unghästar som växer ojämt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kskemilie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 277

kskemilie

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter på föl/unghästar som växer ojämnt? Har de blivit större/mindre eller andra avvikelser jämfört med föl/unghästar som växer jämt (asså överbyggda etc)

Sv: unghästar som växer ojämt!

Dom jag har haft som varit väldigt jämna och fina under hela uppväxten har blivit små. Dom som växt lite mer ojämt har blivit större.
Vet inte om detta stämmer generellt, men hos mig har det varit så.

Ston verkar växa ngt jämnare än hingstar, vet ej varför.

intressant! Nån mer som har erfarenheter likt dessa? Mitt eget ettåriga sto växer mkt ojämt, har gjort det rätt länge, men utan att man ser andra avvikelser, inte minst blir man ju nyfiken på om hon blir stor?! Har hört det från en del...

Min erfarenhet säger två saker om detta. Det ena är att föl som hela tiden är vackra och jämna blir inte så stora och föl som växer ryckigt i perioder de blir ofta lite större.
Det andra är att är tillväxten mycket ojämn så får unghästen troligen fel sammansatt foder. Då påverkas inte storleken på samma sätt utan den kan istället bli lite mindre och vara sen i sin utveckling.

Växer de ojämnt så är det oftast av en anledning, felaktig foderstat.:cool:
Att det är de som blir stora oftast är de som växer ojämt beror givetvis på att de behöver mer mat, men får lika lite/mycket som den som ska bli mindre.

Även den andra teorin, att hingstar växer ojämnare, beror även det på att de kräver mer mat än stofölen, då de lattjar mer.

Växer de ojämnt så är det oftast av en anledning, felaktig foderstat.:cool:

:crazy:
Då måste jag fundera på vad jag gör för fel helt enkelt.
Jag har två 1-åringar (IC/Tinker) som är närbesläktade (den ena är helsyster med pappan till den andra).
Föl nr 1 är just nu 139 cm i mkh och 143 cm över rumpan och föl nr 2 är 146 cm både över manken och rumpan.

Det skiljer 1 månad mellan de och de får lika mkt kraftfoder och fri tillgång på grovfoder..(Bägge två är jättefina i hull och pälsar m.m)
Nån som har nått förslag på vad jag isåfall ska ändra på?

Våra unghästar har växt ganska jämt. Men i 2-årsåldern har endel varit överbyggda bak. Våran störrsta är 170cm. Har inte märkt att hon har varit mer överbyggd än ngn annan.
Jag tror också att det kan bero på foderstaten. Jag har hört att om man ger unghästar för mkt mat. Växer dom snabbt och blir lätt överbyggda och kan bli svagare i skelettet.
Men jag är ingen expert på detta!! Lagom är bäst!! :D

KL
I år har vi 2 unghingstar som får ng lika med mat, fri tillgång på bra ensilage. Den ena växer långsamt och jämnt medan den andra som blir stooooor växer ryckigt och ojämnt.

Men om du ger den som du tror blir stooor mer kraftfoder så ska du se att den växer jämnare.

Men om man kollar på mina då,där den mindre växer ojämt och den stora växer jämt? :crazy:

Då ökar du fodret till den som växer ojämt. Min erfarenhet är att man ska ta uträknade foderstater till föl med en nypa salt. Visst ska man hålla balansen under kontroll, men man ska inte vara rädd att trycka i dom ordentligt med mat, speciellt när man märker att de drar iväg ojämnt.

Hmm... Jag vet inte kanske kan bero mkt på anlag hos din häst. Våra är efter samma sto familj. Kan vara därför vi inte har haft så stora problem med detta. Men våra växer väldigt sakta.

Men det som samtidigt talar emot att det skulle vara pga foder är ju att även när de diar växer ju vissa så, mina har hela tiden pendlat mellan överbyggda och inte båda kommer att bli stora och är ju mkt närbesläktade. Båda stona gav sina ungar rejält med mat speciellt den yngstas som var en riktig mjölkko ändå växte hon hela tiden "ojämt" och har fortsatt att växa på samma sätt hela tiden, båda håller en jämn takt växer alltså inte ryckvis i perioder utan följer hela tiden samma mönster växer sig upp en bit högre bak och sedan kommer fronten ifatt osv. Och ingen av dem kan heller kallas smal precis utan jag tittade precis på dem och funderade på om jag skulle behöva sänka maten börjar klart bli för tjocka nu när gräset också har kommit.

Men det som samtidigt talar emot att det skulle vara pga foder är ju att även när de diar växer ju vissa så, mina har hela tiden pendlat mellan överbyggda och inte båda kommer att bli stora och är ju mkt närbesläktade. Båda stona gav sina ungar rejält med mat speciellt den yngstas som var en riktig mjölkko ändå växte hon hela tiden "ojämt" och har fortsatt att växa på samma sätt hela tiden, båda håller en jämn takt växer alltså inte ryckvis i perioder utan följer hela tiden samma mönster växer sig upp en bit högre bak och sedan kommer fronten ifatt osv. Och ingen av dem kan heller kallas smal precis utan jag tittade precis på dem och funderade på om jag skulle behöva sänka maten börjar klart bli för tjocka nu när gräset också har kommit.

Stona kan ha olika bra kvalité på mjölken.

Just stoet till den lilla hade uppenbarligen superkvalite på sin mjölk då hon växte alldeles för fort och trots det hela tiden var åt det fetlagda hållet. Stoet är bara 7 år så enligt alla tabeller så ligger hon i den grupp som just har som allra mest näring i sin mjölk vilket också uppenbarligen stämde. Så nej jag köper faktiskt inte den biten rakt av med foder, jag tror nog mer på att det är generna som avgör hur de växer, man ser ju samma fenomen även i senare skede på unghästarna att visa växer upp bak först även om de är klart övergödda och därmed inte har några brister i foderstaten. Om man tittar på unghästar och deras stam så ser man ju faktiskt ganska ofta att de som är efter samma pappa ofta växer på samma sätt (jag har mkt mer erfarenhet att se dom från 2,5 års ålder än som föl därav att jag mer kan uttala mig om den biten). Det är nästan alltid samma hingstar som ger överbyggda unghästar, har ridet in en hel del genom åren och man ser faktiskt ett ganska klart mönster efter stam nu när jag funderar mer på det, och då dessa hästar är uppfödda på helt olika ställen så vore det ju en ganska konstig slump att precis de hästarna som är efter den och den hingsten skulle vara de som "underfodras".

Jag får hålla med föregående talare, jag blev ganska förvånad över att så många ändå tror att det är foderstaten som är det avgörande! Men i mitt fall, likt andra har mitt sto vuxit ikapp sig själv emellanåt, och veterinär mfl har gillat hennes hull och status, jag är mycket noga med vad jag stoppar i henne! Och hon är absolut inte i dåligt hull! Det med gener är en teori som stämmer väl, vad jag kan tänka, funderade också på hur det är med människor, visst kan man se stora tillväxtvariationer, utan att de får dålig/för lite mat....

Jag får hålla med föregående talare, jag blev ganska förvånad över att så många ändå tror att det är foderstaten som är det avgörande!

Det är klart att det mesta styrs av gener. Att foderstat skulle ligga bakom unghästar som växer ojämt låter som en skröna.

Fast jag vet att det finns åtminstone en foderföreläsare som åker runt på föredrag som också påpekar att unghästar som växer jämnt får också rätt foderstat.

Det jag däremot kan tycka känns lite bakvänt är att min stora 1-åring växer jämnt men den mindre 1-åringen är som en dragster.(Bägge två IC/Tinkers)
2-åringen (halvblod 50% fbl) som också fått samma mängd mat som 1-åringarna,har också alltid växt jämnt.

(Dessa tre har gått i en stor gemensamhetsbox på nätterna med fri tillgång på grovfoder både inne och ute)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 101
Senast: lilsan
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 740
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka