unghästar som växer ojämt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kskemilie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 277
Sv: unghästar som växer ojämt!

Det är klart att det mesta styrs av gener. Att foderstat skulle ligga bakom unghästar som växer ojämt låter som en skröna.

Tillväxthastigheten styrs av gener.
Men får hästen inte det bränsle som behövs för att bygga i den takten så växer de ojämnt.
Får de det de behöver så växer de jämn, och ibland även riktigt snabbt.
Jag kan inte förstå dom som genom att bromsa foderintaget försöker få hästen att växa saktare, än vad generna vill.

Tillväxthastigheten styrs av gener.
Men får hästen inte det bränsle som behövs för att bygga i den takten så växer de ojämnt.
Får de det de behöver så växer de jämn, och ibland även riktigt snabbt.
Jag kan inte förstå dom som genom att bromsa foderintaget försöker få hästen att växa saktare, än vad generna vill.

Jag förstår inte hur du kan påstå det kategoriskt. Min unghäst vräkte vi i mat och hon växte ojämnt ändå. Den lille blir sannolikt inte särskilt stor, och han växer jämnt (fast jag önskar att kunde vara lite överbyggd).

Det beror på foderstaten. Och det är ju protein unghästen behöver! Jag hade en unghäst som jag öste på foder för jag tyckte inte han var "fin" och vitaminer och gud vet vad allt han fick, extra avmaskningar mm. Han växte ojämnt, blev 173 och fick osteochondros. Jag pratade med veterinären om det och hon sa att det "kunde" ha att göra med fodret. Han hade behövt mer protein under uppväxttiden. Och då fick han ändå bra mycket mer än vad de olika foderstatsprogrammen rekommenderade. Det är jättesvårt!

Jag kan tillägga att min häst var ful som åring men som tvååring (fortfarande överbyggd) var han i övrigt jättesnygg!

Men på senare tid har jag hört av vet. att utfodringen inte har betydelse för osteochondros.

Men det skulle ju vara ganska ironiskt om man såg sin ungäst som kanske då växer jämt o påstå att det är för att den får rätt foderstat! Jag menar en "jämnväxande" häst kan ju också vara helt felaktigt utfodrad och kanske ev vara mager etc! Jag har tidigare hört från många håll att man ser storvuxna hästar tar längre tid på sig och kanske också växer lite med baken före mer än andra (?)

Han växte ojämnt, blev 173 och fick osteochondros.
Men på senare tid har jag hört av vet. att utfodringen inte har betydelse för osteochondros.
Någon som läste i Ridsport numret före avelsextra, teorin om att bl a tidigt födda föl löpte större risk för OCD just pga den ojämna tillväxen och för lite rörelse? Föl födda tidigt på året tillbringade mer tid i boxen än föl födda senare på året pga väderleken, de får röra för lite på sig och när stoet sedan kommer på bete skjuter de iväg igen i tillväxten beroende på allt grönfoder, kort sammanfattat. Jag har inte sett att någon här på forumet har kommenterat teorin men det låter vettigt i mina öron. Enligt den teorin så löper då unghästar med ojämn tillväxt större risk för OCD än de som växer jämnare.

större risk? Möjligtvis, men med tanke på hur många unghästar som är något till lite mer överbyggda under sin uppväxt skulle vi ju ha massor av OCD hästar, visserligen så ser man ju inte heller av symtom på alla hästar som har det..

Håller med,det är rätt befängt på nått sätt,men tja,om de är jämna i tillväxten,har ett bra hull osv. så känns det ju rätt konstigt att den "lilla" utav 3 hästar är den som fodras fel..

Bild på 2-åringen (50% fullblod),tagen förra helgen vid flytt till nytt stall.. (Och ja hon är både skitig och luden,har kallstall)
http://i3.photobucket.com/albums/y53/grevagarden/070331/IMG_3291.jpg

Bild på min stora 1-åring,tagen idag,syns kanske inte så tydligt,men hon är hemskt svårfotad då hon hela tiden ska vara med i kameran..
http://i3.photobucket.com/albums/y53/grevagarden/IMG_3397.jpg

Och den "nyaste" bilden på den lilla 1-åringen..
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/IMG_3007.jpg

En äldre bild
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/070102/IMG_0840.jpg

Nu verkar det som om det är två olika saker som disskuteras som ojämn tillväxt. Dels de som bara växer i perioder och dels de som växer före med baken. Stor skillnad här tror jag. De som du nämner som rasar iväg på höjden av betet, ja de är nog felaktigt fodrade innan, men de som hela tiden växer i jämntakt men i "ojämn" takt kroppsligt alltså blir överbyggda med jämna mellanrum (även om de växer konstant i jämntakt höjdmässigt), det är dessa som jag tror är genstyrda och inte foderstyrda.
En unghäst som är rund och fin något åt det fetlagda hållet, rejält musklad med ordentliga rygg/gump filéer och som växer stadigt på höjden men just är överbyggd till och från utan att någonsin tappa hull muskelmassa har jag mkt svårt att tro att den skulle få för lite protein.

Har nu kollat i min bok (som är fö kanon) "unghästar" av Ingrid Andersson & Charlie Lindberg (Lindberg är veterinär) Citerar av hans bok s 33 "Veterinärens råd" "Bli inte bedrövad om ettåringen ser lite kantig och valpig ut - med högt kors, låg manke och skrangliga ben!" "De hästar som ser ojämna ut under uppväxten är ofta de bästa till slut, medan däremot de som är jämna modellhästar redan från början tenderar att bli "burkiga" (alltför korta och kompakta.)" Citat slut. :idea:

• Gilla
Reactions: Amk

Jag förstår inte hur du kan påstå det kategoriskt. Min unghäst vräkte vi i mat och hon växte ojämnt ändå. Den lille blir sannolikt inte särskilt stor, och han växer jämnt (fast jag önskar att kunde vara lite överbyggd).

Det finns mat och sedan finns det mat...så vad var det innehållsmässigt för något du vräkte i lillen??

Är också helt på CK s linje.
Hästar växer punkt slut.
Att se till att inte rubba tillväxten genom nedstrypt näringsinnehåll är superviktigt.
Och ja, överbyggdhet ÄR ett tecken på ett ojämt intag av näring.

Sedan kan vi återgå till lösa benbitar..
Hur många halvblodsuppfödare friröntgar sina hästar oavsett försäljning eller inte????
Hur bra koll är det på den fronten??
Friröntgas fölmärrarna??

AM

Men om du ger den som du tror blir stooor mer kraftfoder så ska du se att den växer jämnare.

Nja det går inte att trycka i honom mer mat än vad han redan får. Dessutom så får han nog med protein så det räcker för all framtid. Bara genom ensilaget så får han i sig 730gr sm Rp (welsh ponny) så han får knappast för lite protein då han även får krafft foder vid sidan av 3 ggr/dag. Ökar jag proteingivan så blir han uppdriven i kotorna.

Ökar jag proteingivan så blir han uppdriven i kotorna.

Det där är något jag har funderat på länge om..
Vi fodrar ju på våra ungar ganska skapligt. Har stenkoll på foderstat och vi har inga överbyggda hästar..
Ex så hade vi förra året inte så bra grovfoder. Låg på nedåt 35 smrp och lågt ts.
Dom fick ett kilo havre, 1 kilo Breed, 1 kilo luzern och sojaskrå.Hösilage fritt.
Dom höll sig i lagom hull och var fina och musklade.
Tillägga kanske att våra går på lösdrift. Och är aldrig instängda nattetid, som många gör.
Har aldrig någonsin sett en travarunge med uppdrivna kotor..

Däremot väldigt ofta på halvblodsföl...
Jag får liksom inte ihop det hela.....:confused:

Är dom både fel-fodrade och får stå på box för mycket??

Undrar bara.....

AM

Det kan jag inte svara på då jag inte föder upp klenbeningar längre. MEN denna pojke blev rejält uppdriven i kotorna i somras när han gick på bete brevid sin mamma som mjölkade ur sig själv.

Jag tycker att detta är mycket märkligt! Jag har sett hur mkt unghästar som helst som varit överbyggda då och då, och det har inte sets onatuligt! Jag rådfrågade även min veterinär (mitt sto är från o till överbyggd bak) min veterinär sa att det var inget jag skulle bekymra mig över, det är naturligt och fick även kommentar om att hon var bra i hullet, fina ben mm. Att man skulle mata mer o sen skulle det "gå över" tycker jag låter befängt!

Det finns mat och sedan finns det mat...så vad var det innehållsmässigt för något du vräkte i lillen??
Är också helt på CK s linje.
Hästar växer punkt slut.
Att se till att inte rubba tillväxten genom nedstrypt näringsinnehåll är superviktigt.
Och ja, överbyggdhet ÄR ett tecken på ett ojämt intag av näring.

Hon fick en analyserad foderstat.
Överbyggd = ojämt näringsintag, says who?

*kl*

Jag tycker det är intressant med flera teorier här! :idea:

Jag har svårt att tro på de enkla sanningarna "jämn tillväxt = liten häst och ojämn tillväxt = stor häst" och också "unghästar ska vara fula, annars blir de inte vackra som vuxna".
Vad finns det för forskning om det?

Jag har en 1 år och 10 månaders halvblod som är 167 hög redan, men jämn i tillväxten åtminstone sedan jag köpte henne som åring (153 hög).
Jag har svårt att se att hon ska bli liten som redan är 167 hög! ;)

Det finns nog inga enkla sanningar, och troligen inte heller några vetenskapliga belägg med bra forskning till grund utan mer ett flertal olika teorier?!

Jag TROR det kan ligga något i att för lite mat = ojämnare tillväxt?
Känns det inte ganska logiskt?

Å andra sidan så är ju inte ojämn tillväxt = för lite mat någon sanning heller, det är en möjlighet att det beror på detta men kan också bero på något helt annat?!

(angående min egen lilla blev hon för tunn ifjol på bete, och såg då också ganska ojämn och outvecklad ut. Så länge hon får MYCKET mat att växa av så har hon sett jättefin ut och inte varit särskilt ojämn eller "ful"... Men jag har inga vetenskapliga belägg för att min teori stämmer)

Det skulle jag också vilja veta!!:smirk:

Svar JohannaB: Din var ett år när du köpte, och så har hon troligen också växt det mesta redan (asså hon kan varit ojämn innan?!) Ojämn vad som diskuteras från början var överbyggd, inte ojämn i hull eller muskelmassa, missförstod jag dig kanske?

Att en häst får en uträknad, analyserad foderstat betyder ju inte automatiskt att den får vad den behöver?

Jag litar absolut inte så på tabellvärdena att jag törs fodra unghästar, och inte heller vuxna hästar efter dom....

Jag skulle tippa på att många hästar kräver i alla fall 1,5 ggr de värdena.

Det verkar vara en lite upprörande teori det här? ;)

OK, överbyggd = ojämnt näringsintag finns det såvitt jag vet ingen forskning som stödjer.....

Men ojämnt (för lågt) näringsintag = möjlig ojämn tillväxt?

Låter det inte logiskt att för lite mat kan påverka tillväxten??

En så enkel teori tycker jag är ganska lätt att acceptera?
Men det verkar inte som om ni anser att näringsintag alls påverkar tillväxt?
DET kan vi väl åtminstone vara eniga om?

Sedan är det ju knappast den enda faktorn som påverkar hur hästen växer; vi har en genetisk faktor och sedan kan vi lägga till sjukdomar, stress och fysisk aktivitet osv osv osv...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 101
Senast: lilsan
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 740
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka