Unghästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
B

Battin

Hur tränar ni upp era unghästar fram till premieloppet? Metoder? Tid?

Sv: Unghästar

Alla gör nog olika, de jag har jobbat hos, och då har man ju gjort så själv också, har kört in hästarna efter betet i augusti-september och börjat köra 3-4 km varannan dag för att sedan succesivt öka till att jogga 1-1,5 mil varannan dag. När hästen har klarat det, vilket naturligtvis är olika på olika häst och beroende på om man stött på några problem, så har man lagt in rakbaneintervaller, då är vi oftast inne i december-januari, börja med 4 intervaller i 1.45 tempo för att sedan framåt juni ligga på sex intervaller 1.30-1.40.

Sedan har jag även arbetat hos en tränare som efter mängdträningen enbart kört heatträning på bana, det funkade det också... Mängdträningen är viktigast, så grundkondition, lungor, hjärta, senor och ligament vänjer sig vid hårdare och hårdare belastning.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: Tora
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 294
Senast: Sel
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka