P

peace_

Hej , i vilken ålder kan man börja att vänja en unghäst med träns ? och vilket bett är det bästa när man ska vänja hästen ?
mvh:rofl:

Sv: unghäst

Jag satte på min häst träns för första gången när han var ett år. Ett milt bett, två eller tredelat och inte för tjockt.

Jag började när min tjej var 1½ år. Hon kom till mig strax innan och behövde lugn först. Först testa jag ett vanligt tvådelat men det gillade hon inte, inte heller sweet iron bett tvådelat. Tre delat ville hon inte alls så nu går hon med ett rakt bett och trivs jättebra med det. Hon är nu snart 2 år kan jag tillägga men vi hade uppehåll under vintern så på bara 5 ggr nu har hon vant sig jättebra.

Tycker man kan börja lite lugnt och försiktigt när hästen är runt 1 års ålder, och bettetr ska va ett milt bett helst 2-delat med fasta ringar.

Tycker man ska börja tidigast tvåårsåldern eller när hästen känns redo, min förra pålle började jag med rakt bett och gick sedan över till delat (kommer inte ihåg om det var tre eller tvådelat), funkade jättebra och han protesterade aldrig.

Jag rekommenderar att ett rakt bett är bra att börja med. Därför att unghästarna verkar uppskatta att bettet ligger stilla i munnen och inte "skramlar" och rör sig så mycket. Rakt bett är också ett väldigt milt bett, det kan inte nypa eller vika sig i munnen och skapa obehag på samma sätt som de ledade betten. Lycka till!

jag har alltid använt bridong bett när dem varit c:a 1 år gamla beroende på hur hanterad hästen varit innan osv och det har gått bra först bara haft det på sig ett par min osv men alla hästar är ju olika så det är ju bara prova sig fram, bara för att ett smalt vanlgit bridongbett funkat på mina så behöver det ju inte funka på din.. och du lär ju veta vad din häst gillar bäst så... bara lite sunt förnuft så brukar ju det mesta lösa sig :)

Jag skulle börja vänja hästen vi 1 1/2 år ca, ett milt tvådelat bett som hästen får stå en stund med iboxen (utan tyglar) och under uppsikt. träna detta några dagar i veckan i 5-10 min och låt hästen stå och tugga och vänja sig.
S

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 527
Senast: miumiu
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 049
Senast: Tora
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka