unghästar

F

farrebarre

Hej!
Jag har några frågor om unghästar.
Jag har aldrig hållt på med unghästar förut men jag har ridigt till en 8
årig travara som kom från banan och det var väldigt roligt.:D Tror ni att jag skulle kunna rida in en unghäst med hjälp från en gätte, gätte duktig unghäst tränare. Jag har ridigt san jag var 4år och nu är jag 13år, jag har ridigt western, kört, hoppat och ridigt dressyr. Jag har också haft ett flertal foder och sköthästar som jag har ridigt lektioner med.
Skulle vara hämst glad för svar:D
Vet inte om jag har skikat detta rät. //farrebarre

Sv: unghästar

min första tanke när det gäller din ålder så nej. skaffa en äldre häst istället för en unghäst. jag tycker att det krävas lite mer erfarenhet än att ha ridit en travare.

min första tanke när det gäller din ålder så nej. skaffa en äldre häst istället för en unghäst. jag tycker att det krävas lite mer erfarenhet än att ha ridit en travare.

Jätte glad för att du svarade:D
Har du några tips på hur jag kann lära mig mer om unghästar.
Glad för svar //farrebarre

varför ska åldern få bestämma om h*n klarar det eller inte?
h*n kan ju ha rätt så mycket erfarenhet ändå, och dessutom får h*n ju hjälp.

känner du att du klarar av hästen med den hjälp du får så tycker jag du ska ge det en chans.

Citat:
Ursprungligen postat av mizz_perfect

varför ska åldern få bestämma om h*n klarar det eller inte?
h*n kan ju ha rätt så mycket erfarenhet ändå, och dessutom får h*n ju hjälp.

känner du att du klarar av hästen med den hjälp du får så tycker jag du ska ge det en chans.

Tack så jätte, jätte, jätte mycket för dit svar:D//farrebarre

Jag håller med Eccentric!

Tycker inte din ålder är avgörande, snarare vana och kunskap. Med tanke på din bristande vana så får du ju se om du klarar ut det, var försiktig och skulle det inte funka är det bara att inse sina "begränsningar" :) Men med hjälp från en kunnig människa, lite vilja och mycket tid/tålamod, så ser i alla fall inte jag något hinder till att du inte skulle klara det!

(själv skaffade jag en unghäst i juni, endast tre år gammal och det var min första egna häst någonsin. Jag har noll vana av unghästar, bara hört att de "ska" vara jobbiga. Detta var dessutom en problemhäst som skulle slaktas, så... Hade jag frågat folk om det var smart att köpa denna häst med så lite vana hade INGEN tyckt att det var ett bra val...)

Lycka till!

Jag skulle inte råda en trettonåring att köpa en unghäst. Jag har själv gjort den missen vid sjutton år ålder då hade jag ändå ridit in min ena ponny samt jobbade på ett tillridning/försäljningstall och pysslade med det dagligen. Visst var min häst ovanligt svår men det var ju inget man kunde veta från början. Det är stor skillnad på häst och ponny. Jag hade gjort mycket för att köpt en läromästare i stället det inser jag i efterhand. :p

Jag håller med Eccentric!

Tycker inte din ålder är avgörande, snarare vana och kunskap. Med tanke på din bristande vana så får du ju se om du klarar ut det, var försiktig och skulle det inte funka är det bara att inse sina "begränsningar" :) Men med hjälp från en kunnig människa, lite vilja och mycket tid/tålamod, så ser i alla fall inte jag något hinder till att du inte skulle klara det!

(själv skaffade jag en unghäst i juni, endast tre år gammal och det var min första egna häst någonsin. Jag har noll vana av unghästar, bara hört att de "ska" vara jobbiga. Detta var dessutom en problemhäst som skulle slaktas, så... Hade jag frågat folk om det var smart att köpa denna häst med så lite vana hade INGEN tyckt att det var ett bra val...)

Lycka till!

Tack för att du svarade:D Hur går det med din 3åring.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
R
Ekonomi & Juridik Har lyckats hamna i en riktigt tråkig situation som ja inte vet hur ja ska ta mej ur / gå till väga... Köpte i oktober hem ett...
Svar
18
· Visningar
2 678
Senast: Jullis
·
J
Träning Skulle ni kalla mej för rutinerad ryttare? Jag började att rida på en skenande shettis när jag var 5 år och hade aldrig ledning utan...
2
Svar
29
· Visningar
3 083
Senast: LoveMyHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter