, att få dem att prestera bra på tester eller liknande utan just om att guida hästen till en trygg och självsäker individ som med sann arbetsglädje tar sig an de uppgfiter den ställs inför i sitt framtida liv

Det är för mig att "rida in" en häst och det ska jag säga dig är banne mig inget lätt.

Ang din tidsram så skulle jag vilja påstå att de flesta vettiga hästar inte är omöjliga att "rida in" på en eftermiddag, om man innefattar sadel, träns och styrbar i alla gångarter. Hästar är inte så korkade att de behöver månader av inlärning för att förstå vad man vill dem. Däremot tar det väldigt mycket kvalitetstid att rida in dem enligt min fetmarkerade mening.

Hoppas det inte låter för hårt men det är såhär jag ser på unghästutbildning :)

Jag är glad att du hjälper mig att förstå:D
Jag är rätt ny här och är lite trött och vimsig för tillfället :laugh:

som jag menar är att hästen ska kunna alla gångarten i lagom fin form och inte kasta av dig hela tiden :D

Måste bara helt hålla med The_Connemara, som uttryckte sig lite bättre än mig ;) (var trött hihi!) speciellt angående att förbereda hästen för framtiden som ridhäst. Att rida in är ju bra mycket mer än att kunna rida den i alla gångarter i unhästform etc, som Connemara säger, det innebär ju också om att hästen ska tycka om att arbeta och finna sig i alla situationer den kan tänkas komma i utan att bli stressad etc. Detta ingår i vad jag kallar 'utbilda' , och jag tycker som sagt det är jättekul att jobba med sånt men det är bra mycekt svårare än man kan tro innan man vet.

Lilla-Vita: Tack :) (även om det var ofurmulerat hihi, jag var astrött och deckade vi 6 sen haha!)

okej, jag lär mig mycket om det ni skriver så tack så mycket och fortsätt skriv :D jag lär mig jätte mycket av er, särskilt av dig moa :D

Jag skulle vilja säga att långt ifrån alla hästar går att rida in (på ett humant sätt) på 6 månader.

Jag har själv stött på flera.
Bl.a ett sto som var mycket välhanterad från marken, van vid sadel samt att ägaren hängde på henne.
Hon fick ryttare för första gången ett par månader innan hon fyllde 3.
Hon var fysiskt sett väldigt välutvecklad, men inte redo mentalt.
Under hela det året gjorde hon allt för att få av sin ryttare.
Hon hann sätta skräck i in/tillridare (en med ett ganska bra rykte vågade inte rida henne), och slängde dom i backen fler än en gång.
Jag följde allt på ganska nära håll (från marken :D).
Hon fick en lång vintervila, därefter började jag hålla på med henne, sen åkte hon iväg till en ny inridare, där med lyckat resultat.
Hon var mer mogen då, och blev en riktigt trevlig häst.
Hon var definitivt inte inriden på 6 månader ;)

Min egna har stått ganska ohanterad i hela sitt liv, därav tar vi det lugnare.
Jag började skritta på henne i augusti, då var det hopp och flyg åt alla håll.
Nu går hon fram nästan överallt med mig på ryggen, och har börjat att trava med ryttare.
Så, ja, efter 7 månader går hon i skritt och trav.

Visst, du kan slänga dig upp och rida hästen i alla gångarter på en vecka, men hur hälsosamt är det?
Det är viktigt att hästen har muskler när den börjar ridas in, sen så får man tänka på att det är inte bara musklerna som ska hänga med, hästen har ett skelett också.
Om jag inte är helt ute och cyklar så "byter" hästen skelett varannat år (rätta mig om jag har fel), så det tar i praktiken hästen två år att vänja sig vid den påfrestningen.

Jag är inte dum, jag tänker på hästens bästa :D
Om det tar ett år innan jag kan hänga på hästen utan att den blir jätte stressad låter jag det ta ett år :love:

Ja, den kan ju va typ 7 år men iaf så blir den en bättre häst om man väntar tills den är redo :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama