Unghästar och boots

mumin

Trådstartare
Jag har fått för mig att jag ska försöka få ut min ungponny på hopptävling (jag är dressyrryttare) och då är det ju det här med benskydden. Till sist fick jag tag på ett par passande benskydd som var godkända men så kommer nästa problem, boots - får man ha det? Bak? Jag har nämligen hört någon säga att det är okej, men jag tycker inte TR inbjuder till det direkt och eftersom jag inte varit på hopptävling på flera år så vet jag ju inte riktigt.

I TR står: "Endast oelastisk/oelastiska rem/remmar, dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan. Endast kardborreknäppning är tillåten. Inga andra skydd/ingen annan utrustning kan användas i samband med ovanstående skydd."

Min ponny går utan skydd i hagen och är utan på dressyrtävling så det är inte så att han skadar sig direkt alltid, men han är tät bak (även om det blir bättre) och de största märkena blir inte i benskydden utan i bootsen, så tanken på att hoppa med broddar utan boots tilltalar mig inte direkt, eller hoppa över huvud taget eftersom det är lätt med ett felsteg.

Nån som själv använder boots och vet vad som gäller, eller det är en tolkningsfråga?

Sv: Unghästar och boots

Jag visste inte att man kanske inte fick tävla med boots på unghäst. Men det är ju väldigt dumt i såfall. Man ska ju kunna skydda en unghäst så att den inte får några obehagliga upplevelser i samband med hoppningen. Om man har en häst som nästan alltid trampar sig vid hoppning är det ju nästan lika illa att hoppa utan boots som utan senskydd.

Jag hoppar alltid med boots fram på träning och tävling när jag rider min ungponny, och jag har inte fått någon tillsägelse. Men det kanske är OK att tävla med det fram, men inte bak?

Läser man TR som det står så verkar det som att man inte får använda boots på hästar under sju år (i alla fall inte tillsammans med benskydd?), men jag är tveksam till att det är tänkt så.

Jag tycker att du ska maila den TR-ansvariga i hoppkommittén, Annika Pihl, annika_pihl@hotmail.com.

Sedan självklart meddela här vad du fick för svar! ;)

/Lady_S

Åh, så dumt... Undrar om det var meningen eller om de klantade sig när de skrev TR ..?

/Lady_S

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 303
Senast: aprilia
·
J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 867
Senast: zanque
·
Hoppning Var och tävlade i helgen och såg unghästar med vad jag skulle kalla teknikskydd, men när det lästes i TR så står det: För alla hästar...
2
Svar
24
· Visningar
4 972
Senast: Equilina
·
Hoppning Jag är inte inne i hoppning, det kan jag erkänna. Men en notis i senaste Ridsport (nr. 12 23 juni 2008) på sidan 5 "Nya bestämmelser...
2
Svar
23
· Visningar
3 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka