En ettåring är ju i många avseenden bara en "bäbis" ännu.Det sliter lite på hästarna att springa runt på en volt och tids nog komer den att hinna med det också.
Träna i stället med att gå ut och gå promenader i skog och mark, så han lär sig lyfta fötterna i terrängen. Du kan även träna att göra halt och sätta i gång i skritt igen. Använd gärna rösten Ptro=halt, smackning = gå t.ex.
Promenaderna ska inte vara mer än ca 20 min två till tre gånger i veckan tycker jag.
Korta stunder bara lite då och då. Det finns ingen snledning att träna sönder en häst de lär sig ändå.
Så här ser min "utbildningsplan " ut.
1År. Träna på att gå promenader i grimma.Stå uppbunden. Lyfta hovar. Att bli ryktad m.m
2 år: Vänja sig vid träns (går med de äldre ett åringarna också). Lära sig att ha saker på sig som tömkörningsgjord. Filtar m.m. Bli tömkörd. lätt löshoppning. Även här gäller det med korta pass några gånger i veckan.
3 åring. Longering samt på börja inridning.
Detta gäller alltså om de inte ska visas i tre års test eller liknande. Då börjar jag lite tidigare men i MYCKET korta pass.
Angående att han inte vill bli uppbunden så finns det olika sätt att gå till väga. Beror ju lite på hur hästen reagerar o.s.v.
Din häst hade blivit skrämd men går att binda upp. Bind upp den korta stunder under uppsikt. Ge den något att tugga på t.ex hö, så får den annat att tänka på.
Annars tror jag att det kommer att lösa sig om ni bara ger det lite tid. Snart märker han att det inte är farligt.
Lycka till!