Sv: Unghästar: Före och efter
Köpte min Bjarnarlaukur från Blomsterkullen som 1 åring hingst. Han är född 2007, alltså är han 6 år i år.
Började sitta in honom som 3,5 åring, alltså i början av november 2010. Med hjälp av sambon som fick leda runt oss började vi försiktigt att lära in start, stopp och svänga. Mitt första mål då var att jag skulle kunna att en liten tur ut ensam på honom innan nyår, det målet fixade vi galant!
Han "tränades" väl 2-3 dagar i veckan 10-15 min åt gången. Från nyår fick han helvila i 2 månader.
Här är första uppsuttna bilden på oss, tagen i mars 2011.
Första kursen vi var på var i maj 2011, mest som miljöträning men att få lite tips från min tränare. Bild från kursen. Fick första tipsen om hur jag skulle börja med tölten då han inte visade någon tölt alls självmant, gissa om vi fått slita med den!
I juli 2011 var jag med på en kurs för en Westerntränare, mest som mijölträning även då och första gången i ett ridhus, men fick träna på framåtbjudningen i skritt, trav och galopp och där lärde han sig galoppskänkel. Mycket nöjd efter de två lektionerna och Laukur hade kul! Bilder från den kursen.
I augusti 2011 blev jag gravid men red ändå Laukur ungefär som vanligt fram till nyår då jag var i vecka 20 ungefär. Eftersom han var en pigg och glad kille som kunde hoppa av glädje ibland så kände jag mig för osäker för att våga fortsätta rida honom efter att magen började växa. Men fram tills då fortsatte vi skrölta, rida ut, markarbeta och stärka de andra gångarterna. Reden kurs för min tränare i oktober och fokus låg på att få honom att hitta tölten även då.
Från nyår till slutet av juni 2012 (dottern född i maj 2012) stod han nästan helt. Jag promenerade, longerade och tömkörde så ofta jag kunde och orkade och min kompis red honom några ggr så han fick komma ut. Vilan verkade inte ha tagit negativt på honom mer än att han var omusklad och ur kondition igen. Kändes som vi var på samma ställe som när jag "ställde av" honom så det var skönt
Fokus låg nu mest på att få upp styrkan igen både på mig och hästen för att vi sen skulle orka fortsätta träningen av gångarterna.
I juli 2012 var vi på ovalbanan för första gången och mest åkte runt, inga krav, så här såg det ut då.
Vi jobbade på och tölten började komma sakta men säkert och styrkan var på väg tillbaka. Började rida för en vän under hösten/vintern och fick bra hjälp med tölten och dressyren i allmänhet, nu gick det framåt på riktigt kände jag. Han fick småvilor på en vecka åt gången då och då när jag kände att det behövdes.
I början av det här året började jag rida för en annan tränare (gillar att prova olika) och efter det har det hänt massor! Han töltar verkligen nu och jag kan jobba honom i tölten. Nu har vi fokus på att få med överlinjen i alla gångarter för ha fuskar gärna med ryggen så den ska stärkas.
Min syster tog lite bilder på oss i början av mars i år, så här såg det ut då.
Trav
Galopp
Tölt
Skritt
25 maj ska vi göra vår första tävling ihop, ska bli sååå kul! Kul att du startade den här tråden för nu fick jag verkligen gå tillbaka från första uppsittningen på min fina häst fram tills hur det är idag!