Unghästar...

K

Krizz

Rider medelhård dressyr på en 4-årig varmblodsvalack ca 2ggr i veckan, ca. 15-20min skritt, uppvärmning med mkt övergångar från trav till skritt, halter, lättridning när jag rider i trav (har inte börjat med galopp än) Sammanlagt rider jag ca. 40-50 min beroende på hur länge jag skrittar men själva träningen ligger på 30-40 min, Tillägger också att hästen inte travtränats spec. mkt är riden ca. 1 mån..
Är detta ett bra träningsupplägg? Kommentera!
Förresten vid vilken ålder kan man börja med att rida mer på volter, böjt spår?

Tack på förhand! :D :banana:

Sv: Unghästar...

det beror på underlaget du rider på och hur stabil hästen är i benen.
ålder spelar ingen roll när du skall börja rida på volter och böjt spår. du skall känna att hästen är stabil nog och med hjälp av dig hitta balans o rytmen.

hur tränas den annars?
och hur ofta?

eftersom det bara är en 4 åring så hade jag minskat tiden på passet.
rid 15-20 minuter mer intensivt (ej hårt men arbete) där du fokuserar dig på kanske två saker du vill ha igenom, när detta går bra slutar du och klappar om hästen o skrittar om.
hästen blir mer posetivt inställd till arbetet och förstår mer,än om du harvar runt i 30-40 minuter och försöker tvinga igenom ngt.

Träning i helgen, och då ser jag att 5 åringarna (som varit i gång länge) endast tränar 30 min pass.. så din 4åring som bara varit riden 1 månad ska du nog ta det lungt med.. om jag bara ridit min häst i en månad i hela dens liv skulle jag nog inte heller rida så himla mkt på böjt spår redan..

Jag rider honom i ridhus på mjukt, sviktande mkt bra underlag. Skrev lite otydligt om ja skriver såhär: Jag rider mellan 30-40 min men då är även inräknat framskrittningen på ca. 15 min före och 10 min efter så själva tränandet håller på i 10-20min... :smirk: ;) Det varierar...Är detta för mkt? :crazy: skrittar oftast fram och av utomhus i skogen...kan även gåendes skritta av han ibland...

Tackar så mycket... :) :bow:

aha, du det låter genast mkt bättre! Du känner nog själv också vad som känns lagomt, även om det oftast är lätt att jobba en unghäst lite för länge, för de är ju så kul när det går framåt!
Är säkert jättebra å skritta av dom gåendes, det brukar jag göra med min gamling med, känns som att det borde vara skönt för deras ryggar! Men jag vet inte, bara en tanke!
Lycka till!

Jag tycker också att kortare pass är att föredra, och att du värmer upp honom i longering med mycket lösa inspänningstyglar som bara ska ge honom en ram att jobba i. Alternera med tömkörning och uteritt i terräng. Voltarbete går nog bra, man bör väl bara ha tillräckligt med framåtbjudning och balans och rida på stora volter. Det är bra att börja galoppera på lina så att han får bygga muskler utan ryttare. Jag gillar också som någon skrev att skritta av dem gåendes lite då och då!

Tycker också att ditt upplägg låter bra och vill eg. bara hålla med bollen om att utfärda en varning om att hålla på för länga för att det är så kul. Har själv en mkt positiv 5-åring och ibland är det svårt att stoppa i tid när det går så där jättebra för att man helt enkelt glömmer bort tiden.

Har haft hjälp med henne en tid och då har hon nog fått gå lite för hårt så nu har hon fått en välförtjänt vila i två veckor. Så nu busar hon i hagen med polarna i stället för att tänka på jobb. Vill ju inte ta bort hennes positiva inställning till "jobb". När jag sedan sätter igång själv igen tänker jag vara mkt uppmärksam på att inte jobba för länge eller gå för fort fram. Man vill ju ha en häst som håller...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar