Sv: unghästar som växer ojämt!
*knapplån*
Jag får heller inte riktigt ihop det...
Jag har haft två som har växt "med baken först", men ingen som växt ryckvis och ojämnt.
En föddes i en årskull om tre stoföl med samma pappa. Hon var rejält överbyggd redan när hon kom ut ur magen. De andra två (som växte helt jämnt) var jag periodvis orolig över att de inte fick tillräckligt och ökade på deras proteingivor så mycket det gick, men just den här donnan hade hela tiden ett mycket bra hull (på gränsen till övergödd) och rejäla muskelfiléer. Hon är idag tre år och är helt jämn nu. Fortfarande i rejält hull och kommenteras av equiatrikern som ovanligt välmusklad för att vara en unghäst som bara går och dräller i hagen.
I år har jag också en likadan, den här gången född i en årskull med tre hingstar. Två med samma pappa och den tredje med en annan. Men den här gången är det varken den med samma mamma som stofölet eller den som växer snabbast och varit varken tunnast eller tjockast. De får fri tillgång på ett hö med 77 i protein + 1 kg lusern och 1 kg havre. De är ute i stoooora hagar 12-13 timmar, gick med mammorna och diade dagtid till de var 11 månader (heltid till de var 7 månader). De är alla just nu i normalhull och med bra muskelmassa. Jag kan faktiskt inte förklara det. Jag ser inga gemensamma nämnare.
Förra året var jag på Karl-Henrik Heimdahls seminarium på Hästmässan i Västerås och då ställde jag frågan om det finns några samband med överbyggda hästar under uppväxten. Han sa att han bara hade lagt märke till att det var vissa blodslinjer som kunde växa så. Han såg inga andra samband, men då syftade vi enbart på det resultat det gav när de blivit vuxna (typ höjd, hållbarhet mm). Vi förutsatte nog båda att de fick ordentligt med mat.
Jag tror säkert att dålig utfodring kan ge överbyggda hästar, men jag tror även att det kan finnas genetiska orsaker också.
Carina på Silver Arabians