unghästar/inridning

N

Nataliiie

Hur länge ska man "sitta in" en häst? (dagar) och hur länge ska man sitta på hästen (tid) innan man kan börja skritta?
Hur länge ska man skritta (dagar&tid) innan man börjar trava?
Hur länge ska man trava (dagar&tid) innan man börjar galoppera, Hoppa in, börjar jobba osv? kanske är en fördel om man löshoppar och longerar/tömkör innan man börjar hoppa in dom och innan dom börjar söka sig neråt?
Tack för svar :)

Sv: unghästar/inridning

När hästen är trygg med det man gör kan man fortsätta.
Är du osäker ta hjälp av tränare eller ännu hellre låt någon kunnig rida in hästen åt dig.

Nej men jag tänkte bara utöver allting eller vad man säger. :)

För det första är variation det viktigaste när du rider in en unghäst, glöm inte bort att variera med tömkörning, ut och promenera, löshoppa osv.
När det gäller själva inridningen så kör korta pass flera gånger i veckan, ett par-tre veckor i stöten och låt sen hästen vila en vecka el två. Var noga med att berömma mkt när hästen gör rätt - ignorera felen. Med korta pass menar jag 10-20 min.

Det finns inga "regler" över hur länge man håller på med skritt innan man börjar trava osv för alla hästar är olika och man märker oftast vad som är lagom för resp häst...
Med min egen envisa, rangstarka häst tog det xtremt lång tid (typ ett par månader) innan vi kunde släpa longerlinan och jag kunde rida utan (vi brukar börja med att rida med medhjälpare som har hästen i lina - av säkerhetsskäl), men med de flesta hästar har vi kunnat släppa linan efter 3-5 ggr.

Det finns massor med bra litteratur man kan ha hjälp av, sök på ditt bibliotek el på en boksajt så kan du säkert hitta någon bra. Men det allra bästa om du är helt oerfaren och inte har någon erfaren hjälp - lämna bort hästen för inridning,

Okej, tack så mycket.
Jag funderar fortfarande (kommer alltid ha någon tränare med, eller vuxen, ni förstår. Men jag vet inte, har utbildat, ridit till ung, gammla travare och problemhästar så varför ska inte detta gå? :)

det är jättestor skillnad att göra om och att börja från scratch. det är så mycket som är färdigt som man kanske som ovaninte ens tänker på att dte behöver göras med en inriden eller inkörd häst - den har lärt sig att känna sig trygg i en massa situationer och den kan redan en hel del signaler

man tar ett steg framåt i stegen när det man går känns bra och tryggt för hästen

men - det är altlid dumt att utmana ödet - om det blri fel tar det lång tid och skicklighet att reparera

ledordet är - vi har inte brottom - omgivningen brukar hejja på men striunda i det

Hur länge ska man "sitta in" en häst? (dagar) och hur länge ska man sitta på hästen (tid) innan man kan börja skritta?
Hur länge ska man skritta (dagar&tid) innan man börjar trava?
Hur länge ska man trava (dagar&tid) innan man börjar galoppera, Hoppa in, börjar jobba osv? kanske är en fördel om man löshoppar och longerar/tömkör innan man börjar hoppa in dom och innan dom börjar söka sig neråt?
Tack för svar :)

1. Tills det är dax att gå vidare.
2. Tills det är dax att gå vidare.
3. Tills det är dax att gå vidare.

Det finns inget facit, utan där är känsla hos utbildaren viktigt. Hellre skynda långsamt och låta det ta extra tid än hetsa på framåt. Varierat arbete på töm och uppsuttet samt mycket uteridning i skog och mark har gett bra resultat med mina unghästar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka