Unghästar...

I

insoumise

Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en häst igen. En unghäst har jag tänkt, dels för att min kompis har en ettåring och dels för att jag haft en etåring tidigare som det fungerade bra med. Nu känner jag mig dock lite villrådig och börjar fundera på om det är rätt för mig ändå...

Jag är lugn med hästarna, men kan ibland bli rädd för hästen om jag känner mig osäker på den. En häst som jag tittade på för ett tag sedan var först hur snäll som helst men började sedan att ställa sig på bakbenen och springa i en hetsig volt runt mig och jag kunde inte få kontakt med den. Efter ett tag bet om mig t.o.m i armen! Det var uppenbart att hon var orolig och osäker på mig...

Hon bet på samma sätt efter hästarna i hagen. Kan det vara så att hon bara var inne i en period av "testa sin rangordning" vilket både de andra hästarna och vi fick känna av... och hur hanterar jag en häst som gör så i så fall?

Annars var hästen hur bar som helst och ägaran sa att den aldrig hade bitits innan! (och jag tror dem!)

Varför gjorde den så denna gång med mig då? Hur skulle jag ha betett mig?


Tacksam för hjälp och idéer! :confused:
 
Sv: Unghästar...

Köper man unghäst får man räkna med bakslag lite då och då, de är ju inte "färdiga". Köper jag unghäst så är det faktiskt endast för att "färdiga" hästar är så himla dyra. Drömmen för mig är att få en "färdig" häst serverad- som kan allt och har haft en bra relation till människor.... men det där är ju så olika. En del personer tycker ju att det är unghästen som är det roligaste- när man får jobba, utvecklas, se framstegen men också givetvis ta bakslagen. Varför vill du ha en unghäst?
 
Sv: Unghästar...

Jag köpte min häst som föl och det va det bästa som jag kunnat göra. Han har fullt förtroende för mig och följer mig som en hund. Han litar på mig till 95 %. Han till och med gnäggar när man kommer till stallet. Skit kul!!!!! Visst är det jobbigt och svårt med unghäst ibland men har man bara tålamod och kunskap så är det hur kul som hällst.
 
Sv: Unghästar...

linus11 skrev:
Jag köpte min häst som föl och det va det bästa som jag kunnat göra. Han har fullt förtroende för mig och följer mig som en hund. Han litar på mig till 95 %. Han till och med gnäggar när man kommer till stallet. Skit kul!!!!! Visst är det jobbigt och svårt med unghäst ibland men har man bara tålamod och kunskap så är det hur kul som hällst.

Det är precis därför jag vill ha en unghäst. Då vet man att man får en häst som är helt oförstörd och som inte har några dåliga erfarenheter av människor... det jag dock oroar mig för är om JAG inte lyckas få hästens respekt och tillit...

jag ska nog försöka att skaffa mer kunskap innan jag köper häst igen... och precis som någon annan skrev: priset är extremt avgörande ju! Och unghästar är så otroligt mycket billigare, fel anledning jag vet, men vad göra?? :crazy:
 
Sv: Unghästar...

Anledningen att det finns så jäkla mkt skithästar i Sverige är just för att folk tänker så som du gör. Unghästar är billiga, men man tänker inte på vilket otroligt jobb de tär, man tänker inte på vilka konstnader det får när man ska rida in dom sen man tänker inte längre än näsan räcker.

Usch, blir så arg...
 
Sv: Unghästar...

Var tog din förra åring vägen?

Rider du kontinuerligt? Om inte, så undrar jag hur du ska klara av inridningn.

Köp en äldre häst som du kan börja rida på o inte bara dutta o pyssla i 2 år.

Det låter inte som du har ngn större erfarenhet av hästar o en unghäst måste fostras rätt, för att senare fungera i all hantering/ ridning.

Det är lite som att skaffa en bebis- för att de är så gulliga.
Sen då?
 
Sv: Unghästar...

Jag har haft häst i tio år och tränat och ridit in ett connemarasto tidigare, men hon var liksom mycket lugnare i sitt sätt än de jag tittat på nu... jag tror att jag blev lite lurad av henne... :crazy:
 
Sv: Unghästar...

En annan grej.... är ni mest intresserade av själva ridningen? Det har aldrig rikitgt varit min grej. Jag vill nog mest hålla på med hästar för själva markträningen och så... har aldrig varit jätteintresserad av att bara rida... hästar är så mycket mer tycker jag...
 
Sv: Unghästar...

Jag tro nog mycket väl att du skulle klara av att ha en unghäst.
Det skiljer ju massor från häst till häst.
jag har haft unghästar som varit rena helvetet, samtidigt som jag haft dom som inte krånglat det minsta och varit hur lätta som helst att hantera och rida in.
Det gäller bara att leta tills du hittar den rätta.

och om man har en unghäst och planera gå på kurser odyl under tiden lär man ju sej massor, man kan lära sej tillsammans med hästen.
 
Sv: Unghästar...

Uppsnarjd skrev:
Jag tro nog mycket väl att du skulle klara av att ha en unghäst.
Det skiljer ju massor från häst till häst.
jag har haft unghästar som varit rena helvetet, samtidigt som jag haft dom som inte krånglat det minsta och varit hur lätta som helst att hantera och rida in.
Det gäller bara att leta tills du hittar den rätta.

och om man har en unghäst och planera gå på kurser odyl under tiden lär man ju sej massor, man kan lära sej tillsammans med hästen.

Det är så jag tänkte.... men jag tror också att det precis som du säger gäller att hitta den RÄTTA hästen. När jag tittade på min förra häst så var liksom allt perfekt från början. Hon kom fram i hagen och lade sitt huvud på min axel som för att säga: hej, köp mig! :)

Nu ska jag ta det lugnt med letandet ett tag och ägna min kompis ettåring lite tid under tiden :idea:

Tack också för att du tror på mig!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp