M

myoushu

Hej hej

Har en åring.Tänckte träna Trail in hend med den. Vet bara inte hur
jag ska utbilda den. De är en mycket trevlig lipizzaner, som lär sig
jätte fort de e bara ja som inte riktigt får till det :mad:
Vet inte vad jag ska börja med :confused:
någon som skulle kuna hjälpa mig. :smirk:
Stakars häst som måste stå ut med mig >.<

En sak till om man tävlar eller bara rider cutting får man ha ponny då?
D-ponny maxad ? Värkar bara bra att veta ^^

Ha de bra

MVH Elin

Sv: Unghäst

Va kul med en lipizzanier!! :love:

Har du inga bilder du kan dela med dig av??? :banana:

Börja med att lära den flytta sig undan tryck, åt alla håll o kanter. Flytta den sidvärtes, bakåt, framåt osv. En repgrimma underlättar. Träna på att hästen har huvudet sänkt och tittar på hindren, utan att stanna o joxa med bommar etc.
Sen tränar du den i olika "hinder" tex sidvärtes (sidepass) med en bom först framför hästen, sen med bommen under magen. Rygga den igenom ett L gjort av bommar, sicksack mellan koner osv. Gå över en bro, presenning osv, skritta o trava över bommar.
Lär hästen att följa i skritt o trav utan att du behöver dra i den. Hitta på egna hinderkombinationer, men tänk på att inte gå för fort fram. Gör inte hindrena för svåra till en början, utan träna på att ta steg för steg för ditt kommando, långsamt o säkert.

Träna inte för långa pass med en unghäst. Stanna upp ibland o bara låt hästen sänka huvudet o slappna av. Ingen stress o press. Mkt beröm. Blir hästen rädd för något så behåll lugnet, o försök igen. kanske göra hindret lite lättare tex bredda mellan bommarna osv.

Lycka till!

Du får tävla cutting med vilken ras/häst som helst, sålänge det inte är på en ras-show. Det brukar det inte vara i Sverige när det handlar om boskapsklasser.

Inom WRAS finns det en gräns att hästen måste vara minst 140 cm. Detta efter att en shettis en gång kom in i en working cowhorseklass... Har aldrig sett någon kontrollmätning och tror knappast att en häst på 138 cm skulle bli diskad. :smirk:

Malin

hotrodder skrev:
Inom WRAS finns det en gräns att hästen måste vara minst 140 cm. Detta efter att en shettis en gång kom in i en working cowhorseklass... Har aldrig sett någon kontrollmätning och tror knappast att en häst på 138 cm skulle bli diskad. :smirk:

Malin

Åh den tror jag att jag såg i Helsingborg för flera år sen! Stentuff o jätteduktig! Men mindre än kossan, killen hade hornet i ögonhöjd typ.
Snacka om publikfavvo! Madicken har jag för mig den hette...?

Du sa det själv - hornen i ögonhöjd :smirk: Tänk om det hade varit lika samarbetsvilliga kor som på high chaparall förra året som gick till attack mot hästarna... Kunde slutat riktigt riktigt illa.

Hästar är stora starka djur och kossor är opålitliga så tänk på säkerheten först och främst - inte på vad som är gulligt.

Malin

hotrodder skrev:
Du sa det själv - hornen i ögonhöjd :smirk: Tänk om det hade varit lika samarbetsvilliga kor som på high chaparall förra året som gick till attack mot hästarna... Kunde slutat riktigt riktigt illa.

Hästar är stora starka djur och kossor är opålitliga så tänk på säkerheten först och främst - inte på vad som är gulligt.

Malin

Nej givetvis är det inte BRA och det var inte heller det jag menade. Tycker att regeln är helt korrekt. Men hästen var gullig och väldigt duktig hur som helst.

Ingen som har någon bild på shettisen och kon..! Låter ju jätte gulligt! =)

Inga bilder tyvärr...

Men jag såg dom i Helsingborg på ett kombinerat SM (wras o spha OM jag inte minns fel...) Borde ju finnas bilder därifrån men det var ju några år sen...

Liknande trådar

Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka