A

Aniie

Hur högt löshoppar ni era unghästar 3år och uppåt?
när börjar ni hoppa in era hästar från ryggen?

visa gärna bilder.

tacksam för svar. :)

Sv: Unghäst

Jag löshoppar min 4-åriga nordis 120 cm och det hoppar han utan problem. Började hoppa uppsuttet lite i våras. Kan då också tillägga att han reds in först som 3,5 åring. Uppsuttet har jag hoppat 110 cm 1 gång.

Min 3- åring löshoppades på 110-130 oftast lite lägre då vi tränade på tekniken ist för häjden!
Men någon enstaka gång fick han löshoppa 150 från de han var 2 år

Han hoppades första gången när han var 3 år sedan var de uppehåll fram tills 4 år

Hej!

Jag kan berätta hut vi gör med våra halvblods unhästar. Dom sadeln och tränsvans samt får ha hängande ryttare på sig hösten då dom är 2 år gammla. Sedan som vår 3 åringar rids dom in. Undersommaren ska dom gå på bete, sedan under hösten som 3 åringar hoppas dom in, sedan våren som 4 åringar ska dom börjas tävlas. Så ser det ut för dom hästarna som ska gå Eliten. Samt när hästen är 3 år på våren i ca februari, då ska dom på unghäst kval nere i Flyinge och löshoppas m.m. Sedan ser man till att få dom poäng satta m.m :D

Inte alls högt.
90-110 cm, det räcker tycker jag på unghästen, det är inte höjden som ska tränas - de flesta hästar kan hoppa högt. Utan hästens hoppglädje, bjudning och självförtroende på hinder.

ser höjden som totalt ointressant i frågan egentligen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige skickar 18 lovande SWB-hästar till Unghäst-VM i hoppning 2024. De talangfulla unghästarna, fördelade i tre åldersgrupper...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 755
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar