R

Rosen_

Hej!

jag har ett lite prblem med min unghäst som precis fyllt sex år.
Han vart inriden på island 6månader och kom hit till svergie för drygt en månad sen. Jag har longerat honom och tömkört han, de har gått väldigt bra, tränat ledarskap också. men nu i tisdags när jag skulle sätta mig på honom för första gången bockar han sig. Är de nån som har några förslag vad jag ska träna lite extra med honom? Han är ingen bråkig häst, väldigt fint lynne. Men de är just när jag ska på honom som han blir stirrig och nervös.

MVH/Rosen och Ofeigur :)

Sv: Unghäst!

Jag hade samma problem med en unghäst från island.
Tänk på att din häst antagligen inte blivit inriden enligt svenska mått mätt, risken finns att han blivit "attackerad" med sadel och träns, sedan snabbt inriden och sedan såld.

Därför skulel jag föreslå att du börjar om helt- vänj honom långsamt vid sadeln och ryttare så han förstår att det inte är farligt.
Ofta när de bockar är det ngn form av sadeltvång, vilekt kan tränas bort med tålamod och snällhet :)
Vänj honom lugnt och försiktigt och beröm honom mycket!
Lycka till :)

Är din häst så pass nyhemkommen, så har den mycket att göra bara med acklimatiseringen; det är ett TOTALT foderbyte, helt främmande miljö och flora, andra rutiner osv.
Ha inte bråttomt, du kanske skulle låta den vila och vänja sig vid landet först.

Tack så mycket för svaret..

jag har tagit de väldigt lugnt med honom. Han reager inget på sadeln alls när den är på. De är bara de när man sätter foten i stigbygeln som han reser rygg men står kvar. men jag håller på och tränar honom nu med att dra lite i stigbyglarna och tynga ner sadeln... vänja honom att jag kan stå bakom honom utan att något händer honom.. Känns som de är på rätt väg :) de märks att han vill lära sig saker... bara att han är nervös och tittig. men han kanske testar mig också!

Tack för svaret :)

har du några förslag vad man kan göra? menar du att bara låta han helt vara? eller gå prommisar med honom och tömköra?
:)

Hej!

jag har ett lite prblem med min unghäst som precis fyllt sex år.
Han vart inriden på island 6månader och kom hit till svergie för drygt en månad sen. Jag har longerat honom och tömkört han, de har gått väldigt bra, tränat ledarskap också. men nu i tisdags när jag skulle sätta mig på honom för första gången bockar han sig. Är de nån som har några förslag vad jag ska träna lite extra med honom? Han är ingen bråkig häst, väldigt fint lynne. Men de är just när jag ska på honom som han blir stirrig och nervös.

MVH/Rosen och Ofeigur :)

Jag håller med det ang säger. Om hästen bara varit i Sverige i en månad, så har den säkert inte hunnit "landa" ännu. Så låt hästen vila och vänja sig vid sitt nya klimat och sin nya miljö. Lär känna varandra på annat sätt, genom kanske markarbete, ledarskapsövningar också. Eftersom hästen blir nervös när du ska sitta upp, så får du nog börja om lite. För som någon annan skrev så är det inte samma inridning som i Sverige. Min systers häst är likadan. Han blir också väldigt spänd och nervös så fort man sitter upp på honom -samma ålder som din. Dessutom sticker han så fort man kommit upp eller ett tag efteråt. Nu har han fått åkt till en flock över sommaren för att få lite rutin, samt så får han följa med ut på turer på fjället. Han är spänd i början, men förhoppningsvis går detta över med mer rutin.

Hej - trevligt att hitta någon annan i samma sits. Jag har ungefär samma problem med min 5 åring, fast han ställer sig upp istället. Så här har jag gjort: jag började rida med honom som "andra" handhäst - alltså fast i gjord på min handhäst. Detta funkade utmärkt. Nu rider jag min Erró fast han sitter fast i gjorden på en annan häst och jag har någon som rider häst nr. 1. Lite krångligt att förklara. Eftersom han sitter fast kan ha inte bråka - så löser man det här på Island. (Kräver dock att man har tillgång till flera hästar och medhjälpare...) Jag rider honom med sadel och träns men grimma över och så fäster jag honom i grimman i gjorden på häst nr. 2. Han är nu helt lugn med ryttare, jag kan lugnt stiga upp och av. Jag börjar ta mer och mer i tyglarna och använder röst etc. Ett tips för att få mjukare munn är att fästa tyglarna både i nosgrimman och bettet - om du har "isländskt" träns med ringar på och tyglar med hakar...

Lycka till:)

Jag skulle nog inte stressa med ridningen, utan låta vila med hästkompisar. Och få koll på rutiner som stall, skötsel, fodring etc. Personligen skulle jag vara supernoga med magen och eventuellt ge probiotika.

Sen starta lugnt med promenader; träd och trafik kan finnas i långt större utsträckning än på Island, så om man vet vad det är så går det nog bättre osv. Att visa hästen trygghet, gör att andra situationer sedan inte heller behöver bli så farliga. Det handlar inte bara om regelrätt rang och vem som är bossen, utan att man är visar sig vara en värdig ledare. Det behöver ni inte öva, det kan ni ta "i farten" på promenader etc.

Kolla också tänder när ni vaccinerar om detta inte redan är gjort.

Hej - trevligt att hitta någon annan i samma sits. Jag har ungefär samma problem med min 5 åring, fast han ställer sig upp istället. Så här har jag gjort: jag började rida med honom som "andra" handhäst - alltså fast i gjord på min handhäst. Detta funkade utmärkt. Nu rider jag min Erró fast han sitter fast i gjorden på en annan häst och jag har någon som rider häst nr. 1. Lite krångligt att förklara. Eftersom han sitter fast kan ha inte bråka - så löser man det här på Island. (Kräver dock att man har tillgång till flera hästar och medhjälpare...) Jag rider honom med sadel och träns men grimma över och så fäster jag honom i grimman i gjorden på häst nr. 2. Han är nu helt lugn med ryttare, jag kan lugnt stiga upp och av. Jag börjar ta mer och mer i tyglarna och använder röst etc. Ett tips för att få mjukare munn är att fästa tyglarna både i nosgrimman och bettet - om du har "isländskt" träns med ringar på och tyglar med hakar...

Lycka till:)

Ja, det låter bra! Det brukar ju alltid finnas en lösning, gäller bara att hitta rätt :)
Hur fäster du tyglarna då som? Min häst är hård i mun, dock ingen unghäst längre -utan 9 år :) Och vill få bort detta. Vad är det för nosgrimma du menar då? :) Har du bild?! :angel:

Ett sätt som vi alltid gör när vi rider in våra unghästar att när vi vant dom vid sadel och träns länge nog så hoppar vi inte upp på vanligt sätt utan vi blir "uppkastade" fast väldigt lugnt.. Sen hänger vi där ett tag och så ner igen o så upp osv.. När det funkar så blir jag ledd så hängande på mage.. När dom är invanda så då först sitter vi upp helt och hållet på dom, men fortfarande använder vi inte stigbyglarna när vi hoppar upp..

Det ha alltid fuinkat på våra "problemhästar" och icke problemhästar!!

Lycka till!

hej!

känns skönt att de inte bara är han som håller på så här.
du har jag tränat på att hänga i sadeln, de har gått jättebra, stått i stigbyglarna också och en vän har lett honom runt i en liten volt med mig på och han har varit jätte dutikg.. han har fortfarande den här stirriga bliken kvar, men jag tror den försvinner erfter ett tag när han märker att inget farlig händer honom och att han kan lite på mig när jag sitter på hans rygg. jag håller bara på 5-10min eller så fort han gjort ett lite framsteg. de känns som om de inte är långt kvar nu med honom :)

tack så mycket för all hjälp :)

Vad roligt att höra! :) Önskar dig fortsatt lycka till med hästen.

Ja, det låter bra! Det brukar ju alltid finnas en lösning, gäller bara att hitta rätt :)
Hur fäster du tyglarna då som? Min häst är hård i mun, dock ingen unghäst längre -utan 9 år :) Och vill få bort detta. Vad är det för nosgrimma du menar då? :) Har du bild?! :angel:

Martiniq:måste bara säga att din häst har ett väldigt fint namn!

så till svaret
Jag hade samma grej när jag red in min Erró.
men istället för att fästa tyglarna i bett+nosgrimma så satte jag ihop nosgrimma och bett med hjälp av bultband.
10913062.jpg

här ser man kanske lite av vad det är för nosgrimma.
Alltså en vanlig remontnosgrimma som det finns en ring på vardera sida om. Det är lättast att koppa ihop den med bettet om man har tyglar med snabbknäppning (sådana som på bilden), eller som man sätter ihop dom på annat sätt, t.ex. bultband, snöre elr dyl.

Tycker det är väldigt bra, då man inte bara blir till att ta i hästens mun när man tar i tyglarna, man får en känsligare häst som är mjuk i munnen!

Ja okej :idea: Då är det en sån nosgrimma jag har. Men det går nog inte att koppa ihop allt med tyglarna, då jag inte får ner nosgrimmans ringar så pass långt ner på båda sidorna så att den inte blir jätte spänd :) Men ska prova att koppla ihop bettringarna med nosgrimman i alla fall, för när jag då tar i tyglarna så blir det ju även ett litet tryck på nosen :) Ska prova!

Hej

Läste ang. ditt problem med unghästen och att han bockar när du ska sitta upp.

Mitt tips: Ta det väldigt lugnt när du ska sitta upp. Börja med att t.ex lägga lite tyngd i sadeln. Sedan kan du kanske hänga lite i sadeln så att han fattar att de inte är ngt farligt. Och MYCKET beröm när han gör rätt.

Hoppas allt löser sig

Liknande trådar

Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 074
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka